Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

I USA vil bilen bli solgt for 100 000 dollar. I norske penger tilsvarer det for tiden 613 000 kroner.

 

...og det uten skatter tatt med i betraktningen, vil jeg tippe prisen ville landet på ca 1 000 000 kroner.

Listeprisen på bilen er 98.000 dollar, og det snedige er at den man ikke her må plusse på all verdens avgifter om man vil ha den til Norge. Det vil si at eksportprisen fra USA er det man trenger å betale.

 

Med litt ekstrautstyr og dagens kurs vil det bli cirka 600.000 kroner på norske skilter.

 

;)

 

Avgifter. Avgifter. Avgifter. I USA koster en BMW M3 300 000 kroner mens i Norge koster den 1 400 000 kroner.

 

Elektriske biler har ikke de samme avgiftene som andre typer biler.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Elektriske biler har ikke de samme avgiftene som andre typer biler.

 

Hvor står det?

 

Jeg vet ikke hvor det står, formodentlig i ett eller annet lovverk, eller hos tolldirektoratet eller noe. Mend et er vel ikke avgifter, og såvidt meg bekjent heler ikke moms på elektriske biler, så man kan egentlig bare kjøpe den i USA og da den med inn hit.

 

AtW

Lenke til kommentar
I USA vil bilen bli solgt for 100 000 dollar. I norske penger tilsvarer det for tiden 613 000 kroner.
...og det uten skatter tatt med i betraktningen, vil jeg tippe prisen ville landet på ca 1 000 000 kroner.
Listeprisen på bilen er 98.000 dollar, og det snedige er at den man ikke her må plusse på all verdens avgifter om man vil ha den til Norge. Det vil si at eksportprisen fra USA er det man trenger å betale.

 

Med litt ekstrautstyr og dagens kurs vil det bli cirka 600.000 kroner på norske skilter.

;)

Dollarkursen har sunket noe siden artikkelen ble skrevet i mars 2007 så dagens pris med norske skilter ville vært noe lavere: ca 550 000 kr.

 

ahpadt: Det stemmer at elbiler har andre avgifter enn bensin/diesel-drevne biler. Noen av høydepunktene jeg husker i farta:

- Null moms

- Null nybilavgifter

- Null HK-avgift

- Null bompengeavgift

- Null parkeringsavgift (på offentlige parkeringsplasser)

- Null registreringsavgift

- Null årsavgift

- Mindre drivstoffavgifter (el-avgiftene er lavere enn bensin/diesel-avgiftene)

- Gratis lading på en del offentlige parkeringsplasser, samt hos en del boligbyggelag og arbeidsgivere

Lenke til kommentar

Trondheim kommune med SV og Arbeiderpartiet i spissen vil trolig innføre 60 øre per liter i lokal miljøavgift på bensin og diesel. Hvis nabokommmunene blir med blir avgiften på nærmere 1 krone per liter.

 

Samtidig vil det opprettes to nye bomstasjoner og kjøpesentrene tvinges til å ta betalt for parkering.

 

Dette vil gi nærmere 200 millioner kroner ekstra i kommunekassen som skal brukes utelukkende på betydelig lavere kollektivpriser.

 

60 øre dyrere drivstoff, to bomstasjoner og slutt på gratis parkering

Lenke til kommentar

Arbeiderpartiet fikk 44% av stemmene og Ap+SV har klart flertall, men spørs hvordan det blir ved neste valg hvis dette blir innført...

 

Personlig er jeg for dette hvis det virkelig fører til langt bedre kollektivpriser/tilbud. Men slike tiltak bør helst innføres nasjonalt/globalt, ikke lokalt.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Arbeiderpartiet fikk 44% av stemmene og Ap+SV har klart flertall, men spørs hvordan det blir ved neste valg hvis dette blir innført...

 

Personlig er jeg for dette hvis det virkelig fører til langt bedre kollektivpriser/tilbud.

 

Ja, tenk om Rødt hadde styrt alle kommunene i Norge - det ville vært knall!

Lenke til kommentar

Kombinasjonen bomstasjoner + lokal bensinavgift er jeg i mot.

 

Bomstasjoner koster flere millioner å oppføre. Kostnader som må dekkes av bilistene. Køfribrikker mange millioner å produsere i det antall som trengs. Kostnader som må dekkes av bilistene. Køfri-systemet koster millioner i året å vedlikeholde. Betalingssystemet koster millioner av kroner hvert år å administrere samt de skjulte kostnadene av at bilistene må kjøre til en plass som selger køfri-brikker eller at de må distribueres på annet vis. Alt dette er kostnader som går til å dekke systemet og ikke til å bedre veier eller gir noen nytte for seg i statskassa. Det er rett og slett unødvendig svinn.

 

De burde heller droppet bomringer totalt og tatt inn den samme summen penger via kun lokal bensinavgift. En lokal bensinavgift er en utrolig effektiv måte å kreve inn lokale avgifter på. I Tromsø har vi en sånn avgift på 65 øre i stedet for bomringer. En mann administrerer hele ordninga. Det koster bare ett årsverk i svinn. Dvs. at det aller meste av pengene (~99%?) går direkte til de formålene de skal.

 

Tvungen parkeringsavgift på kjøpesentre kan sikkert fungere etter sin hensikt, men jeg liker ikke det forslaget heller. Administrering og oppføring av automater koster så mye at en stor prosentandel av avgiftene går bort på tull. Dessuten tar det unødvendig mye tid. En lokal bensinavgift tar null ekstra tid fra bilistene. Og det å passe på å ha et lager av småpenger klart er også en helt unødvendig plage man slipper med bensinavgiften.

 

Det eneste som var bra med forslaget var bensinavgiften og målet om lavere kollektivpriser. Bompenger og parkeringsavgift er bare idiotisk.

Lenke til kommentar
Det blir sikkert en del gjerrigknerker som kjører til en nabokommune for å fylle tanken. Dette blir det ekstra forurensning av.

Det må i så fall være svært korttenkte gjerrigknarker. Med en prisforskjell på dte maksimale de foreslår: 95 øre og en tank på 50 liter så er det snakk om 47 kroner og 50 øre forskjell. Med en literpris på 12 kroner i nabokommunene og 12,95 i Trondheim så må de altså bruke under 4 liter drivstoff på turen til nabokommunen og tilbake for at det skal lønne seg. Forutsatt at man ikke verdsetter sin egen fritid i det hele tatt. 4 liter bringer en gjennomsnittlig bil ca 40 km av gårde inkludert tur og retur. Dvs. at man kommer seg 2 mil ut av Trondheim før regnestykket går i minus. Nå er det også sånn at avgiften på 95 øre bare blir realisert dersom nabokommunene er med på det. Man må altså kjøre lengre enn til nabokommunen for å få lavere drivstoffpriser. Dersom nabokommunene ikke blir med på det så blir avgiften 65 øre. Altså ca maks 1,4 mil hver vei for at regnestykket skal gå i null. Å kjøre til nabokommunen lønner seg altså kun for de som bort veldig nært kommunegrensa (Klett, hemimdal, ranheim) og de som uansett er utenfor kommunen i andre ærend.

 

Er tross alt en del folk som gidder kjøre et par timer til søta bror for å handle litt billigere mat :nei:

Det er nå i stor grad for turen sin del, fylling av tobakkskvoten, alkoholkjøp og få et annet vareutvalg i samme slengen. Først da begynner sverigeturer å gi mening for Trondhjemere så fremt bilen er relativt økonomisk i drift og man er flere i bilen som kan fylle hver sine kvoter.

Lenke til kommentar

Nylig ble det store overskrifter av noen små øre ekstra drivstoffavgifter. De virkelige forandringene ble nesten ikke hørt i media. Her er en oppsummering av hovedpunktene:

Noen hovedpunkter i klimaforliket

 

– Norge åpner for å framskynde målet om karbonnøytralitet fra 2050 til 2030.

 

– Utslippskutt på 15-17 millioner tonn CO2-ekvivalenter innen 2020 anses som realistisk, når skog er inkludert. Det betyr at om lag 2/3 av Norges totale utslippsreduksjoner tas nasjonalt.

 

– Drøftingene med Sverige om et felles marked for grønne sertifikater tas opp igjen. Det åpnes for høyne støttenivået i overgangsordningen for vindkraft fram til et grønt sertifikatmarked er på plass.

 

– Det opprettes et demonstrasjonsprogram for utvikling og introduksjon av havvindmøller og andre "umodne energiteknologier" med en ramme på 150 mill.

 

– Forskningen på fornybare energikilder og karbonfangst- og lagring trappes opp med 70 mill i RNB 2008, og til en total økning på 300 mill i 2009.

 

– Statsstøtten til forskning på nye fornybare energikilder og karbonfangst og lagring skal innen 2010 være på minimum 600 mill kroner.

