Gå til innhold

Sliter med teorieksamen på klasse B. Hva gjør jeg?

petterpann

Anbefalte innlegg

Har dumpet en del ganger på teorieksamen til førerkort klasse B. Folk må ikke komme å si at jeg ikke har lest boka, fordi det har jeg. Har lest og pugget den så mye til nå at jeg nesten vet alt som står i den. Problemet er bare at på den ekte eksamen får man alt annet enn det som står i boka.

Teoriproven.no er forresten noe dritt.. Spørsmålene er for det første ALT for lette, og for det andre er alle spørsmålene tatt ut fra oppgaveboken fra A.T.L som man kjøper med teoriboken. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du leser, og forstår det som står der er det mye lettere...

hjelper ikke å kunne boken ord-rett, hvis du ikke forstår det som står der...

det jeg gjorde når jeg tok prøva var å forestille meg at jeg faktisk var oppe i situasjonen, og tok meg god til til alt...

jeg har også uheldige erfaring med å gå tilbake til spørsmål, er ofte riktig første gang, men feil hvis du studerer det igjen...

Lenke til kommentar

Jeg leste ikke i teoriboken i det hele tatt. Jeg var heller flink til å spørre spørsmål mens jeg øvelseskjørte med faren min (dette forutsetter jo at du øvelseskjører med en som kan dette, da), i tillegg tok jeg teoriproven.no til jeg fikk 0 feil hver gang.

...og ja, jeg besto.

Edit: Så akkurat at denne var feilpostet. Finnes et eget trafikkforum.

Endret av Jør2
Lenke til kommentar
Har dumpet en del ganger på teorieksamen til førerkort klasse B. Folk må ikke komme å si at jeg ikke har lest boka, fordi det har jeg. Har lest og pugget den så mye til nå at jeg nesten vet alt som står i den. Problemet er bare at på den ekte eksamen får man alt annet enn det som står i boka.

Teoriproven.no er forresten noe dritt.. Spørsmålene er for det første ALT for lette, og for det andre er alle spørsmålene tatt ut fra oppgaveboken fra A.T.L som man kjøper med teoriboken. :(

7202419[/snapback]

Teoriproven.no er ikke bra - denne har INGENTING med ATL å gjøre. ATL har laget teoritentamen.no som er veldig bra. Beste sidene å ove på på nettet - er en grunn til at det koster penger..

Har du tatt teorikurs på kjøreskolen? Jeg mener at ingen kan lese seg til all den teorien som du får med deg på teorikurset.

Har du spurt kjørelæreren din om hjelp?

Er du kommet langt med kjøring på trafikkskolen? Kan være lurt å kjøre så mye som mulig for lettere å forstå det du får spørsmål om. Teoriboka er faktastoff, man må ofte kunne litt mer enn det for å bestå eksamen.

Lurer til slutt på om det er noen tema du har mer feil på enn andre? Du får vel liste over dette når du stryker på eksamen?

Lenke til kommentar

Er problemet at du misforstår spørsmålene/ikke skjønner spørsmålene, eller vet du rett og slett ikke svaret..?

Om du har problemer med spørsmålene, send en søknad til trafikkstasjonen og hør om du kan få ta muntlig prøve. Det medfører at du har en person med deg under prøven, som kan hjelpe deg litt på vei, og forklare situasjonene. Mange tror dette er en lettere måte siden mange som stryker på skriftlig står på muntlig, men det er nok ikke tilfelle. Det beviser heller bare at ikke alle skjønner spørsmålene som blir stilt, men kan teorien bak situasjonene. :)

Som mange her har nevnt, det hjelper ikke å kunne boka inn og ut, den forklarer bare teorien som benyttes i praksis. Man må skjønne hvorfor ting er som de er, ikke bare vite hvilken setning som står først på side 181, andre avsnitt. :)

Lenke til kommentar

Leste boken mange ganger uten at det hjalp, begynte å bruke teoritentamen.no mange ganger foran eksamen og da gikk det. Så holder en kapp på den siden.

Marvil: Er nok det beste ja, er mange spørsmål som kan tolkes på mange måter og da er det en god ide å diskutere med noen.

Lenke til kommentar
Marvil: Er nok det beste ja, er mange spørsmål som kan tolkes på mange måter og da er det en god ide å diskutere med noen.

7222804[/snapback]

Jepp.

Et annet stort problem er at folk ikke leser spørsmålene godt nok. De leser de kjapt, og svarer kjapt, uten å faktisk se at det blir spurt om noe annet. Merka det selv når jeg tok teorien, fant mange rare feil jeg hadde gjort når jeg så gjennom prøven, der jeg tydeligvis hadde lest setningen som noe helt annet.. :)

Lenke til kommentar

Jeg tok teoriprøven nå på onsdag, bestod med 7 feil av 7 tillatte:) Men er enig i at det ikke er alle spørsmålene som er beskrevet i læreboken. De gjør det de kan for å sette deg fast. Ta deg god tid, be om å få vite hvilke spørsmål du svarer feil på(fikk ikke vite dette selv, fikk bare vite innenfor hvilke tema feilene var, mener nå at dette burde vært oppgitt, slik at man kanskje lærte noe på veien), og diskuter disse med kjørelærer.

Lenke til kommentar

Du burde spørre om du kan ta den muntlig.

Jeg vet ikke åssen det nye teorisystemet virker, men før fikk ma ntilbud om muntlig prøve hvis man strøk antall ganger.

En jeg vet om benyttet seg av det, og det fungerte fint for han.

Det er bare å gjøre flere spørsmål, lese mer og kjøpe andre bøker etc.

Et tips kan jo være å drøfte/ kollokvere med andre som har tatt, eller skal ta førerprøven.

Lenke til kommentar
En kamerat av meg tok lett-mc teoriprøven muntlig.

Han bestod lett.

Den som hjalp han kom med komentarer som "nja.. er du sikker på at det er rett..?" o.l. komentarer når han ville trykke på feil svar. :p

7229865[/snapback]

Det er vel ikke lov å få hjelp på den måten? Tar du den muntlig skal du egentlig bare få lest opp spørsmålene på en måte som gjør at du skjønner hva de spør om. Men hjelp til det du skal svare har de ikke lov å gi.

Nå har jeg da ikke tatt noen muntlig teoriprøve, så helt hvordan det foregår i praksis kan jeg ikke svare på.

Lenke til kommentar

Mitt råd er å lese i boka og å øve MYKJE på teoritentamen. :) tok teorien i dag og ein god del av spm var nesten like med dei eg fekk på teoritentamen!

Ellers når du tar sjølve prøva, så må du studere bildet nøye, for småting som er vist på bildet kan ha mykje å seie for svar alternativet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...