unwill Skrevet 15. desember 2001 Del Skrevet 15. desember 2001 Jeg har to maskiner med Win XP som er koblet via en Switch. Begge maskinene er på internett så det er ingenting gal med switchen. Først måtte jeg skru av XP sin firewall for at maskinene kunne finne hverandre. Men uten firewall kan hvem som helst gå inn og lese på de shared filene mine. Hvordan kan jeg sette brukernavn og passord eller lignende for å beskytte de tingene jeg sharer ? [ Denne Melding var redigert av: unwill på 2001-12-15 17:29 ] Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 15. desember 2001 Del Skrevet 15. desember 2001 Hvis du har NTFS kan du sette rettigheter på filene/mappene du deler og på den måten nekte tilgang til andre enn dem som skal ha. Share-rettigheter kan du gjerne sette til Everyone -> Full Control så lenge du begrenser med NTFS-rettigheter. Brukeren får uansett den mest restriktive kombinasjonen av share og NTFS. Hvis du ikke har formatert i NTFS; Fy skam! :smile: Lenke til kommentar
copycatz Skrevet 15. desember 2001 Del Skrevet 15. desember 2001 Anbefaler deg at du bruker en annen Firewall enn den som er innebygd i WinXP. Hvis du bruker f.eks Zonealarm i stedet, kan du definere ip-adresser som kan slippe gjennom brannmuren. På denne måten kan du la kun de to maskinene se hverandres filer. Alle andre vil ikke kunne nå maskinene... Enkelt og sikkert. [ Denne Melding var redigert av: copycatz på 2001-12-15 18:44 ] Lenke til kommentar
unwill Skrevet 16. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2001 Jeg prøvde å formatere som NTFS men fikk error og tok fat32 istedet. Jeg trodde Windows hadde funksjon til å sette tilgang til noen osv, men den har altså ikke det ? (bruker forresten Win XP pro, fulgte med PC'en da jeg kjøpte den så jeg har faktisk lisens) Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 16. desember 2001 Del Skrevet 16. desember 2001 Åpne DOS-prompt, skriv: convert x: /fs:ntfs der x: tilsvarer den stasjonen du vil ha konvertert Lenke til kommentar
unwill Skrevet 23. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2001 Ok, nå har jeg NTFS men hva hjelper det ? Så Windows har vært så dum at de ikke greier å la lokale brukere ha tilgang og blokkere utvendige ? Eller enda enklere, jeg ville bare at noen få brukere skal ha tilgang. (med passord). Det gikk an i Win 2000, hvorfor ikke i Win XP ? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 25. desember 2001 Del Skrevet 25. desember 2001 "Men uten firewall kan hvem som helst gå inn og lese på de shared filene mine." Hvor stor er sannsynligheten for at det skal skje? Hvorfor skulle noen gå inn på akkurat din maskin? Firewall er egentlig ikke så veldig viktig for normale PC brukere... Lenke til kommentar
Dumbo Skrevet 25. desember 2001 Del Skrevet 25. desember 2001 hva mener du med normal PC'bruker? Bruker man mIRC så kan man fort bli angrepet av Hackere eller wannabe hackere.. Var inne for noen dager siden og fikk opp mange "alerter" på ZoneAlarmen min... Må bare neven at ZoneAlarm er et kongeprogram!!! Lenke til kommentar
unwill Skrevet 30. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2001 Nå har jeg prøvd å ta en titt på Zonealarm. Hmm... den blokkerer ganske mye. Må nok bruke litt tid på å konfigurere den. Vil ikke at den skal poppe opp og spørre meg hver gang jeg skal bruke i-net til noe. Noen tips fra noen erfarne brukere ? Lenke til kommentar
ralf Skrevet 5. januar 2002 Del Skrevet 5. januar 2002 firewall. hehe, de felste wannabe-firewallene er søppel. de fungere på den måten at de opner de eventuelle "hackeportene" for trojaner. og detecter om noen kobler seg opp mot desse. hadde "firewallen" vore der, hadde heller ikkje protene vore opnet. og ingen hadde prøvt å hacke/"hacke". sansynligheten for å bli hacket/"hacket" er svært liten. en hacker har liten interesse i en uskyldig bruker. dersom du har skikkelig antivirus, som detecter trojaner - er det også usansynlig at du blir anngripet av em "hacker". dersom du likevel vil ha en firewall, vil jeg anbefale en av den skikkelige sort. f.eks. winroute -med innebygdt skikkelig firewall og router for lokalnettet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå