Gå til innhold

Problemer med å skjære i aluminium

Anbefalte innlegg

Heisann....

Skal skjære ut ett ganske avansert flamme mønster i en 2mm tykk riflet alu plate (http://www.clasohlson.no/ext.asp?art=306339000)...

Har kjøpt en sånn multimaskin: http://www.clasohlson.no/ext.asp?art=309328000

Har også kjøpt sånne kappeskiver til den: http://www.clasohlson.no/ext.asp?art=307985000

Har kommet et stykke inn i platen med den, men det går så utrolig sakte og så må jeg kutte fra begge sider...

Hva kan jeg gjøre for å klare dette lettere?

Axel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nytter ikke med slikt "Mikke Mus"-verktøy!

Bruk heller en stikksag med blad beregnet for metall.

Om ikke mønsteret er for smått da....

7202600[/snapback]

nytter ikke? :hmm::cry:

Er jo bare en billigere utgave av en dremel (som de fleste bruker til å kutte med)...

Kan ikke bruke stikksag da mønsteret er for lite...

I'm stuck! :ermm:

edit:

platen som skal kuttes i er 600*400*2mm...

Vil den få plass på den kontursagen?

Og er ikke skivene til vinkelsliperen veldig store (altså ikke egnet til små mønstre)?

Axel

Endret av axelh
Lenke til kommentar

Aluminium er et forholdsvis mykt materiale.

Problemet med kappskiver er, at aliminiummet (microskobiske spån) legger sig på skiven og den mister evnen til å 'slipe' (kappe) sig vei igennen.

Hvis du kan få tak i 'kappskiver' (40mm) med 'sag-tænder' (som på en cirkelsag) - da er det nummer et å bruke på dremel.

PS. Slike flammemønstre for vifter (luftinntag) blir stanset ut på fabrikken.

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Aluminium er et forholdsvis mykt materiale.

Problemet med kappskiver er, at aliminiummet legger sig på skiven og den mister evnen til å 'slipe' (kappe) sig vei igennen.

Hvis du kan få tak i 'kappskiver' med 'sag.tænder' (som på en cirkelsag) - da er det nummer et å bruke på dremel.

PS. Slike flammemønstre for vifter (luftinntag) blir stanset ut på fabrikken.

Kimmer

7202705[/snapback]

ok, ble litt smartere der...Men finnes sånne kappeskiver til dremelen?

Legger ved ett bilde av et av mønsterene jeg tenkte på å skjære ut:

wall-grabber-drip-blood-bigd.jpg

edit: byttet fra flamme til blod mønster, men det er jo nesten likt bare at blod er runde former istedenfor spisse...

Axel

Endret av axelh
Lenke til kommentar

Vett ikke om Claes Ohlsson har slike.

Du må kanske finne en skikkelig verktøys-pusher, der du bor.

Jeg har brukt sklike 40mm sammen med rettsliper (kraftig dremel) på diverse mekaniske verksteder.

PS. En stikksag vil gi store problem med akkurat ditt 'mønster' og 2mm ALU-plate.

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Vett ikke om Claes Ohlsson har slike.

Du må kanske finne en skikkelig verktøys-pusher, der du bor.

Jeg har brukt sklike 40mm sammen med rettsliper (kraftig dremel) på diverse mekaniske verksteder.

Kimmer

7202774[/snapback]

ok, takk for svar folkens!

Da blir det en tur ned på jernia snart...

Axel

Lenke til kommentar

Jepp - da er det bare å spenne platen fast på et passenne stykke tre (med et par skruetvinger) - og kutte i vei ;)

PS. Ta 'multimaskinen' med i butikken - så er du sikker på du får en skive, der passer i tjukken.

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Jepp - da er det bare å spenne platen fast på et passenne stykke tre (med et par skruetvinger) - og kutte i vei ;)

PS. Ta 'multimaskinen' med i butikken - så er du sikker på du får en skive, der passer i tjukken.

7202830[/snapback]

skal gjøre det, takk for hjelpen!

skal også prøve å få lagt ut ett bilde av det ferdige resultatet...

Axel

Lenke til kommentar

Er det en ting jeg har lært så er det at verktøy fra Claes sjelden gjør jobben.. har opplevd å skulle kutte et rund hull i en 1,5 mm plate stål. kjøpte verktøy på claes som de lovte at skulle glatt klare jobben.. HA.. verktøyet klarte så vidt det var å lage riper i stålet.

Tok en tur til Jernia kjøpte det samme verktøyet, men annet merke.. skjærte igjennom som om det var smør..

Fra nå av styrer jeg klar av verktøy fra Claes..

Lenke til kommentar

Vett ikke hvordan forholdene er der du bor?

Men hvis du bor ved kysten, ligger der sikker et Mek verksted eller skipsverft, som du kan ringe til å høre om de (på lageret) vil selge dig en slik'kappskive' - eller kanske fortelle dig, hvor du kan kjøpe en slik i ditt område.

Kanske der tilmed ligge et verksted/bedrift, der driver med Aluminium.

Edit\ Stemmer det - disse 'sagtann skiver' kommer med fast aksel (6 eller 8 mm såvit jeg husker og må passe i tjukken på multimaskinen din).

Den som 'Sedberg' linker til - vil kunne brukes til ALU.

Vigtigste med kutting i ALU er at spånerne ikke 'klistrer' sig fast på skiven.

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Hei bare et tips til utskjeringa av mønster..

Hvis jeg skulle gjort det skulle jeg skjert ut som et firkant rundt mønsteret med stikksag el. lignende., deretter prøvd å kjære mest ut mellom mønsteret for så å pusse med en dremel til du får frem mønsteret. ;)

Lenke til kommentar
Hei bare et tips til utskjeringa av mønster..

Hvis jeg skulle gjort det skulle jeg skjert ut som et firkant rundt mønsteret med stikksag el. lignende., deretter prøvd å kjære mest ut mellom mønsteret for så å pusse med en dremel til du får frem mønsteret.  ;)

7203312[/snapback]

takker for tipset!

Blir ikke noen tur ut i dag alikevel :cry:

Syns det er utrolig merkelig at de diamant kappeskivene jeg kjøpte ikke skjærer gjennom alu platen!

Hvordan gjør dere det når dere skjærer i alu?

Hvilket verktøy bruker dere?

edit: burde jeg klage på verktøyet og skivene fra clas?

eventuelt kjøpe en ekte dremel?

Axel

Endret av axelh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...