Snewton Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Etter et ntldr missing problem skal jeg nå forsøke å gjenopprette data, og trenger tips på anbefalt programvare/fremgangsmåte. Historikk: 1. Windows laster ikke, "ntldr missing, trykk Ctrl+alt+Delete" 2. Booter fra XP-cd, men den finner ikke noe OS, kun E: (E: er backuppartisjon). 3. Kopierer over ntldr, ntdetect.com og boot.ini til C: fra E: 4. Windows laster ikke, hal.dll missing. XP-cd finner fortsatt ikke OS, kun E: 5. Kjøper ny disk, samt USB2 kabinett. 6. Installerer OS på ny disk, fokus er nå å redde data fra gammel disk. Status: 1. Setter jumper til slave og monterer gammel disk i USB2 kabinett. 2. Kobler til med USB 3. I utforsker ser disken helt blank ut, det ligger kun tre filer på rota, de jeg kopierte over (ntldr, ntdetect.com og boot.ini). 4. I diskbehandling finner den disken med to partisjoner, en liten backuppartisjon (E:) og C:. C: står som en aktiv og OK NTFS-partisjon. Jeg antar at jeg må til med programvare for gjenoppretting av data. Eller er det andre aktuelle fremgangsmåter? Noen som har tips eller anbefalinger? Lenke til kommentar
Wolfman83 Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 (endret) Etter et ntldr missing problem skal jeg nå forsøke å gjenopprette data, og trenger tips på anbefalt programvare/fremgangsmåte. Historikk: 1. Windows laster ikke, "ntldr missing, trykk Ctrl+alt+Delete" 2. Booter fra XP-cd, men den finner ikke noe OS, kun E: (E: er backuppartisjon). 3. Kopierer over ntldr, ntdetect.com og boot.ini til C: fra E: 4. Windows laster ikke, hal.dll missing. XP-cd finner fortsatt ikke OS, kun E: 5. Kjøper ny disk, samt USB2 kabinett. 6. Installerer OS på ny disk, fokus er nå å redde data fra gammel disk. Status: 1. Setter jumper til slave og monterer gammel disk i USB2 kabinett. 2. Kobler til med USB 3. I utforsker ser disken helt blank ut, det ligger kun tre filer på rota, de jeg kopierte over (ntldr, ntdetect.com og boot.ini). 4. I diskbehandling finner den disken med to partisjoner, en liten backuppartisjon (E:) og C:. C: står som en aktiv og OK NTFS-partisjon. Jeg antar at jeg må til med programvare for gjenoppretting av data. Eller er det andre aktuelle fremgangsmåter? Noen som har tips eller anbefalinger? 7202535[/snapback] Sjekk ut denne: http://www.computerhope.com/issues/ch000465.htm Har du prøvt å disable diskettstasjon i bios? Blir feil hvis du prøver å boote fra den hvis du har fjernet den Bootrekkefølgen i bios bør være 1.CD 2.harddisk 3.disabled Da starter den fra cd BARE hvis den finner en cd med OS på i oppstarten Endret 2. november 2006 av Wolfman83 Lenke til kommentar
Snewton Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 Sjekk ut denne: http://www.computerhope.com/issues/ch000465.htm Har du prøvt å disable diskettstasjon i bios? Blir feil hvis du prøver å boote fra den hvis du har fjernet den Bootrekkefølgen i bios bør være 1.CD 2.harddisk 3.disabled Da starter den fra cd BARE hvis den finner en cd med OS på i oppstarten 7204952[/snapback] Jada, bootrekkelfølgen har jeg endret mange ganger, alltid så den stasjonen jeg vil boote fra står først. Lenke til kommentar
Wolfman83 Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 (endret) men har du disablet diskettstasjonen? Det skal være et sted i bios der du disabler den helt (tenker ikke på boot-rekkefølge vinduet). Har du sjekket på en annen maskin om at C:\ faktisk eksisterer og er bootbar? Lest denne? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=653413&hl=+ntldr Endret 2. november 2006 av Wolfman83 Lenke til kommentar
Snewton Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 Det er ingen diskettstasjon på pc'en, hvis du ikke mener cd-rom stasjonen da. Den er ikke bootbar, og booter jeg fra Windows xp cd'en så finner den ikke noe operativsystem å reparere. Siden så godt som alle forslag til løsninger jeg har funnet krever dette, ble det litt vanskelig. Og som sagt, pc'en er oppe og går med ny disk, det jeg egentlig spør om er tips til hvordan gjenopprette data på den gamle. Gjerne tips til programvare som er gratis. Jeg har testet GetDataBack, og den gjenoppretter en hel del, men det koster litt mye for en lisens man må ha for å få lov til kopiere filene den gjenoppretter... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå