haugl2000 Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Heisan. Er rimelig fersk på javaen og leser litt i andres poster for å ta lærdom av dette. Jeg har bitt meg merke i en ting som blir brukt ofte og det er JOptionPane.showInputDialog Selv har jeg blitt opplært med Scanner. Scanner sc = new Scanner(System.in); System.out.print("Skriv inn noe her:"); String noe = sc.next(); mens veldig mange bruker dette: String noe = JOptionPane.showInputDialog("Skriv inn noe her"); Er det egentlig noe forskjell på dette uten om at det er mindre å skrive? Fordeler/ulemper? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 «Fordelen» er at JOptionPane... popper opp et grafisk vindu hvor man kan skrive inn en streng istedenfor å holde seg til terminalen... Lenke til kommentar
krigun Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Samme hva du bruker, sålenge du lærer deg å programmere. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 (endret) Begge deler er fryktelig tungvint. Personlig så synes jeg det er virkelig slitsomt å programmere ved hjelp av kun Scanner eller JOptionPane.showInputDialog. Koden blir sekvensiell med masse lange if/switch setninger etc... Hvis du føler at du har evnen til å lære deg mye på en gang kan du prøve å hoppe på et fullverdig gui design med en gang. I bunn og grunn mindre komplisert å jobbe med etterhvert, men mer å sette seg inn i før du får fram noe på skjermen. https://java.sun.com/docs/books/tutorial/uiswing/ Det går også an å jukse ved å bruke en gui builder, f.eks den som følger med Borland JBuilder. Den er forresten den eneste jeg har sett som ikke bruker noen støtte-filer ved siden av. Den er en smule bugget og treg i 2006 versjonen dog. Var mye bedre i JBuilder 7, men jb7 støtter ikke java 1.5 Det fine med jbuilder er at java koden den generer er relativt ok å lese, og at du kan modifisere den for så å gå tilbake til gui editoren og redigere videre. Anbefaler forresten å konfigurere den til å lagre indre anonyme klasser, ikke anonyme klasser. Synes forresten at gui design burde vært brukt som eksempel når man lærer objektorientert programmering, ikke MotorisertFartøy, Bil og Båt, etc... Det er greit å få se praktisk bruk av ting! Her er forresten Hello World i en grafisk applikasjon: https://java.sun.com/docs/books/tutorial/ui...n/example1.html Bare for å ha sagt det bruk av prompt-ing for å få inn data er en forferdelig måte lage et brukergrensenitt på. Som ekstremt eksempel tenk deg en teksteditor hvor du blir spurt om et og et ord. Forresten, å bruke en blanding av JOptionPane og tekstbasert gui er vel det verste som finnes, da må du flytte fokus fram og tilbake hele tida og mister ihvertfall all oversikt. Lykke til Endret 3. november 2006 av blackbrrd Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Jaja, GUI er ikke alt. Terminalen er sterkt undervurdert hos ikke-tekniske mennesker på Windows-plattformen. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Det skal jo også nevnes at du med JOP får en string tilbake uansett, mens du med scanner får det du vil. Ulempen med JOP blir jo at du må parse ting til datatypen du vil ha, mens du med scanner må være sikker på at bruker bruker riktige desimalskilletegn ol. Dessuten er det jo enkelt å lage sånne ja/nei-greier med JOP... Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 (endret) Dessuten er det jo enkelt å lage sånne ja/nei-greier med JOP...Grei, denne, og: boolean beOmJaOgNei() { String svar = scannerobjekt.next(); return (svar.equals("j")); } (utestet) Endret 3. november 2006 av drange Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 (endret) Poenget er jo at du er avhengig av at bruker skriver en string eller et tall eller whatever som matcher en predefinert variabel? Med JOP får du tilbake JOptionPane.YES_OPTION f.eks. Endret 4. november 2006 av Mr.Berg Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Jaja, GUI er ikke alt. Terminalen er sterkt undervurdert hos ikke-tekniske mennesker på Windows-plattformen. 7213399[/snapback] Hvis du sikter til meg så vil jeg påstå at jeg er relativt teknisk av meg Personlig så foretrekker jeg notepad++ eller lignende fremfor vi... Bruker putty til å fjernstyre noen av serverene på jobben, bruker gjerne top for å se på load o.l, men den har jo en hvis grafisk fremstilling av ting, selv om den bare bruker tekst. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Siktet ikke til noen konkrete. Bruker selv Kate fremfor vim, jeg også, selv om jeg bruker vim mange ganger for dagen. Men jeg klarer meg lett en hel dag uten gjøre noe grafisk. Jeg ville ikke kalt top en grafisk fremstilling. Man kan jo få til fremme fremstilling i java ved bruk av printf. Men det viktigste i starten når man lærer seg OOP er uansett ikke GUI eller ikke GUI. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 "Men det viktigste i starten når man lærer seg OOP er uansett ikke GUI eller ikke GUI." Det er jeg enig i, jeg bare mente at GUI har en praktisk anvendelse av OOP som er veldig naturlig og logisk, imotsetning til en del iscenesatte eksempler jeg har sett blitt brukt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå