Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frustrasjon over store stygge bensinslukere


Simen1

Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?  

1 669 stemmer

  1. 1. Hva synes du om store biler som sluker drivstoff?

    • De er overlegne på alle områder. Det burde vært forbudt å kjøre noe mindre. Eiere burde fått penger tilbake på skatten av å kjøpe slike.
      157
    • De er overlegne på mange områder og flere enn i dag burde kjørt slike. Avgiftene burde senkes.
      251
    • De er bra til noe, men mange kjøper dessverre større enn de trenger, mens andre ikke har råd til stor nok bil. Avgiftene er passe.
      231
    • Det er for mange som kjøper slike uten at de trenger det. Synes avgiftene er høye nok, men antallet kunne gjerne minket.
      282
    • Det er alt for mange som kjører slike biler uten at de trenger det. Jeg synes det bør koste å forurense slik at kun de som har veldig stort behov for slike gidder å kjøpe de.
      554
    • De er en fare for verdens fremtid og innbyggere og burde blitt totalforbudt.
      193


Anbefalte innlegg

Jeg kunne fint klart 25 kroner literen når jeg var student, en familie klarer fint den kostnaden.

 

Å hvor mye bensin kjørte du for i mnd da om jeg tør spørre?

 

Et hundrelapp eller to kanskje. Men den gjennomsnittlige bilfører kjører vel rundt 13-14k i året om jeg ikke husker feil, en dobling i bensinprisen tilsvarer da kanskje 8-9k om man har en noenlunde økonomisk bil, og dette er under forutsetningen at man ikke endrer kjørestilen noe, noe som lett kan gjennomføres av det store flertallet. 8-9k er vel kanskje et års lønnsøkning om man har en relativt lavt betalt jobb.

 

AtW

Hehe,latterlig.. Hva med personer som sitter i rullestol,og er avhengig av å bruke bilen frem og tilbake til jobb,trening,venner,butikk osv ??? Mange av disse som ikke har jobb også,som ikke akkurat lever fett..skal disse bli isolert pga idiotiske bensinpriser ?? Og ikke kom med pisspreik som at "venner,familie" kan hente og bringe personen..dummeste jeg hører...

 

For noe vås, det er noe man lett kan ordne med spesielle ordninger for de som er handicappede om det viser seg å være et problem (selv i dag er det vel mange som får drosje betalt av det offentlige). Noe som dog hadde hjulpet folk mye var å få færre ulykker i trafikken, slik at vesentlig færre kom i rullestol i det hele tatt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så det du egentlig sier Simen1, er at vi skal belastes for at vi kjøper sikre biler for å beskytte oss selv å familien vår? Høres fornuftig ut..........

 

Nei, man belastes for å kjøre biler som øker faren for andre, og deres familier i trafikken. Ellers så argumenterer det med de som trenger en stor bil, hva med de som trenger ren luft, de som trenger mindre støy, de som trenger sikrere trafikk?

 

AtW

 

Folk flest har ikke problemer med luften her til lands. Kan ikke stoppe opp all trafikk fordi du ikke liker lukten. Teknologien får fremover. Vi er avhengig av biler. Er det ett problem for deg, så flytt en til en plass det ikke er noe særlig biler. Kan ikke la resten av landet betale seg ihjel fordi du er vrang.

 

Folk vil ha tryggere trafikk og mindre forurensing, er det et problem for deg, flytt til en plass med mindre bilavgifter. Det er våseargumentasjon, og det burde du vittig. Store deler av befolkningen plages feks av veitrafikkstøy, det er snakk om titalls prosent, i tilegg til at man flere hundre antaklig dør årlig pga det. I tilegg har man luftforurensing som er til plage for andre. Å ikke innse de enomre ulempene med trafikk er å stikke hodet i sanden, minst like mye som å ikke innse fordelene.

 

AtW

 

Ja får å ta taxi fra å til jobb, til å fra trening, å til fra butikken, for ikke å snakke om når man skal besøke noen høres ut som en grei løsning :thumbdown:

 

Hva er problemet med det? Jeg hadde klart meg helt greit med det. Faktisk hadde det vært uproblematisk, og på mange måter mer behaglig enn å ha egen bil. Det er lett å tilpasse seg slikt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det jeg vil frem til er at vi som kjører STORE biler ikke grisekjører så mye som 18åringene i styla civiker. Og hvis denne 18 åringen kjører i nesa på men bil fordet han ikke klarer å takle farta på asia raketten sin å dør, synes jeg det er bedere en om kjører i fronten på en barnefamilie i en polo :)

 

dagbladet

 

Jeg har til dags dato ALDRI grisekjørt med Hummeren, men Audien min derimot ligger nesten alltid på feil side av speedometeret

 

Å si at store tunge biler er farligere i trafikken mener jeg er galt! Vi er tryggere.. Om du ikke kjører på oss da :) men da er det faen ikke mitt problem..

Det var da svært til generalisering. La meg oversette:

- Du kjører pent med hummeren og stygt med audien, ergo alle andre gjør det samme.

- Du har funnet et eksempel på et krasj med en småbil, ergo alle andre småbiler kræsjer også.

- Du fant ikke et eksempel på en krasj med en stor bil, ergo store biler krasjer aldri.

- Når en stor og en liten bil krasjer så er det alltid den lille bilen sin feil.

:roll:

 

Det var visst tyske bilprodusenter som har fått igjennom dette, landet hvor de nektet å redusere fartsgrensen til 130 km/t for miljøet sin del...

 

Du mener at jo saktere en kjører, jo mindre skader man miljøet eller? :)

Det stemmer det kilik sier. Den hastigheten som gir lavest utslipp og drivstofforbruk per km for de fleste normale biler er ca 60-70 km/t.

 

Jo flere biler det er på veien, jo raskere må man kjøre for å ha en jevn "strøm".

Det stemmer ikke. Jo raskere bilene kjører jo større avstand må de ha for å overholde tresekundersregelen. Avstand og hastighet er proporsjonalt (a=b*v) der b er en konstant. Antall biler man får gjennom en veistrekning per tidsenhet er proporsjonal med hastighet / avstand. Antall = v / a. Sett inn for a så får man: Antall = v / (b * v). Hastigheten v finnes i både teller og nevner og kan dermed strykes mot hverandre. Antall = 1/b. Antallet biler per tidsenhet er altså uavhengig av hastigheten.

Lenke til kommentar
Folk vil ha tryggere trafikk og mindre forurensing, er det et problem for deg, flytt til en plass med mindre bilavgifter.

 

Helt feil. Du å noen få andre vil dette.

 

Alt av undersøkelser jeg har lest der det er snakk om avgifter på biler, å drivstoff så mener helt klart majoriteten at de er alt for høye her til lands.

Lenke til kommentar
Folk vil ha tryggere trafikk og mindre forurensing, er det et problem for deg, flytt til en plass med mindre bilavgifter.

 

Helt feil. Du å noen få andre vil dette.

 

Alt av undersøkelser jeg har lest der det er snakk om avgifter på biler, å drivstoff så mener helt klart majoriteten at de er alt for høye her til lands.

 

Prøv å se undersøkelser der folk blir spurt om "synes du det er for mye støy der du bor?", "kunne du tenkt deg mindre skader i trafikken?", "kunne du tenkt deg mindre forurensning?".

 

AtW

Lenke til kommentar
Folk vil ha tryggere trafikk og mindre forurensing, er det et problem for deg, flytt til en plass med mindre bilavgifter.

 

Helt feil. Du å noen få andre vil dette.

 

Alt av undersøkelser jeg har lest der det er snakk om avgifter på biler, å drivstoff så mener helt klart majoriteten at de er alt for høye her til lands.

 

Prøv å se undersøkelser der folk blir spurt om "synes du det er for mye støy der du bor?", "kunne du tenkt deg mindre skader i trafikken?", "kunne du tenkt deg mindre forurensning?".

 

AtW

 

Har jeg ikke sett noen undersøkelser av. Men mulig du har rett der. Jeg å deg, å Simen1 for den saks skyld blir aldri enige. Helt ærlig synes jeg det dere sier er helt idiotisk. Dere mener sikkert det samme om det jeg sier :) På tide med en pause fra diskusjonen for meg. Ikke bra å sitter her for lenge. Blir jeg bare irritert. Kos dere videre dere. :)

Lenke til kommentar
Om regjeringen kunne tatt ut litt penger av sparegrisen og forbedret de bedritne veien i Norge, ville det vært en veldig god start for bedre sikkerhet på veien. Det er ikke bare bilene sin feil for at ulykker forekommer.

Det norske arbeidsmarkedet er sprengt. Om vi skulle økt utbyggingen av veier nå så ville det bare ført til at arbeidsmarkedet ble ennå mer sprengt (les: alle tjenester blir dyrere). Prislappen ville blitt langt høyere for Norge totalt med mindre vi hentet arbeidskraften i utlandet (Noe regjeringen og LO ikke vil).

