skalleknarp1 Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Har falt av hardware-vogna for lenge siden, men behovet for ny maskin melder seg. Maskinen skal ikke brukes noe særlig til spill, men skal erstatte min kjære gamle Xbox (chippet med XBMC), som dessverre har tatt kvelden. TV-kort kommer etterhvert, så det tenker jeg ikke på. Dvs at primærområdet blir avspilling av film mot en Hd-klar projektor. (kanskje også en og annen tv-serie i 720P format) Dette er hva jeg har kommet frem til: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=37206. (øvre ramme er satt til 10 laken) Skjerm har jeg, men tanken er at den skal hookes opp mot en dugelig 22" LCD samt min projektor. Lurer spes på vifte/støy, skjermkort og Hovedkort. Noen som har erfaringer/tips/innspill å komme med? På forhånd takk for hjelpen Lenke til kommentar
Caze Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 (endret) Skulle jeg bygget denne ville jeg først og fremst satset på de mest stillegående komponentene jeg kunne finne. Passivt kjølt skjermkort ville vært et must. Viftene som følger med kabinettene er ofte litt bråkete og følgelig ville jeg byttet dem ut også. Ville først bygget opp kabinettet med de originale viftene, sjekket temperaturer ettervhert som jeg koblet fra en etter en, slik at jeg fikk en ide om hvor mange av kabinettviftene som egentlig trenger å kjøre. La oss si man klarer seg med en eller 2 - så ville jeg funnet de mest stillegående erstatningsviftene og byttet med disse. Husk at selv om alle komponenter inne i kabinettet er passivt kjølt, trenger man fremdeles å flytte den varme luften UT av kabinettet, gjerne en vifte til å suge kald luft inn også. Dersom du ha mulighet, gå gjerne for litt større vifter, da disse flytter (stort sett) mer luft, samtidig som de bråker mindre. Når all hardware er på plass, bruk litt tid på å "tune" oppsettet. Slå av ALT som ikke trengs i BIOS (paralellporter, seriellporter osv) slik at belastningen på hovedkortets chipset blir minimal - da vil du få mindre varmeutvikling, og følgelig mindre kjølingsbehov. Dersom du ikke skal klokke maskinen, kan du velge et mindre komplisert hovedkort (som vil utvikle mindre varme OG være billigere). Strømforsyningen kan du også spare litt inn på. Du vil ikke trenge 600W til å drive de komponentene som er valgt ut. Kommer langt med en støysvak 400W her. Endret 2. november 2006 av Caze Lenke til kommentar
skalleknarp1 Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 Skulle jeg bygget denne ville jeg først og fremst satset på de mest stillegående komponentene jeg kunne finne. Passivt kjølt skjermkort ville vært et must. Viftene som følger med kabinettene er ofte litt bråkete og følgelig ville jeg byttet dem ut også. Ville først bygget opp kabinettet med de originale viftene, sjekket temperaturer ettervhert som jeg koblet fra en etter en, slik at jeg fikk en ide om hvor mange av kabinettviftene som egentlig trenger å kjøre. La oss si man klarer seg med en eller 2 - så ville jeg funnet de mest stillegående erstatningsviftene og byttet med disse. Husk at selv om alle komponenter inne i kabinettet er passivt kjølt, trenger man fremdeles å flytte den varme luften UT av kabinettet, gjerne en vifte til å suge kald luft inn også. Dersom du ha mulighet, gå gjerne for litt større vifter, da disse flytter (stort sett) mer luft, samtidig som de bråker mindre. Når all hardware er på plass, bruk litt tid på å "tune" oppsettet. Slå av ALT som ikke trengs i BIOS (paralellporter, seriellporter osv) slik at belastningen på hovedkortets chipset blir minimal - da vil du få mindre varmeutvikling, og følgelig mindre kjølingsbehov. Dersom du ikke skal klokke maskinen, kan du velge et mindre komplisert hovedkort (som vil utvikle mindre varme OG være billigere). Strømforsyningen kan du også spare litt inn på. Du vil ikke trenge 600W til å drive de komponentene som er valgt ut. Kommer langt med en støysvak 400W her. 7202447[/snapback] Takk for innspill Caze. Var usikker på strømforsyningen, nedgraderer den litt. Når det gjelder støy så er ikke det noe veeeesentlig moment. Det er meget mulig at hele shiten blir plassert i et eget teknisk rom (kabinettet blir da selvsagt et helt annet), og sånt sett blir støy-problematikken ikke-eksisterende. Det er ikke dermed sagt at lavest mulig støy ikke er fordelaktig (greit å ha valget om maskinen skal stå "fremme") Hvilke andre hovedkort kan anbefales til min bruk? Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Skulle jeg bygget denne ville jeg først og fremst satset på de mest stillegående komponentene jeg kunne finne. Passivt kjølt skjermkort ville vært et must. Viftene som følger med kabinettene er ofte litt bråkete og følgelig ville jeg byttet dem ut også. Ville først bygget opp kabinettet med de originale viftene, sjekket temperaturer ettervhert som jeg koblet fra en etter en, slik at jeg fikk en ide om hvor mange av kabinettviftene som egentlig trenger å kjøre. La oss si man klarer seg med en eller 2 - så ville jeg funnet de mest stillegående erstatningsviftene og byttet med disse. Husk at selv om alle komponenter inne i kabinettet er passivt kjølt, trenger man fremdeles å flytte den varme luften UT av kabinettet, gjerne en vifte til å suge kald luft inn også. Dersom du ha mulighet, gå gjerne for litt større vifter, da disse flytter (stort sett) mer luft, samtidig som de bråker mindre. Når all hardware er på plass, bruk litt tid på å "tune" oppsettet. Slå av ALT som ikke trengs i BIOS (paralellporter, seriellporter osv) slik at belastningen på hovedkortets chipset blir minimal - da vil du få mindre varmeutvikling, og følgelig mindre kjølingsbehov. Dersom du ikke skal klokke maskinen, kan du velge et mindre komplisert hovedkort (som vil utvikle mindre varme OG være billigere). Strømforsyningen kan du også spare litt inn på. Du vil ikke trenge 600W til å drive de komponentene som er valgt ut. Kommer langt med en støysvak 400W her. 7202447[/snapback] Har selv dette hket og intel core e6600. Jeg ville personlig IKKE brukt core 2 dou til htpc, da disse blir rimelig varme og fort vil føre til at du må ha mye kjøling for å unngå overoppheting. Hkets chipsett blir også rimelig varm og vil kreve god luft flyt for å unngå oppheting. Ville heller sett på noe baser på amd sin x2 ee shf cpu, eller pentium-m eller core dou(t2xxx serien). Disse er atskillig kjøligere og vil derfor enkelt kunne kjøres med en tilnærmet støyfri kjøler(har pentium-m basert system også). Lenke til kommentar
Caze Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 (endret) Dette kortet er greit og billig (599,-) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=326971 Den eneste "ulempen" jeg kan se er at det kun støtter 1,5GB/s SATA, og det er nok ikke noe for en overklokker. Dette kortet er rimelig bra (875,-). http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324365 Dette kortet er basert på det nye P965-chipsettet, og har vist seg godt egnet til overklokking. Dette ville jeg kjøpt i dag, hvis jeg skulle kjøpt nytt (Har DS3 nå). http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322929 Jeg vil tro at en E6300 utvikler mindre varme enn en X2-prosessor fra AMD. Endret 2. november 2006 av Caze Lenke til kommentar
skalleknarp1 Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 Dette kortet er greit og billig (599,-)http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=326971 Den eneste "ulempen" jeg kan se er at det kun støtter 1,5GB/s SATA, og det er nok ikke noe for en overklokker. Dette kortet er rimelig bra (875,-). http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324365 Dette kortet er basert på det nye P965-chipsettet, og har vist seg godt egnet til overklokking. Dette ville jeg kjøpt i dag, hvis jeg skulle kjøpt nytt (Har DS3 nå). http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322929 Jeg vil tro at en E6300 utvikler mindre varme enn en X2-prosessor fra AMD. 7203184[/snapback] E6300 er nok veien å gå etter å ha lest litt. fant et MSI P965 til demopris, 745,- på komplett, blir nok det også. Oppdatert ser handlevognen slik ut: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=37236. Kommer til å supplere med vifter mv, når jeg har fått shiten i hus, og testet litt på støynivå (om det skulle bli nødvendig) Ser det greit ut mon tro? Lenke til kommentar
Caze Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Ser greit ut. Bare husk at du ikke kan stable inn masse utstyr som f.eks. en bråte med disker og verdens kraftigste skjermkort, når du går for en 380W strømforsyning. Men den holder til de komponentene du har valgt ut. Hvordan skal du kjøle prosessoren? Med stock-vifta? Lenke til kommentar
skalleknarp1 Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 Ser greit ut. Bare husk at du ikke kan stable inn masse utstyr som f.eks. en bråte med disker og verdens kraftigste skjermkort, når du går for en 380W strømforsyning. Men den holder til de komponentene du har valgt ut. Hvordan skal du kjøle prosessoren? Med stock-vifta? 7203829[/snapback] En bråte med disker er uansett ikke aktuelt i en HTPC i utgangspunktet, da får min gamle maskin funke som filserver nede i kjeller`n eller lignende Skjermkortet skal uansett i brukes til spilling. Skal teste luftgjennomstrømning med stock-vifte i første omgang, må teste litt hvor skoen trykker i oppsettet før jeg tar noen avgjørelse på hvordan dette skal løses mtp hardware i etterkant. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå