Gå til innhold

Julemas i september - Jula starter for tidlig

Jula starter for tidlig eller?  

307 stemmer

1. 1. Jula starter for tidlig eller?

• Altfor tidlig, 01.12. er riktig dato
      246
    • Passelig tidlig, 01.11. er riktig dato
      31
    • Jeg vil ha jul året rundt.
      10
    • Tror ikke på Julenissen, hopper over julen.
      8
    • Har ikke penger, hopper over julen.
      6
    • Hva er jul?
      6

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi eg vil ikkje sjå nissar og julegreier i oktober, dei høyrer jula til, og jula startar ikkje i oktober. Adventstida byrjar fjerde søndag før advent, men første desember er ei fin tid å ta fram nissane og julebrusen.

Du kjøper ikkje påskeegg i januar.

Lenke til kommentar

Er så enig i dette! Har alltid hatt et personlig prinsipp om ikke å kjøpe en eneste marsipanpølse, gris, julebrus eller anna julegodt før 1. desember. Mandariner går greit. Ribbe spiser jeg heller ikke. Pappa pleier å lage ribbe en gang før jul, da nekter jeg.. Spiser heller noe annet.

Her i byen var det julemarsipan på en kiosk 29.september. Det er rekord tør jeg påstå!

Ang. julebrus: Den finnes rød julebrus, som er unik for jula også. Den de har på Rimi i jula, den får man kun i jula. Pluss den brune på glassflaske, som man får i Gjøvik!

Det verste er jo at det går to måneder, så er marsipanen tilbake med gul plastikk på..

Det er helt hårreisende hvor tidlig butikker og produsenter starter jula! Jula er årets eneste høytid (tør jeg påstå med påsken som en tvilsom nr 2..) og den trenger ikke vare i over 2 måneder!

Så, gi oss jula tilbake!

Endret av _Ferrari_
Lenke til kommentar
Om ti år så starter nok jula i august.

7219631[/snapback]

Julebrusen ble observert av en bekjent i butikkene her i slutten av august i år. Om ti år starter kanskje jula i mai og "julesalget" varer til april?

Om man skal bli overøst med jul hele året f.eks i 2020 så lurer jeg på hva som skal gjøre perioden rundt 20-30 desember spesiell? Det blir jo bare helt normale hverdager med unntak av at det er røde dager fordi man vistnok feiret noe de dagene i "gamle dager" (som f.eks på 1980-tallet).

Lenke til kommentar
Jeg er for boikott av julevarer frem til desember, men jeg var svak i år, jeg kjøpte julebrus i de siste dagene av oktober, Hamar/lillehammers julebrus er så god

7203367[/snapback]

Brusen er helt genial, men den blir enda bedre om du bare drikker den i desember! Kan med stolthet si at jeg ikke har drukket julebrus fra Hamar og Lillehammer bryggeri før desember på flere år :) Det gjelder også andre julevarer generelt -- jeg venter til julen kommer, og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme.

Lenke til kommentar

Begynnelse av advent, så jeg sier at julen burde starte rundt 1. desember. Selvom jeg må si at julen har blitt mer stress enn kos, fordi nå er det om å gjøre og skape flest gaver til hverandre, disse skal også gjerne være veldig mye vært. Gavmildheten er jo iallfall på topp! Men så er jo det som skaper kos at folk er samlet, det er ordentlig pyntet opp hjemme og med god mat. Og gjerne masse snø ute! Da er det jul, uansett gaver!

Lenke til kommentar

Ja, jula begynner definitivt for tidlig. Å begynne tidlig med julegaver er greit, da blir det bare mindre stress når jula nærmer seg. Men når du får kjøpt julemarsipan i september som går ut på dato før jul, begynner det å bli litt ille. :nei:

Dette holder jeg meg langt unna, vil ikke bli lei av jula før den har begynt.

Lenke til kommentar
Er ikke julebrus og rødbrus det samme?

Rødbrusen får vel bare en annen etikett og selges som julebrus noen måneder hvert år?

7209126[/snapback]

Julebrusen er brun og på glassflaske! :hrm:

7209564[/snapback]

Riktig. Alt annet er rødbrus, og det har vi hele året, med annen etikett.

Det er jule-boikott her i huset fram til 1. desember.

Lenke til kommentar
Riktig. Alt annet er rødbrus, og det har vi hele året, med annen etikett.

7226888[/snapback]

"Same shit, new wrapping", som det så fint heter.

Jeg må innrømme at jeg tok et marsipanjuletre da en kompis hadde kjøpt en pose med julegodteri. :blush:

Men jeg skal i hvert fall ikke bruke egne penger på det før desember.

EDIT: Må også innrømme at jeg spiste pepperkaker tidligere i år... Men det var restene etter jul i fjor, så de måtte jo spises opp.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Enig med trådstarter her, man er jo lei av ribbe, lutefisk og julegodter før Desember kommer.

Julebrus er nesten det samme som rødbrus men inneholder noe ingefær som gir en litt annen smak.

7234477[/snapback]

Nå finnes det jo mange forskjellige julebruser. Noen er jeg ganske sikker på at er akkurat samme oppskrift som rødbrusen. Heldigvis finnes det en del julebruser med egen oppskrift som kun selges til jul, men de kommer likevel ofte alt for tidlig i butikkene.

Lenke til kommentar
Altfor tidlig, 01.12. er riktig dato den er ikke jeg enig i.

Altfor tidlig, 20.12 mener jeg er bedre :`)

7217142[/snapback]

Får du pyntet huset, kjøpt inn julemat, invitert gjester og kjøpt gaver på 4 dager? Jeg er imponert.

7219871[/snapback]

Å jada:), men kan faktisk invitere gjester litt før. Men å kjøpe gaver på 4 dager er no problemo :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...