Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Skal man få gjort noe med det private utslippet nytter det ikke med Live Earth, Nobelpris og holdningskampanjer. Med unntak av noen svært få idealistiske mennesker er det ingen som reduserer levestandarden sin frivillig. Det må svi økonomisk å forrurense i mye større grad enn i dag. Jeg snakker om 50 kroner literen for bensin og langt dyrere flyreiser. Men dette må selvsagt skje på global basis. Norge er en del av en global, konkurransebasert verden og kan ikke ta regningen alene. Problemet er at mange (spesielt amerikanerne) snakker om at kuttene ikke må skje på bekostning i vekst i økonomien. Det er dessverre to helt motstridende parametre. Videre vekst betyr økt forbruk som igjen betyr økt energibruk. Teknologi kan løse mye, men ikke alt.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det må svi økonomisk å forrurense i mye større grad enn i dag. Jeg snakker om 50 kroner literen for bensin og langt dyrere flyreiser. Men dette må selvsagt skje på global basis. Norge er en del av en global, konkurransebasert verden og kan ikke ta regningen alene.

 

Du er gal.

Lenke til kommentar

Husk at dollarkursen er historisk lav nå. I USA har bensinprisen doblet seg på de siste 36 månedene. I tillegg har man jo inflasjon og greier. Jeg tror vi allerede om 2-3 år passerer 20-kroners-grensen.

 

Men ved 50 kroner literen bytter man ut SUV-en eller den gamle Volvoen med en moderne hybridbil som bruker bare en fjerdedel av drivstofforbruket, og man kan dermed kjøre like mye som før uten at det går utover lommeboka.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Husk at dollarkursen er historisk lav nå. I USA har bensinprisen doblet seg på de siste 36 månedene. I tillegg har man jo inflasjon og greier. Jeg tror vi allerede om 2-3 år passerer 20-kroners-grensen.

 

Men ved 50 kroner literen bytter man ut SUV-en eller den gamle Volvoen med en moderne hybridbil som bruker bare en fjerdedel av drivstofforbruket, og man kan dermed kjøre like mye som før uten at det går utover lommeboka.

 

Utenom at alle SUV å vanlige biler som har litt maskin vil falle noe drastisk i pris hvis bensinprisen blir så høy. Så man ender opp med å måtte kjøpe seg flunka ny bil utenom å ha fått en dritt for den man allerede har. Så jo det vil koste oss forbrukere mye. Vi må bytte ut bilene vi allerede har.

Lenke til kommentar

Bil har alltid vært et tapsprosjekt så man må bare regne med at de blir mindre verd. Ikke over natta, men gradvis ettersom den blir mer umoderne og dyrere i drift. Bensinprisen kommer nok til å stige gradvis. Fallende bruktverdi vil ikke bare gjelde SUV men alle dagens biler.

Lenke til kommentar
Men ved 50 kroner literen bytter man ut SUV-en eller den gamle Volvoen med en moderne hybridbil som bruker bare en fjerdedel av drivstofforbruket, og man kan dermed kjøre like mye som før uten at det går utover lommeboka.

 

Med 80hk som stopper i bakker? Blir vel relativt ubruklig/veldig slitsomme på motorveien også.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Men ved 50 kroner literen bytter man ut SUV-en eller den gamle Volvoen med en moderne hybridbil som bruker bare en fjerdedel av drivstofforbruket, og man kan dermed kjøre like mye som før uten at det går utover lommeboka.

 

Forutsetningen for dette er vel at 1) hybridteknologien forbedres dramatisk, og gjerne kombineres med alternative drivstoff (hva med en hybrid som går på syntetisk diesel, f.eks.?), og 2) at man har råd til å kjøpe en splitter ny, "state of the art", hybridbil. Og ikke minst 3) at produsentene gir oss hybridbiler i alle størrelser og for alle bruksområder. Prius er ikke et relevant alternativ for alle. Dette med utvalg går heldigvis rett vei, selv om det i Europa fremdeles er skandaløst dårlig, i mine øyne. Hvorfor i himmelens navn tar ikke Toyota Norge inn Camry Hybrid, for eksempel?

 

97H1: Leste akkurat en artikkel om at moderne lastebiler med 40 tonn last klarer seg på 3 liter diesel/mil. Ganske imponerende, vil jeg påstå! Artikkelen fortsatte med en diskusjon om å bruke etanol på dieselmotorer, vilket Scania tydeligvis eksperimenterer med, med lavt forbruk og fornybart drivstoff som resultat. Og videre en diskusjon om syntetisk diesel. Pokker at jeg ikke finner artikkelen på nett, for den kunne vært interessant lesning for alle og enhver!

Lenke til kommentar
Selv dagens hybridbiler har ingen problemer i bakker eller på motorveien (i alle fall ikke med norske fartsgrenser) og det satses milliarder av kroner på teknologi i året, så regner med det har skjedd store forbedringer før 50 kroner literen er et faktum.

Innføringen av sånne biler henger ikke nødvendigvis sammen med økning i drivstoffprisene. Prisene styres av markedet. Tilbud og etterspørsel. Med den veksten vi ser i Kina og India nå så tror jeg etterspørselen vil skyte i gjennom taket de neste 10-20 årene. Men uansett om hybridbiler blir billigere eller ikke så kommer nok salget av de til å øke rett og slett på grunn av driftsuftgiftene til bensin og diesel-biler.

 

Då bør det bli fortgang på utviklingen av hybrid lastebiler,ellers vil transportkostnadet på ALLE varer i detta landet gå gjennom taket. Da blir det dyrt å leve gitt.

Det utvikles nok heftig på den fronten allerede men hvis du vil ha det ennå raskere kan du jo bidra litt selv, enten ved å ta en passende utdannelse til å forske litt på det selv, gi penger til forskning på området, påvirke politikere til å bidra med mer penger til forskning eller drive holdningsskapende arbeid for å få folk til å kjøpe flere hybride framdriftssystemer.

 

Det er ikke bare transport som vil bli dyrt, men også produkter. Det aller meste krever jo energi i produksjonen. Men det er ikke gitt at man må opprettholde samme mengde transport og like ineffektive transportrutiner som i dag. Heller ikke at man må kjøpe like mye varer. Verden har begrensede ressurser så en evig kontinuerlig økning av ressursbruken er rett og slett ikke mulig. Jeg tror vi allerede har begynt å møte veggen på ressursbruk. Både rent vann og tilgang på enkelte matvarer er ressurser som begynner å møte veggen en del plasser.

Lenke til kommentar

Nja vi som kjører lite ,under 800mil i året har ikke noe annet valg en å kjøpe de billige suvène da.

Disse bilene som er solgt siste 1-5 åra er ikke aktraktive uansett nå som alle som er nyere en 5? år får en fartsperre på 100.

Dodge ram 800 hk hemi 8.1 med fartsperre på 100 :dontgetit:

Lenke til kommentar

Aha, så SUV vil bli en reprise på det vi så med en del amerikanske flak som Ford Mustang og Pontiac Firebird på 80-tallet. De var populære på 80-tallet men gikk over til å være harrybiler som folk lo av på 90-tallet. (Med unntak av en del utkantstrøk selvsagt)

 

1977-Pontiac-Firebird.001.jpg

 

Det er jo gode "nyheter" for miljøet og trafikksikkerheten. Om spådommen stemmer så tror jeg ikke de lavere prisene vil øke salget av de nevneverdig. Folk vil neppe kjøre rundt i biler de føler seg flaue over selv om de blir billige. Jeg tror at en betydelig prosentandel av folk ville vært flaue om de hadde kjørt digre SUV'er i dag. At den prosentandelen vil øke de neste årene er jeg ganske sikker på.

Lenke til kommentar
Disse bilene som er solgt siste 1-5 åra er ikke aktraktive uansett nå som alle som er nyere en 5? år får en fartsperre på 100.

Hvorfor det? Bare fordi det hindrer en i å kjøre ulovlig raskt? Jeg synes lovbrudd-sperren burde vært påbudt i alle biler. Det samme med alkometer for å få startet bilen og lyd/lys-alarm for for passasjerer og førere som ikke bruker belte. Såpass små tiltak tror jeg kunne redusert drastisk antall alvorlige trafikkskader og dødsfall i trafikken. Kanskje med så mye som 20-40%. Såpass mange menneskeliv og mye livskvalitet synes jeg de tiltakene er verd. Og de gå jo ikke ut over lovlydige borgere heller så de eneste som burde være misfornøyde med noe sånt er lovbryterne.

 

Dodge ram 800 hk hemi 8.1 med fartsperre på 100 :dontgetit:

Hva veier den bilen der? Hvor kraftig motor måtte en bil på 1 tonn hatt for å få like god akselerasjon?

Lenke til kommentar
Disse bilene som er solgt siste 1-5 åra er ikke aktraktive uansett nå som alle som er nyere en 5? år får en fartsperre på 100.

Hvorfor det? Bare fordi det hindrer en i å kjøre ulovlig raskt? Jeg synes lovbrudd-sperren burde vært påbudt i alle biler.

 

Javisst. Gjerne kombinert med et forbud mot å reise utenfor landets grenser med bilen, slik at de norske bilene ikke sinker trafikken i resten av Europa.

Lenke til kommentar

Hmm, ja det er jo et dilemma, men bør jo være teknisk løsbart på et vis.

 

Noen løsningsforslag:

- Sette sperren opp til 120 km/t permanent (fungerer vel i alle europeiske land unntatt Tyskland)

- Gjøre sperren stedsavhengig via GPS (komplisert og fordyrende)

- Gjøre det mulig å heve eller fjerne sperren ved passering av grensene. (krever personell osv)

 

Jepp, jeg må bare si meg enig i at det er et dilemma jeg ikke ser noen god løsning på sånn umiddelbart.

Lenke til kommentar
Hmm, ja det er jo et dilemma, men bør jo være teknisk løsbart på et vis.

 

Ja, en software-basert fartssperre, og en hendig liten GPS-sender som overvåker bilen til enhver tid, og opphever sperren når man kommer utenfor landets grenser. Så slår man to fluer i en smekk: Man får overvåket alle bilister til enhver tid (og kan også bruke denne informasjonen til å kreve inn "bompenger" per kjørte kilometer, for eksempel), og får håndhevet fartssperren. Strengt tatt kan jo denne sperren da endres dynamisk, slik at bilen fysisk ikke kan kjøre raskere enn 60 km/t i 60-soner, o.s.v. Bare fantasien setter grenser her, Simen!

Lenke til kommentar
Hvorfor det? Bare fordi det hindrer en i å kjøre ulovlig raskt? Jeg synes lovbrudd-sperren burde vært påbudt i alle biler. Det samme med alkometer for å få startet bilen og lyd/lys-alarm for for passasjerer og førere som ikke bruker belte. Såpass små tiltak tror jeg kunne redusert drastisk antall alvorlige trafikkskader og dødsfall i trafikken. Kanskje med så mye som 20-40%. Såpass mange menneskeliv og mye livskvalitet synes jeg de tiltakene er verd. Og de gå jo ikke ut over lovlydige borgere heller så de eneste som burde være misfornøyde med noe sånt er lovbryterne.

 

Hva med støttehjul, og hjelm?

Endret av EvilDick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...