Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Win XP nettverksproblemer


Anbefalte innlegg

Jeg har to maskiner med Win XP som er koblet via en Switch.

 

Begge maskinene er på internett så det er ingenting gal med switchen.

 

Først måtte jeg skru av XP sin firewall for at maskinene kunne finne hverandre. Men uten firewall kan hvem som helst gå inn og lese på de shared filene mine.

 

Hvordan kan jeg sette brukernavn og passord eller lignende for å beskytte de tingene jeg sharer ?

 

[ Denne Melding var redigert av: unwill på 2001-12-15 17:29 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har NTFS kan du sette rettigheter på filene/mappene du deler og på den måten nekte tilgang til andre enn dem som skal ha. Share-rettigheter kan du gjerne sette til Everyone -> Full Control så lenge du begrenser med NTFS-rettigheter. Brukeren får uansett den mest restriktive kombinasjonen av share og NTFS. Hvis du ikke har formatert i NTFS; Fy skam! :smile:

Lenke til kommentar

Anbefaler deg at du bruker en annen Firewall enn den som er innebygd i WinXP. Hvis du bruker f.eks Zonealarm i stedet, kan du definere ip-adresser som kan slippe gjennom brannmuren. På denne måten kan du la kun de to maskinene se hverandres filer. Alle andre vil ikke kunne nå maskinene... Enkelt og sikkert.

 

[ Denne Melding var redigert av: copycatz på 2001-12-15 18:44 ]

Lenke til kommentar

firewall. hehe, de felste wannabe-firewallene er søppel. de fungere på den måten at de opner de eventuelle "hackeportene" for trojaner. og detecter om noen kobler seg opp mot desse. hadde "firewallen" vore der, hadde heller ikkje protene vore opnet. og ingen hadde prøvt å hacke/"hacke". sansynligheten for å bli hacket/"hacket" er svært liten. en hacker har liten interesse i en uskyldig bruker. dersom du har skikkelig antivirus, som detecter trojaner - er det også usansynlig at du blir anngripet av em "hacker".

 

dersom du likevel vil ha en firewall, vil jeg anbefale en av den skikkelige sort. f.eks. winroute -med innebygdt skikkelig firewall og router for lokalnettet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...