turnipkongen Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 (endret) Eg og en bekjent kom i en liten diskusjon her....han sverga på at denne er best, medan eg meiner at denne er best. so det eg lurte på var kva objektiv som va best av desse? Endret 2. november 2006 av turnipkongen Lenke til kommentar
Anew Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 (endret) Photozone.de har test av begge. Sigmaen er ekstremt skarp (nesten på linje med fastoptikk, hvilket stemmer med mine erfaringer) i sentrum, men taper seg mye mot kantene om den ikke blendes ned. Canonen er dårligere i sentrum og bedre i kantene. Ved f/11 er Sigmaen jevnt bedre enn Canon på skarphet. Sigma: http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/si...0_456/index.htm Canon: http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/ca...456is/index.htm Edit: Canonen er naturligvis ikke helt den samme som du refererer til, men det er vel ikke urimelig å tro at den optiske ytelsen er omtrent lik? Gjengs for (nesten?) alle 70-300 er at de taper seg veldig over 200mm. Jeg syns forøvrig ikke Sigmaens kantskarphet er dårlig ved f/8 heller: Endret 2. november 2006 av Anew Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 takker for fyldig svar Lenke til kommentar
parleur Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Hva med Tamron. Har sett lista hvilke linser som er inn til service, er Sigma en stor overdel av Tamron. En grunn kan være at sigma bruker "lim" i linsene som gjør at de ofte ikke tåler norsk kulde eller norske forhold Lenke til kommentar
Anew Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 En grunn kan være at sigma bruker "lim" i linsene som gjør at de ofte ikke tåler norsk kulde eller norske forhold 7206826[/snapback] Det er helt vanlig at billige objektiver er satt sammen med tape. Selv Nikon gjør det. Photozone har ikke testet Tamrons 70-300, men det er jo bare å titte litt på nettet. Sigmaen føles i hvertfall svært solid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå