Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Hva med å lage en avgift som tar 1krone pr. innbyggere i komunen du bor i, etter at denne avgiften er betalt blir man registrert som ervervelses dyktig.

 

Dvs: Jo flere det er i komunen, jo dyrere blir det å kjøpe seg en bil. Da blir det dyrere å forrurense lokalt i storbyene, og det blir mindre biler.

 

I Arendal feks. er det 40.000 innbyggere, så her hadde det kostet 40.000,- å få rettigheter til å være bil eier.

I Oslo er det 550.000 innbyggere, så der hadde det kostet 550.000,- å få rettigheter til å være bil eier.

 

Slik hadde man kunne puste ren luft i Oslo også.

 

Og vi som ikke har trikk, t-bane, 12.000 taxi'er, masse busser, og intercity tog kunne få litt billigere bil.

De som kjører i storbyene 'ødelegger' jo for flere mennesker lokalt en oss på 'landet'...

 

 

 

Eller vi kunne sette kun 1 barn pr.familie, slik som noen asiatiske land.. Slik hadde antall biler blit halvert etter 50år :)

 

Og hvis vi flytter 350.000 invandrer hjem til landene sine, tenk hvordan det ville påvirke utslippene lokalt.

 

Vi kunne jo også total forby private kjøretøy.. Det hadde blitt bra :)

 

Hvor skal grensen for hva vi skal ofre for miljøet gå?????

 

 

(Jeg setter ting på spissen i dette innlegget, jeg er ingen dum rasist, eller politiker)

Endret av EvilDick
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva tror du vil skje med kjøpsmønstrene for biler dersom alle bilavgifter fjernes?

 

Ja du. Det holder vel å se til land som ikke har slike særavgifter som man har i Norge. Sverige, for eksempel, som har den høyeste andelen såkalte miljøbiler i Europa, på tross av at man ikke styrer forbruket ved hjelp av straffeavgifter på bilkjøpet. Eller andre europeiske land der små divstoffgjerrige dieselbiler går unna som varmt hvetebrød, uten at myndighetene behøver å tukte bilkjøperne slik man gjør i Norge. Men jeg vet at du blant norske bilkjøpere forutsetter en fullstendig manglende evne til å ta rasjonelle valg, så da må det jo bli fullt opp av Hummere og denslags der til lands, eller hur?

 

Det norske arbeidsmarkedet er sprengt. Om vi skulle økt utbyggingen av veier nå så ville det bare ført til at arbeidsmarkedet ble ennå mer sprengt (les: alle tjenester blir dyrere). Prislappen ville blitt langt høyere for Norge totalt med mindre vi hentet arbeidskraften i utlandet (Noe regjeringen og LO ikke vil).

 

Interessant argument for å sitte på gjerdet og ignorere infrastrukturen, slik man stort sett har gjort de siste par tiårene. Nå er det likevel slik at større veiprosjekter skal ut på anbud innenfor EØS.

Lenke til kommentar
Forslaget mitt ekskluderer ikke bruk av bil. Ergo: Alle har råd til å bruke bilen selv om oljeprisen dobles eller mer.

 

Hvordan man får ned kostnaden blir selvsagt opp til hver enkelt men her er noen få forslag:

- kjøre flere sammen slik at kostnaden deles på flere

- kjøre kortere

- byttelåne biler sånn at man alltid bruker den som har gir mest drivstoffeffektivitet innenfor begrensningene oppdraget setter.

- kjøre mer energieffektive biler generelt

- legge om til mer energieffektive kjørevaner. F.eks dra innom butikken på vei fra jobb i stedet for å ta en egen tur dit senere på kvelden. Eller f.eks mindre unødvendig tullekjøring og mer forsiktig akselerasjon og jevnere hastighet mellom kryss og svinger.

 

Disse forslagene er bare toppen av isfjellet. Det finnes selvsagt hauger av flere gode forslag så det er bare å velge og vrake. Som regel passer flere av forslagene til de ulike bileierne/bilbrukerne og en kombinasjon er selvsagt å anbefale.

 

Det er så lett å skrive det her Simen1, men mesteparten lar seg ikke gjennomføre. Hvor mange tror du er int. i å låne bort bilen man ga en halv million for til naboer? Ingen. Du vet ikke hvordan de behandler det. Hadde du i det hele tatt hatt bil interesse så hadde du skjønt dette. Kjøre mindre? Kanskje bare kjøre til jobb annehver dag da? Å du sier ALLE har råd til dobling av prisen på bensin. Jeg sier det er totalt bullshit. Mange er avhengige av bil. Hvorfor i all verden skal de betale seg ihjel for å leve, mens du kan betale en liten sum for å ta bussen? Er så jævlig greit for dere i storbyen å sitte her å være så keyboard krigere, men virkligheten er noe annet. MANGE av oss trenger biler, men de har du jo helt klart sagt ifra om at du driter i så lenge vi får ned biltrafikken her til lands.

 

Det er liten tvil om at samfunnet kunne lagt om til vesentlig mer samkjøring uten at det hadde vært veldig store ulemper, man kan sågar i et ekstremt tilfelle tenke seg at det kun kjøres taxier, og at man plotter inn hvor man skal fra, og hvor man skal til feks en halvtime før, og et program regner ut den mest effektive måten å hente og slippe av folk slik at taxiene i snitt er nesten fulle. Et ekstremt eksempel såklart, men jeg synes folk her har litt manglende evne til å innse menneskers tilpassningsdyktighet, vi klarte oss uten mobil, vi klarte oss med færre biler pr person og mindre kjøring før, vi kan lett tilpasse oss mindre kjøring i framtiden, blir baksidene med kjøring store nok, så vil folk tilpasse seg. Spørsmålet er hvorvidt fordelen med fleksibiliteten vi har i dag veier opp for ulempene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva med å lage en avgift som tar 1krone pr. innbyggere i komunen du bor i

Prinsippet er i grunn interessant og kan kanskje fungere om man kun kjører i kommunen man bor i. I praksis er det ofte ikke slik. F.eks. når mennesker har bosatt seg i en tynt befolket kommune i nærheten av en by, for så å pendle inn til byen med bil.

 

Ser også for meg en del kreative løsninger som involverer "bostedsadresser" og "hybler" for å komme unna med lavest mulige avgifter, selv om man bor i by.

 

Men jeg finner ideen verdt å utrede. Simen?

 

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Det er liten tvil om at samfunnet kunne lagt om til vesentlig mer samkjøring uten at det hadde vært veldig store ulemper, man kan sågar i et ekstremt tilfelle tenke seg at det kun kjøres taxier, og at man plotter inn hvor man skal fra, og hvor man skal til feks en halvtime før, og et program regner ut den mest effektive måten å hente og slippe av folk slik at taxiene i snitt er nesten fulle. Et ekstremt eksempel såklart, men jeg synes folk her har litt manglende evne til å innse menneskers tilpassningsdyktighet, vi klarte oss uten mobil, vi klarte oss med færre biler pr person og mindre kjøring før, vi kan lett tilpasse oss mindre kjøring i framtiden, blir baksidene med kjøring store nok, så vil folk tilpasse seg. Spørsmålet er hvorvidt fordelen med fleksibiliteten vi har i dag veier opp for ulempene.

 

AtW

 

Ja det har du rett i. Vi klarer oss uten biler. Vi klarer oss også uten biltrafikk/togtrafikk/flytrafikk i det hele tatt. Faen, mens vi er igang hvorfor ikke fjerne all elektronik også så er vi tilbake i steinalderen. Hva vi faktisk kan, å hva vi bør gjøre er to helt forskjellige ting. Bensinen er dyr nok, å avgiftene på bilen skyhøye. Hvorfor tror du ikke flere samkjører allerede? Fordi bil er mer enn ett fremkomstmiddel for veldig mange. Å måtte stå opp mye tidligere enn man må for å samkjøre, samt måtte si nei til overtid for å kunne sitte på med noen andre hjem er i mine øyne IKKE AKTUELT.

Lenke til kommentar

Sverige er langt noe fristed for bileiere. De har årsavgift basert på C02-utslipp og Stockholm var første byen i Europa hvor man innførte rushtidsavgift (opptil 60 kroner dagen).

 

Norge er forresten det landet i Europa hvor bensin er billigst i forhold til timelønn. F.eks. er bensin nesten like dyrt i Tyrkia, men vi har ca. 10 ganger mer i timelønn enn en gjennomsnittlig tyrker.