 

– Støtten til forskning på nye fornybare energikilder innen 2010 skal være på nivå med støtten til petroleumsforskningen.

 

– Bevilgningene til investering i jernbane økes med 250 mill i 2009.

 

– Autodieselavgiften økes med 10 øre og bensinavgiften med 5 øre.

 

– Det skal innføres krav om fleksible energisystemer i alle offentlige bygg på over 500 m2.

 

– Det skal forberedes et forbud fra 2009 mot oljefyring i offentlige bygg og næringsbygg over 500 m2 når en skal erstatte gamle oljekjeler.

 

– Bedre skattebetingelsene for småkraftverk som har søkt konsesjon før 5. oktober 2007.

 

– 50 millioner kroner settes av i budsjettet for 2009 til Transnova, et prøveprosjekt som skal bidra til å redusere klimautslippene i transportsektoren.

kilde
Lenke til kommentar
Bomstasjoner koster flere millioner å oppføre. Kostnader som må dekkes av bilistene.

 

Oppføringen er vel det minste problemet her. Høy sigarføring og uheldige koblinger mellom politisk ledelse og ymse verv i bomselskapene er det største og alvorligste, spør du meg. Hyggelig av VG å børste støvet av disse tallene, som riktignok er fra 2005 og 2006, men fortsatt svært relevante den dag i dag: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=510718

 

Det er jo kjekt at de som ivrer mest for å innføre bompenger over alt i det minste kan nyte godt av dem.

 

EDIT: Litt mer utførlig informasjon fra Aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2250383.ece

Endret av Swe
Lenke til kommentar

Man har nok vært litt for ivrig med opprettelse av bomstasjoner ja...

Men jeg tror det er viktig å ikke se seg blind på avisoppslagene som eksempel når man skal vurdere slike tiltak i feks Tronheim.

Ser man på Fjellinjen (Bomringen rundt Oslo) er det jo tross alt langt bedre resultater, selv om mye penger forsvinner også der. Hovedgrunnen er vel at det gjennom Oslos bomring passerer noe over 250.000 biler i døgnet. Bomringen ble også for et par uker siden automatisert og ubemannet. Systemet skal jo fortsatt driftes, men det bør kunne gjøres ganske rimelig, så er spent på å se resultatene om noen år.

 

Her er forresten fordelingen for bomringen i Oslo.

 

post-56388-1202835980_thumb.jpg

 

Jeg er heller ikke så overvettes begeistret for bomfinansiering i prinsippet, og at det skal finansiere kollektiv trafikk er jeg rett og slett helt uening i.

Men som et tiltak for å delfinansiere en vei, dersom veien da blir bygget umiddelbart kan jeg se nytten av. Men jeg syns fortrinnsvis staten bør legge ut, også kan man kreve inn pengene når vi har fått veien. Slik det såvidt jeg har fått med meg opprinnelig ble gjort i feks Oslo (Festningstunnelen), Drammen (E18 drammensbrua) og nye E18 i Vestfold, og delvis E18 Østfold selv om mye fortsatt gjenstår der.

Jeg tror villigheten til å betale også er en god del større når man faktisk føler at man får noe igjen for pengene, i form av en kraftig forbedret vei. Hvis jeg må betale i Trondheim, for at noen andre skal få ta bussen, og uten at veien jeg kjører på har blitt bedret, syns jeg nok regningen har havnet på feil sted.

 

Et problem med bommer har jo vært at de har hatt en lei tendens til å bli stående lenge etter at prosjektet de skulle finansiere var ferdig nedbetalt.

Bommen i Oslo blir nok stående i mange år, og da det ble bestemt at den skulle få forlenget levetid hadde man estimert at nye vegprosjekter skulle koste ca 13,5 Milliarder år 2000 kroner. Men i 2007 var tallet kommet opp i rundt 30 milliarder kroner. Angivelig skyldes dette enorme gapet i hovedsak fordyrende miljøhensyn under bygging av vei.

Lenke til kommentar
Her er forresten fordelingen for bomringen i Oslo.

 

Personlig blir jeg flau på vegne av norske politikere når jeg ser hvor mange hundre millioner som så langt har blitt kastet ut gjennom vinduet i form av administrasjon og renter... Lån og bompenger er rett og slett den mest ineffektive måten å finansiere veibygging på. Og la oss ikke en gang gå inn på det sosiale aspektet her... Dette er en stor nok digresjon fra "bensinslukerdebatten" som det er :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...