Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

er quattro og syncro det samme?


apegryn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du sett på drivverket?

 

Merkelig at min kamerat som har en Passat sier det er quattro da...

 

Skal ikkje vere batant men det er det eg har hørt.

 

 

Heter ikkje Syncro på Passat det kalles 4Motion og er et Quattro drivverk

 

 

Syncro = Haldex kobling. Ikkje mulig å sperre 50/50 forran / Bak

Endret av meanbean
Lenke til kommentar
Har du sett på drivverket?

 

Merkelig at min kamerat som har en Passat sier det er quattro da...

 

Skal ikkje vere batant men det er det eg har hørt.

 

 

Heter ikkje Syncro på Passat det kalles 4Motion og er et Quattro drivverk

 

 

Syncro = Haldex kobling. Ikkje mulig å sperre 50/50 forran / Bak

7205664[/snapback]

På de eldste Passat 3B 97- så heter det Syncro og det er et system med torsjonkobling.

Lenke til kommentar

syncro og quattro er IKKE det samme

 

 

syncro har IKKE midtdiff.. kun en fordelingskasse i front og viskose koblinga bak!

 

 

kan og legge til at syncro egentlig er FWD helt til du spinner, da kommer bakhjula med! er ikke konstant drift med viskose kobling desverre

 

tatt fra bilforumet.net

Lenke til kommentar

Noen sier syncro er ensbetydene med haldex-diff. Det er det ikke. 4-motion derimot, er haldex. Derfor heter det 4motion og ikke syncro på golf, da golf har tverrstilt motor, og dermed haldex. Audi A3 har og haldex, men heter likevel quattro. A3 har derfor ikke "ekte" quattro, dvs trekk på alle hjul til vanlig. A4 og oppover har derimot lagsstilt motor, og dermed ekte quattro, Torsen-diff. Passat og modeller over har og hatt Torsendiff frem til nå, men passat fra nå og fremover vil faktisk leveres med langsstilt motor og haldex-kobling. Hvorfor har jeg ingen anelse om, men ble fortalt det av VW-selger.

 

Edit: Haldex betyr i praksis at bilen trekker kun på forhjulene, inntil antydning av slipp, hvorpå bakhjulene kobles inn med opptil 40% av drivkraften. Du vil i midlerdtid aldri merke dette selv, da bilens sensorer oppdager spinn/tap av grep lenge før du selv merker det. Derfor vil det i praksis oppleves som fullverdig 4-hjulstrekk. Et minus er jo at man ikke har mulighet for diff-sperre.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Passat og modeller over har og hatt Torsendiff frem til nå, men passat fra nå og fremover vil faktisk leveres med langsstilt motor og haldex-kobling.

7220235[/snapback]

Rettelse:

Passat fra nå og fremover vil leveres med tverrstilt motor og haldex-kobling, mot tidligere modell som ble levert med langsstilt motor og torsen-diff.

Lenke til kommentar
syncro og quattro er IKKE det samme

 

 

syncro har IKKE midtdiff.. kun en fordelingskasse i front og viskose koblinga bak!

 

 

kan og legge til at syncro egentlig er FWD helt til du spinner, da kommer bakhjula med! er ikke konstant drift med viskose kobling desverre

 

7206943[/snapback]

 

Passat fra 80 tallet med femmer og Passat 3b har samme drivverk som quattro med langstilt motor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...