 

Denne "sparegrisen" du prater om er forresten ikke noen lønnskonto som tilfeldigvis ikke blir brukt opp. Det pensjonen vår som jeg og du skal ha om mange tiår når nordsjøen er "tom".

 

Hehe,latterlig.. Hva med personer som sitter i rullestol,og er avhengig av å bruke bilen frem og tilbake til jobb,trening,venner,butikk osv ??? Mange av disse som ikke har jobb også,som ikke akkurat lever fett..skal disse bli isolert pga idiotiske bensinpriser ?? Og ikke kom med pisspreik som at "venner,familie" kan hente og bringe personen..dummeste jeg hører...

I Norge har vi et velferdsystem. De som sitter i rullestol får dekket bil av det offentlige.

 

Folk flest har ikke problemer med luften her til lands. Kan ikke stoppe opp all trafikk fordi du ikke liker lukten. Teknologien får fremover. Vi er avhengig av biler. Er det ett problem for deg, så flytt en til en plass det ikke er noe særlig biler. Kan ikke la resten av landet betale seg ihjel fordi du er vrang.

Flere plasser i Norge har vi enorme konsentrasjoner av svevestøv og andre ulumskheter forårsaket av trafikken. Dette gjør det vanskelig eller umulig for folk med astma og kols å ferdes utendørs på enkelte dager samt at de to sykdommene har hatt en sterk økning de siste tiårene, mye på grunn av biltrafikken. Å bortforklare det med "fordi du ikke like lukten" blir vel .. en bortforklaring.

 

Ellers så er jeg uenig i at vi er avhengig av biler. Derimot er det svært mange som gjør seg unødvendig avhengig av biler.

 

Dersom du driter i hvilke konsekvenser din kjøring får for folk og miljøet rundt deg så bør du ikke be oss flytte, men flytte selv. Finn en planet du kan kjøre rundt på uten å plage andre.

Lenke til kommentar
Finn en planet du kan kjøre rundt på uten å plage andre.

 

Vanskelig å holde seg vekke :blush:

 

Finner du en planet jeg kan flytte til å faktisk bo på så flytter jeg på dagen jeg. Trenger ikke engang være biler der. Å fått oppleve noe tilsvarende pioneer tidene i USA har lenge vært en drøm for meg, så finner du en sånn en planet så ta kontakt ASAP :thumbup:

Lenke til kommentar
Planeten må du finne selv. Jeg regner med det er hestekreftene/kilowattene under "panseret" på kjøretøyet som er hovedatrakksjonen for din del.. :p

 

He He He, skal ikke nekte på at takoff i en rakett sikkert ikke hadde vært kjedelig det nei, men var ikke det jeg tenkte på i første forstand. Uansett, så må du husker at jeg hadde jo forurenset noe fryktlig for deg når jeg reiste da, mer enn jeg noensinne hadde klart ved å bo ut livet mitt her på jorden ;)

Lenke til kommentar
Pga. argumentet om at store biler er mer sikre fungerer det nye EU-systemet slik at tunge personbiler kan ha en høyere C02-grense enn lette biler.

 

Men det blir jo igjen litt feil for det nærmest oppfordrer jo bilprodusentene til å lage bilene sine tyngre (for å komme over denne grensen) og det vil igjen føre til at de må bruke MER drivstoff. Blir feil etter min mening at Mercedes slipper unna, mens produsenter av små biler som allerede har relativt lavt forbruk blir tvunget til å minske sine utslipp.

Hvis dette stemmer er det jo utrolig å se hvor lite man har lært av historien.

Den viktigste grunnen til at vi er der vi er i dag når det gjelder utbredelsen av SUV er jo akkurat den samme utilsiktede bieffekten av et forsøk på å lovregulere seg vekk fra høyt forbruk av drivstoff. CAFE lovene i USA, som bøtelegger bilprodusenter for høyt forbruk, men som hadde et "smutthull" for light truck. Den opprinnelige hensikten hadde vel mest med frykten for oljemangel å gjøre, men man har jo tilpasset seg, og idag forsvarer man slike inntekter med miljøvern.

http://www.nhtsa.dot.gov/cars/rules/cafe/overview.htm

Since 1983, manufacturers have paid more than $500 million in civil penalties. Most European manufacturers regularly pay CAFE civil penalties ranging from less than $1 million to more than $20 million annually. Asian and domestic manufacturers have never paid a civil penalty.

Noen har dratt inn mye penger i alle fall, og nå vil EU vel ha sin del av kaka...

Vel, det skal i alle fall bli spennende og se hvordan dette utvikler seg, tanken om å presse fabrikantene til lavere utslipp er muligens god, men det er vel noen fallgruver underveis...

Hvordan brukes forresten egentlig pengene EU får inn på slike ting?

 

EvilDick I dag, 16:50

Det jeg vil frem til er at vi som kjører STORE biler ikke grisekjører så mye som 18åringene i styla civiker. Og hvis denne 18 åringen kjører i nesa på men bil fordet han ikke klarer å takle farta på asia raketten sin å dør, synes jeg det er bedere en om kjører i fronten på en barnefamilie i en polo

Jeg tror nok du har rett når du snakker om akkurat slike biler som du selv har, men at det generelt er en sammenheng mellom SUV og milde/snille/hensynsfulle trafikkanter kan jeg ikke si er i tråd med hva jeg oppfatter ute i trafikken. Jeg syns heller å se en overvekt av denne gruppen biler når det gjelder stygge forbikjøringer, og "meg først" adferd en typisk fredag, eller søndag, mellom Oslo og Hemsedal. Dette er vel også i tråd med advarlser vi ser i media der SUV folket oppfordres til å huske på at en SUV ikke har de samme kjøreegneskapene som en personbil. De har gjerne god lydisolasjon, kraftig motor, osv, så det er lett å glemme fysikkens lover.

Så jeg tror dessverre ikke argumentet ditt holder, for annet enn en veldig liten gruppe av SUV- klassen. :)

Lenke til kommentar
Det jeg vil frem til er at vi som kjører STORE biler ikke grisekjører så mye som 18åringene i styla civiker. Og hvis denne 18 åringen kjører i nesa på men bil fordet han ikke klarer å takle farta på asia raketten sin å dør, synes jeg det er bedere en om kjører i fronten på en barnefamilie i en polo :)

 

dagbladet

 

Jeg har til dags dato ALDRI grisekjørt med Hummeren, men Audien min derimot ligger nesten alltid på feil side av speedometeret

 

Å si at store tunge biler er farligere i trafikken mener jeg er galt! Vi er tryggere.. Om du ikke kjører på oss da :) men da er det faen ikke mitt problem..

Det var da svært til generalisering. La meg oversette:

- Du kjører pent med hummeren og stygt med audien, ergo alle andre gjør det samme.

- Du har funnet et eksempel på et krasj med en småbil, ergo alle andre småbiler kræsjer også.

- Du fant ikke et eksempel på en krasj med en stor bil, ergo store biler krasjer aldri.

- Når en stor og en liten bil krasjer så er det alltid den lille bilen sin feil.

:roll:

 

Du tror kansje jeg har feil.. Men dette er mine ERFARINGER. :)`

 

Hvor ofte ser du ikke små sportsbiler kjøre i nesa på andre bilister?

Hvor ofte er alderen på disse idiot bilistene over 30år?

Hvorfor har forsikringsselskapene høyere priser på små raske biler?

 

Men.. Det spiller ingen rolle for meg hva dere synes.. Jeg har råd til å kjøre min H1 samme hvor dyrt det blir :)

Og jeg tror heller ikke dette har noen særlig innvirkning på miljøet.

Så om resten av landet vil kjøre tyttebær, er dete hjertlig velkommen :)

Endret av EvilDick
Lenke til kommentar
Du tror kansje jeg har feil.. Men dette er mine ERFARINGER. :)

Jeg tror ikke du tar feil i at det er dine erfaringer. Jeg tror bare at du tar feil når du generaliserer og overfører dine erfaringer på alle andre.

 

Hvor ofte ser du ikke små sportsbiler kjøre i nesa på andre bilister?

Hvor ofte er alderen på disse idiot bilistene over 30år?

Hvorfor har forsikringsselskapene høyere priser på små raske biler?

- Sikkert oftere enn store sportsbiler biler gjør det, men nå må vi huske at det er flere små sportsbiler enn store sportsbiler på veiene. (Evt. kan vi sammenligne små familiebiler vs. store familiebiler)

- Det sto noe om alder i avisa her om dagen. Ca 30% av de 233 som døde i trafikken i 2007 ble mellom 18 og 25 år om jeg husker rett. Her er noe mer statistikk om fjordårets dødsfall i trafikken.

- Fordi små raske biler grisekjøres oftere enn små trege og små normale biler.

Lenke til kommentar
Men.. Det spiller ingen rolle for meg hva dere synes.. Jeg har råd til å kjøre min H1 samme hvor dyrt det blir :)

Selv om oljeprisen blir 200 dollar fatet? 300, 400, 500? Da skjønner jeg ikke hvorfor du henger deg sånn opp i drivstoffavgifter. Det spiller jo ingen rolle for dere styrtrike likevel. ;)

 

Og jeg tror heller ikke dette har noen særlig innvirkning på miljøet.

Det er ganske ignorant/uvitende å tro at biltrafikk ikke gir støy, veistøv og andre ulumskheter.

 

Så om resten av landet vil kjøre tyttebær, er dete hjertlig velkommen :)

Bare de ikke kjører hvert sitt godstog så. ;)

Lenke til kommentar
Selv om oljeprisen blir 200 dollar fatet? 300, 400, 500? Da skjønner jeg ikke hvorfor du henger deg sånn opp i drivstoffavgifter. Det spiller jo ingen rolle for dere styrtrike likevel. ;)

 

Fordi det ikke er rettferdig for de som ikke har råd til det. Er dette virkelig så vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar

Alle har da råd til det. Det er bare å ta dagens drivstofforbruk og dele det på 2, 3, 4 eller 5 så blir kostnaden den samme. :grin: Evt legge om til et annet drivstoff som er mer økonomisk enn de oljebaserte.

 

Forøvrig tror jeg dagens ~100 $/fat vil duppe litt opp og ned rundt 100-tallet en stund før det stadig sjeldnere havner under 100-streken. Om ~7-10 år tror jeg det vil runde 150 $/fat og om ~15-20 år 200 $/fat. Hovedgrunnen til at jeg tror det er velstandsøkninga i Kina.

Lenke til kommentar

Forslaget mitt ekskluderer ikke bruk av bil. Ergo: Alle har råd til å bruke bilen selv om oljeprisen dobles eller mer.

 

Hvordan man får ned kostnaden blir selvsagt opp til hver enkelt men her er noen få forslag:

- kjøre flere sammen slik at kostnaden deles på flere

- kjøre kortere

- byttelåne biler sånn at man alltid bruker den som har gir mest drivstoffeffektivitet innenfor begrensningene oppdraget setter.

- kjøre mer energieffektive biler generelt

- legge om til mer energieffektive kjørevaner. F.eks dra innom butikken på vei fra jobb i stedet for å ta en egen tur dit senere på kvelden. Eller f.eks mindre unødvendig tullekjøring og mer forsiktig akselerasjon og jevnere hastighet mellom kryss og svinger.

 

Disse forslagene er bare toppen av isfjellet. Det finnes selvsagt hauger av flere gode forslag så det er bare å velge og vrake. Som regel passer flere av forslagene til de ulike bileierne/bilbrukerne og en kombinasjon er selvsagt å anbefale.

Lenke til kommentar
Forslaget mitt ekskluderer ikke bruk av bil. Ergo: Alle har råd til å bruke bilen selv om oljeprisen dobles eller mer.

 

Hvordan man får ned kostnaden blir selvsagt opp til hver enkelt men her er noen få forslag:

- kjøre flere sammen slik at kostnaden deles på flere

- kjøre kortere

- byttelåne biler sånn at man alltid bruker den som har gir mest drivstoffeffektivitet innenfor begrensningene oppdraget setter.

- kjøre mer energieffektive biler generelt

- legge om til mer energieffektive kjørevaner. F.eks dra innom butikken på vei fra jobb i stedet for å ta en egen tur dit senere på kvelden. Eller f.eks mindre unødvendig tullekjøring og mer forsiktig akselerasjon og jevnere hastighet mellom kryss og svinger.

 

Disse forslagene er bare toppen av isfjellet. Det finnes selvsagt hauger av flere gode forslag så det er bare å velge og vrake. Som regel passer flere av forslagene til de ulike bileierne/bilbrukerne og en kombinasjon er selvsagt å anbefale.

 

Det er så lett å skrive det her Simen1, men mesteparten lar seg ikke gjennomføre. Hvor mange tror du er int. i å låne bort bilen man ga en halv million for til naboer? Ingen. Du vet ikke hvordan de behandler det. Hadde du i det hele tatt hatt bil interesse så hadde du skjønt dette. Kjøre mindre? Kanskje bare kjøre til jobb annehver dag da? Å du sier ALLE har råd til dobling av prisen på bensin. Jeg sier det er totalt bullshit. Mange er avhengige av bil. Hvorfor i all verden skal de betale seg ihjel for å leve, mens du kan betale en liten sum for å ta bussen? Er så jævlig greit for dere i storbyen å sitte her å være så keyboard krigere, men virkligheten er noe annet. MANGE av oss trenger biler, men de har du jo helt klart sagt ifra om at du driter i så lenge vi får ned biltrafikken her til lands.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...