Gå til innhold

Hva skjer med stipendet hvis jeg hopper av skolen?

Lakus

Anbefalte innlegg

Som topic sier så lurer jeg på hva som skjer hvis jeg nå bestemmer meg for og hoppe av skolen for i år?

Har mottatt 7200 og skal få 10,200 i halvåret, altså 20,400 på ett år.

Lurer siden hvis jeg må betale tilbake har jeg ikke penger til og slutte :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som topic sier så lurer jeg på hva som skjer hvis jeg nå bestemmer meg for og hoppe av skolen for i år?

Har mottatt 7200 og skal få 10,200 i halvåret, altså 20,400 på ett år.

Lurer siden hvis jeg må betale tilbake har jeg ikke penger til og slutte :p

7202066[/snapback]

Det går et halvt år, også begynner rentene å løpe på lånet ditt. Du trenger ikke betale tilbake alt med en gang.

Lenke til kommentar

Lakus da kan du snakke med en rådgiver, å ta igjen stipendet et annet år.

Altså, slutte nå. Motta stippend neste år, å betale lånekassen tilbake.

Det glosi sier er altså feil, siden man kan få rente og betalingsutsettelse ved slike forhold hos lånekassen.

Ta kontakt med en rådgiver.

Det er også slik at i særlige forhold blir kunn DELER av stipendet gjort om til lån. Nå er jeg jaggu ikke sikker på reglene til lånekassen på dette.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

Det er nokk desverer ikke sånn Eplefe.

Man kan ikke skifte studierettning midt i skoleåret. Iallefall ikke etter den nye reformen.

Det du KAN gjøre er å fullføre fagene utenfor studierettningen og fortsatt motta stippend. Du vil da slippe disse fagene i senere år.

F.eks. Engelsk, Norsk, Matte, Naturfag osv. De "Studieforberedende" fagene altså.

Lenke til kommentar

Det er nokk ikke det XooooF. Siden stipendet skal bli brukt til skolesaker, skyss og andre utgifter på skolen.

Så om du f.eks KUNN har engelsk, så skal du fortsatt være med åp skoleturer, du må fortsatt ha penner, du må fortsatt komme deg til og fra skolen. Selv om ingen bruker stipendet til dette, er det vel ment sånn.

Alle veit jo at selv de som får stipend har mer enn nokk med penger :)

Lenke til kommentar

Tror du har misforstått her du. Selv om man får stipend, så impliserer ikke det nødvendigvis at man har mye penger. Det er en grunn til at foreldrene må tjene så så lite for at du skal få stipend. Det er ganske mange som egentlig ikke får en skit hjemmefra, så stipendet kommer utrolig godt med... Det er heller ikke så sinnsykt mye penger. Da jeg gikk på videregående, så fikk jeg 1560kr i måneden. Kom ikke her og si at det er mye penger! Greit nok fikk vi litt mer den første måneden i hvert halvår, men det gikk til ting som var nødvendige... skolebøker+skoleskyss.

Lenke til kommentar

Lånekassen har strammet inn reglene og jeg kjenner ikketil disse. Så jeg skal ikke svare for sikkert jeg eller.

Xmir, kanskje i noen tilfeller er det slik, men i mange så er det vel ikke slik. Jeg bodde alene under hele videregående å måtte forsørge meg selv uten stipend. Å jeg skal love deg at de som hadde foreldre med mindre penger hadde det bedre enn meg :)

Lenke til kommentar

Så jeg regner da med at grunnen til at du ikke fikk stipend da du bodde hjemme var at dine foreldre hadde for høy inntekt? Det er iallefall bare svad! Det står i liten skrift på søknadsskjemaet, at dersom det fins grunnner til at du ikke kan/vil bo hjemme, så kan du likevel få borteboer stipend uavhengig av foreldres inntekt og bodistanse... Det er faktisk så enkelt å stikke på en offentlig instans og få de til å skrive et anbefalingsbrev på grunnlag av den paragrafen. Jeg gjorde det siste halvår, og fikk fullt borteboerstipend. Levde ikke akkurat fett da heller. Fikk ca 4500 i måneden og leie var på 2800+strøm. U do the math.

Ja det er kjipt når man ikke får noen særlig støtte, men ikke dra alle under en kam da. De som får stipend har som oftest ikke rike mammaer og pappaer som betaler alt av dilldall du skal ha. Jeg måtte faktisk bidra litt hjemme etter at jeg fikk innviglet stipend for første gang, så ble ikke mye til overs til meg.

Men men. Det gjorde iallefall min hverdag bedre da jeg slapp å sykle til skolen hver bidige dag (bodde 200meter unna grensa for fri skyss).

Stipendordninga er veldig fin synes jeg, den gjør at de som ikke er så priviligerte får en bedre sjanse til å hevde seg både faglig og sosialt. Dog synes jeg at satsene burde økes !

Lenke til kommentar

Å det gjorde jeg Xmir.

De fikk utskrift fra folkeregistre, de fikk tegning fra salgsoppgaven på hus, da det ikke var nokk soverom. De fikk målt distanse fra min far da det var mer en 3 timers reisetid. Men jeg fikk fortsatt ikke stipend.

Fordi pappa tjener, ehm. Altfor godt.

Lånekassen er no dritt, jeg har plagdes med dem å de har prøvd å prakke på meg lån som ikke er MITT men en navnebror sitt. Jeg har ingen tillitt til de folkene, det er hellet få her på avdelingen som har det. Vi jobber alle her innenfor skoleverket å veit hvilke drittunger lånekassen kan være.

Jeg jobbet for egne penger mens du mottok stipend. Noe som bare er pluss for meg.

Lenke til kommentar

Vel, da var sikkert papirene ikke gode nok. Faren min tjener 4 ganger over grensa, men jeg får jo uansett ikke en dritt derfra. Grunnen til at jeg flytta var mer at jeg ikke var ønsket i huset ettersom han hadde skaffa seg ny familie. En bekjent av meg satte meg i kontakt med ei som jobba på sosialkontoret, og så skrev hun en anbefaling at jeg burde motta fullt borteboerstipend pga dårlige forhold hjemme.

Jobb er fint, men ikke hvis det går ut over skolen. Fordi jeg ble sendt hjemmefra midt i skoleåret, så var det få alternativer. Jeg bodde uansett for langt unna til at det ville vært praktisk å ha jobb uten motorisert kjøretøy. Jeg livnærte meg primært ved å være sparsommelig og bygge pcer for andre.

Klær og ting som jeg trengte måtte jeg vente med til jeg klarte å jobbe meg opp penger i sommerferien.

Fint at det fungerte for deg, vet ikke om du senket ambisjonene eller om du klarte å balansere det, men det er ikke alle som klarer det heller.

Problemene som du nevner er slike som kan løses ved et enkelt brev eller en telefonsamtale. Det gjelder bare å uttrykke seg presist og dokumentere at de har gjort en feil. Ja, jeg vet at det ganske mange sure kjønnsdeler som jobber der, men som alt annet i verden så gjelder det å stå på krava og ikke bukke under.

Lenke til kommentar
:( Da må jeg fortsette da.

Angrer noe usansynlig på linjevalget!

7202078[/snapback]

Forsette et et helt skoleår med noe du ikke trives med for å spare 7000 kroner.

Er du helt tullerusk mann? Den summen tjener du jo inn på 14 dager - hvis du da ikke har planer om å ha 'fri' helt til neste år da.

Lenke til kommentar
Vel, da var sikkert papirene ikke gode nok. Faren min tjener 4 ganger over grensa, men jeg får jo uansett ikke en dritt derfra. Grunnen til at jeg flytta var mer at jeg ikke var ønsket i huset ettersom han hadde skaffa seg ny familie. En bekjent av meg satte meg i kontakt med ei som jobba på sosialkontoret, og så skrev hun en anbefaling at jeg burde motta fullt borteboerstipend pga dårlige forhold hjemme.

7202611[/snapback]

Dokumentasjon var mer en god nokk, den var underskrevet av 3. par. Å jeg fikk bekreftet av en annen saksbehandler at den skulle holde. Men jeg fikk fortsatt ikke. Jeg gidder ikke sitte her å sutre for det. Om faren din tjener 4 ganger over grensa, det vil si 1,2 million. Så har du KRAV på minst 4000 i barnebidrag så lenge du er under utdanning. Jeg hadde krav på 3700 kroner tror jeg, men valgte å ikke ta imot pengene.

Hva med å gå opp som privatist?

7202659[/snapback]

Gå opp som privatist i et fag man ikke ønsker.

Om jeg ikke tar rykende feil nå så krever man sentralgitt eksamen som privatist. En sentralgitt eksamen dekker HELE faget, da mener jeg at man er inne på alt.

Eksamen man tar når man går ut av videregående er en såkalt lokalgitt eksamen, å dekker bare deler av læreplan.

Lenke til kommentar
:( Da må jeg fortsette da.

Angrer noe usansynlig på linjevalget!

7202078[/snapback]

Forsette et et helt skoleår med noe du ikke trives med for å spare 7000 kroner.

Er du helt tullerusk mann? Den summen tjener du jo inn på 14 dager - hvis du da ikke har planer om å ha 'fri' helt til neste år da.

7202650[/snapback]

1 problem...

Den linja jeg går på nå er det siste året til i år, dvs at jeg ikke kan ta linja et annet år.. og jeg tror jeg kommer til og få bruk for det videre i utdanning.

Men selv om det er sånn, så føler jeg at den linja jeg nå går på er helt feil :hmm:

...på en måte... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...