Lenke til kommentar
Det er liten tvil om at samfunnet kunne lagt om til vesentlig mer samkjøring uten at det hadde vært veldig store ulemper, man kan sågar i et ekstremt tilfelle tenke seg at det kun kjøres taxier, og at man plotter inn hvor man skal fra, og hvor man skal til feks en halvtime før, og et program regner ut den mest effektive måten å hente og slippe av folk slik at taxiene i snitt er nesten fulle. Et ekstremt eksempel såklart, men jeg synes folk her har litt manglende evne til å innse menneskers tilpassningsdyktighet, vi klarte oss uten mobil, vi klarte oss med færre biler pr person og mindre kjøring før, vi kan lett tilpasse oss mindre kjøring i framtiden, blir baksidene med kjøring store nok, så vil folk tilpasse seg. Spørsmålet er hvorvidt fordelen med fleksibiliteten vi har i dag veier opp for ulempene.

 

AtW

 

Ja det har du rett i. Vi klarer oss uten biler. Vi klarer oss også uten biltrafikk/togtrafikk/flytrafikk i det hele tatt. Faen, mens vi er igang hvorfor ikke fjerne all elektronik også så er vi tilbake i steinalderen. Hva vi faktisk kan, å hva vi bør gjøre er to helt forskjellige ting. Bensinen er dyr nok, å avgiftene på bilen skyhøye. Hvorfor tror du ikke flere samkjører allerede? Fordi bil er mer enn ett fremkomstmiddel for veldig mange. Å måtte stå opp mye tidligere enn man må for å samkjøre, samt måtte si nei til overtid for å kunne sitte på med noen andre hjem er i mine øyne IKKE AKTUELT.

 

Det styrker ikke din sak å komme med latterlige overdrivelser, som sagt, så er dette en avveiningssak som alt annet, absolutt alle alternativer har ulemper hengende ved seg. Flere samkjører ikke fordi de mer eller mindre bevisst føler at kostnaden ved å ikke samkjøre er verd det for å slippe ulempene. I scenarioet jeg presenterer så må man feks ikke si nei til overtid, må man si nei til overtid ved samkjøring også? Nei, det er ingen nødvendighet. Jo større ulemper det medfører å ikke samkjøre, jo flere vil gjøre det, jeg tror rett og slett ikke på deg når du sier det ikke er aktuelt, det er kanskje ikke aktuelt for deg i dag, men endrer ting seg nok, så finnes det en situasjon der det er aktuelt for deg også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Tror rett og slett ikke på deg når du sier det ikke er aktuelt, det er kanskje ikke aktuelt for deg i dag, men endrer ting seg nok, så finnes det en situasjon der det er aktuelt for deg også.

 

AtW

 

Før det skjer selger jeg bensin bilen min, kjøper meg en dau gammel diesel bil som omtrent går gratis, for så å kjøre på rød diesel. Litt frihet vil jeg ha.

 

Å være avhengig av andre er ikke min greie. Kan se det for meg. Står der i regnværet å venter på han du samkjører med. Etter å ha stått der 10 minutter lengre enn man skal ringer man opp sjåføren for å få svar om at han har forsovet seg eller er syk. Så må du pluttselig ordne deg til jobb på en annen måte, for ikke å snakke om at du også faktisk kommer for sent på jobb.

Lenke til kommentar
Sverige er langt noe fristed for bileiere. De har årsavgift basert på C02-utslipp og Stockholm var første byen i Europa hvor man innførte rushtidsavgift (opptil 60 kroner dagen).

 

Visst, årsavgiften i Sverige baseres på CO2-utslipp, og den varierer fra noen ganske få hundrelapper og opp til rundt 4000 for bensinbiler. For dieselbiler er den høyere, helt opp til rundt 10000 for de mest forurensende. Med andre ord er det langt lavere årsavgift for en gjennomsnittlig bensinbil i Sverige enn det er i Norge, og dessuten er den differensiert på en fornuftig måte. Hva er poenget ditt?

 

Stockholm, som tross alt må kunne betegnes som en storby, har innført rushtidsavgift ja, hvilket betyr at man betaler bompenger (mellom 10 og 20 kroner per passering, avhengig av tidspunkt) for å kjøre inn og ut av byen mellom klokken 06:30 og 18:30 på hverdager. Kveld/natt og helg/helligdag er gratis, da dette er utenom rushtid. Biler som klassifiseres som miljøbiler (Under 120g co2/km, hybrid, etanol) passerer bomringen gratis. Byen har i tillegg et meget godt tilrettelagt kollektivsystem og rikelig med såkalte innfartsparkeringer der man kan sette fra seg bilen og hoppe på en t-bane om man skal inn til sentrum på jobb eller liknende. Dette er for øvrig den eneste bomringen som finnes i Sverige. I de fleste norske byer og bygder (Oslo, Bergen, Tønsberg, Kristiansand, Stavanger...you name it) har man en bomring som krever inn penger døgnet rundt, 365 dager i året. For ikke å snakke om alle bomstasjonene som plasseres rundt på ymse veier rundt omkring i det ganske land. Det siste jeg oppdaget er at man har begynt å kreve inn "bompenger" på en eller annen ferge i Hardanger...i tillegg til billettprisen for selve fergeturen! Slå den :!:

 

Det er forøvrig ingen som har påstått at Sverige er noe fristed for bileiere. At avgiftspolitikken er noen gode hakk mer edruelig, derimot... Som bilentusiast kan jeg trygt si at jeg aldri har angret på at jeg flyttet, for å si det sånn!

Lenke til kommentar

Diesel er over 12 kroner literen allerede, så ikke så mye å spare på det.

 

Folk vil bare ikke se alternativene. Man kan ta buss, trikk, tog, gå, sykle. Man kan kjøre biler med svært lavt bensinforbuk, etanol eller annen fornybart drivstoff. Man kan kjøre smartere, man kan kjøre sammen med noen. Man har enormt med muligheter. Det er uansett bare et spørsmål om tid før vi må forandre vanene våre. Tilgjengeligheten på olje blir verre og verre. Om bare to år har Kina tatt igjen USA når det gjelder oljeimport. Legg til økt bevissthet på miljøet og jeg tror ikke det er lenge til vi betaler 30 kroner literen her til lands.

Lenke til kommentar
Folk vil bare ikke se alternativene. Man kan ta buss, trikk, tog, gå, sykle. Man kan kjøre biler med svært lavt bensinforbuk, etanol eller annen fornybart drivstoff. Man kan kjøre smartere, man kan kjøre sammen med noen. Man har enormt med muligheter. Det er uansett bare et spørsmål om tid før vi må forandre vanene våre. Tilgjengeligheten på olje blir verre og verre. Om bare to år har Kina tatt igjen USA når det gjelder oljeimport. Legg til økt bevissthet på miljøet og jeg tror ikke det er lenge til vi betaler 30 kroner literen her til lands.

 

Busser er trege, stopper på 500000 holdeplasser før den du skal av på og er bråkete.

 

Har aldri tatt trikk.

 

Togene er kanskje til å stole på, på sommeren, men jeg gidder ikke å ta meg bryet en gang med å ta toget på vinteren. Tok toget til Tynset før jul (jeg bor ca i Oslo). Fra Hamar var det et to-vogns-tog med dieselmotor, som kjørte på rødlinja i 3 timer konstant. Hadde lyst til å tenne på det jævla dritt-toget. Aldri igjen. Tok bil på veien ned igjen, og det var ca 45min raskere samt at vi fikk en stoppe-pause. Bil > tog.

 

Har ikke lyst til hverken å gå eller å sykle.

 

Kveldens rant. :) </off>

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Diesel er over 12 kroner literen allerede, så ikke så mye å spare på det.

 

Vet ikke om denne var rettet til meg, men hvis du leste hele innlegget så skrev jeg mer enn at jeg kun skulle bytte til dieselbil hvis bensinprisene ble skrudd opp masse.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Forslaget mitt ekskluderer ikke bruk av bil. Ergo: Alle har råd til å bruke bilen selv om oljeprisen dobles eller mer.

 

Hvordan man får ned kostnaden blir selvsagt opp til hver enkelt men her er noen få forslag:

- kjøre flere sammen slik at kostnaden deles på flere

- kjøre kortere

- byttelåne biler sånn at man alltid bruker den som har gir mest drivstoffeffektivitet innenfor begrensningene oppdraget setter.

- kjøre mer energieffektive biler generelt

- legge om til mer energieffektive kjørevaner. F.eks dra innom butikken på vei fra jobb i stedet for å ta en egen tur dit senere på kvelden. Eller f.eks mindre unødvendig tullekjøring og mer forsiktig akselerasjon og jevnere hastighet mellom kryss og svinger.

 

Disse forslagene er bare toppen av isfjellet. Det finnes selvsagt hauger av flere gode forslag så det er bare å velge og vrake. Som regel passer flere av forslagene til de ulike bileierne/bilbrukerne og en kombinasjon er selvsagt å anbefale.

 

Det er så lett å skrive det her Simen1, men mesteparten lar seg ikke gjennomføre. Hvor mange tror du er int. i å låne bort bilen man ga en halv million for til naboer? Ingen. Du vet ikke hvordan de behandler det. Hadde du i det hele tatt hatt bil interesse så hadde du skjønt dette. Kjøre mindre? Kanskje bare kjøre til jobb annehver dag da? Å du sier ALLE har råd til dobling av prisen på bensin. Jeg sier det er totalt bullshit. Mange er avhengige av bil. Hvorfor i all verden skal de betale seg ihjel for å leve, mens du kan betale en liten sum for å ta bussen? Er så jævlig greit for dere i storbyen å sitte her å være så keyboard krigere, men virkligheten er noe annet. MANGE av oss trenger biler, men de har du jo helt klart sagt ifra om at du driter i så lenge vi får ned biltrafikken her til lands.

Jeg: Ser muligheter og er optimitisk

Du: Ser begrensninger og generaliserer det til at begrensningene gjelder alle og alltid.

 

Jeg sier ikke at alle tiltakene skal passe alle, men at de aller fleste (alle?) vil finne minst ett tiltak som passer for dem. De fleste kan nok velge seg et utvalg av tiltak og kombinere de. Hvert eneste tiltak er gjennomførbart for noen.

 

Jeg ser frem til et pessimistisk svar som tar tak i ett eller flere punkter som du sikkert finner en gruppe til som de ikke passer for og en konklusjon om at alle tiltakene dermed er bare BS.

Lenke til kommentar
Forslaget mitt ekskluderer ikke bruk av bil. Ergo: Alle har råd til å bruke bilen selv om oljeprisen dobles eller mer.

 

Hvordan man får ned kostnaden blir selvsagt opp til hver enkelt men her er noen få forslag:

- kjøre flere sammen slik at kostnaden deles på flere

- kjøre kortere

- byttelåne biler sånn at man alltid bruker den som har gir mest drivstoffeffektivitet innenfor begrensningene oppdraget setter.

- kjøre mer energieffektive biler generelt

- legge om til mer energieffektive kjørevaner. F.eks dra innom butikken på vei fra jobb i stedet for å ta en egen tur dit senere på kvelden. Eller f.eks mindre unødvendig tullekjøring og mer forsiktig akselerasjon og jevnere hastighet mellom kryss og svinger.

 

Disse forslagene er bare toppen av isfjellet. Det finnes selvsagt hauger av flere gode forslag så det er bare å velge og vrake. Som regel passer flere av forslagene til de ulike bileierne/bilbrukerne og en kombinasjon er selvsagt å anbefale.

 

Det er så lett å skrive det her Simen1, men mesteparten lar seg ikke gjennomføre. Hvor mange tror du er int. i å låne bort bilen man ga en halv million for til naboer? Ingen. Du vet ikke hvordan de behandler det. Hadde du i det hele tatt hatt bil interesse så hadde du skjønt dette. Kjøre mindre? Kanskje bare kjøre til jobb annehver dag da? Å du sier ALLE har råd til dobling av prisen på bensin. Jeg sier det er totalt bullshit. Mange er avhengige av bil. Hvorfor i all verden skal de betale seg ihjel for å leve, mens du kan betale en liten sum for å ta bussen? Er så jævlig greit for dere i storbyen å sitte her å være så keyboard krigere, men virkligheten er noe annet. MANGE av oss trenger biler, men de har du jo helt klart sagt ifra om at du driter i så lenge vi får ned biltrafikken her til lands.

Jeg: Ser muligheter og er optimitisk

Du: Ser begrensninger og generaliserer det til at begrensningene gjelder alle og alltid.

 

Jeg sier ikke at alle tiltakene skal passe alle, men at de aller fleste (alle?) vil finne minst ett tiltak som passer for dem. De fleste kan nok velge seg et utvalg av tiltak og kombinere de. Hvert eneste tiltak er gjennomførbart for noen.

 

Jeg ser frem til et pessimistisk svar som tar tak i ett eller flere punkter som du sikkert finner en gruppe til som de ikke passer for og en konklusjon om at alle tiltakene dermed er bare BS.

 

Det er for sent, å jeg er for trøtt til at du skal ikke få noe negativt svar av meg. Vi har som du sier bare forskjellig syn på ting. Ikke noe galt i det. :)

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Hva med å lage en avgift som tar 1krone pr. innbyggere i komunen du bor i, etter at denne avgiften er betalt blir man registrert som ervervelses dyktig.

Det forslaget blir jo bare nok en feilslått miljøavgift på linje med:

- avgift for motorvolum

- avgift for vekt

- avgift for bilens lengde

osv.

 

En miljøavgift bør være basert på miljøbelastning, ikke på lengde og alle mulige andre misvisende mål.

Lenke til kommentar
Hva tror du vil skje med kjøpsmønstrene for biler dersom alle bilavgifter fjernes?

Ja du. Det holder vel å se til land som ikke har slike særavgifter som man har i Norge. Sverige, for eksempel, som har den høyeste andelen såkalte miljøbiler i Europa, på tross av at man ikke styrer forbruket ved hjelp av straffeavgifter på bilkjøpet. Eller andre europeiske land der små divstoffgjerrige dieselbiler går unna som varmt hvetebrød, uten at myndighetene behøver å tukte bilkjøperne slik man gjør i Norge. Men jeg vet at du blant norske bilkjøpere forutsetter en fullstendig manglende evne til å ta rasjonelle valg, så da må det jo bli fullt opp av Hummere og denslags der til lands, eller hur?

Kan du svare litt mer spesifikt på spørsmålet? Tror du salget av store biler vil gå opp eller ned om norske bilavgifter fjernes?

 

Jeg tror ikke folk mangler evne til å ta rasjonelle valg. De velger nok rasjonelt blant det som er best for dem selv, samme hvor mye det måtte gå ut over andre. Om så de visste at de kunne spart et beinbrudd og bare fått noen blåmerker på bekostning av livet til en liten familie på tur så hadde de nok valgt blåmerkene og død over den lille familien.

 

Egentlig bunner jo mye av diskusjonen ut i et filosofisk spørsmål om man vil ha anarki, den sterkestes rett og enorme dødstall, skadde, skuddvekslinger på veiene osv eller om man vil være solidarisk nok til at man vil ofre litt for at samfunnet som helhet skal få det bedre. Sosialdemokrati vs. anarki.

Lenke til kommentar
Ja det har du rett i. Vi klarer oss uten biler. Vi klarer oss også uten biltrafikk/togtrafikk/flytrafikk i det hele tatt. Faen, mens vi er igang hvorfor ikke fjerne all elektronik også så er vi tilbake i steinalderen. Hva vi faktisk kan, å hva vi bør gjøre er to helt forskjellige ting. Bensinen er dyr nok, å avgiftene på bilen skyhøye. Hvorfor tror du ikke flere samkjører allerede? Fordi bil er mer enn ett fremkomstmiddel for veldig mange. Å måtte stå opp mye tidligere enn man må for å samkjøre, samt måtte si nei til overtid for å kunne sitte på med noen andre hjem er i mine øyne IKKE AKTUELT.

Aha, ikke aktuelt for deg -> ikke aktuelt for noen andre heller. Det ser ut som ego-tankegangen slår til igjen fra den kanten.

 

Å reversere feilsteg vi har gjort de siste f.eks 10 årene er ikke det samme som å forkaste alle fremskrittene vi har gjort de siste 10000 årene. Du kan det med å overdrive og sette ting ut av proporsjoner. Jeg tror ikke det står på evne til å se muligheter men på vilje. Koste hva det koste vil for her skal du ture frem på alle andres bekostning og kjøre bilpolitikken ennå lengre på det samme feilsporet vi har gjort i mange år. I stedet for å prøve å maksimalisere bilbruk og drivstofforbruk savner jeg viljen til å gjøre noe med problemene den stadig økende biltrafikken gir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...