Elisaeb Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Prøvde å legge ut en tråd her i går, men det gikk tydeligvis ikke. Jeg er (igjen) på utkikk etter en ny bærbar PC. Min Asus A6Jc har vært inne til operasjon or samme feil tre ganger, og jeg har derfor bestemt meg for å kjøpe meg ny data. Var veldig fornøyd med den jeg hadde, på mange måter "den rette" for meg, bare at den var litt for stor. Men etter dårlig støtte og support fra Asus vil jeg nok aldri kjøpe PC av dem igjen, Som nevnt har jeg ikke noe mer enn 10.000 kroner til rådighet. Vil ha core duo, eller core 2 duo. Noe som er litt fremtidsrettet, i alle fall som jeg kan kjøre Vista på når det kommer. Vil gjerne ha skjerm på ca. 14 tommer, ikke mindre. Utvalget er størst i 15,4 klassen så vidt jeg ser, så kan godt ta dette også. Men maskina skal nok fraktes en del rundt, siden jeg studerer og greier, så den må ikke være alt for tung og svær. Stiller ellers ingen svært høye krav, syns jeg da. Har skjønt at en god garanti-ordning er kjekt å ha, men har jo ikke sååå mye å si. Forbrukerkjøpsloven dekker jo det meste... Er viktig for meg med integrert webcam og mikrofon, har venner over alt i innland og utland, og brukte dette masse på den forrige PC'en. Vil ha god batteritid, 3 timer minimum. Trådløst nettverkskort selvfølgelig, og gjerne bluetooth, så kan jeg kommunisere litt trådløst med telefonen min. Takker på forhånd for gode forslag, gjerne fra noe du har prøvd selv og vet litt om. Er det noe jeg har glemt å skrive om eller så, bare spør Lenke til kommentar
andhou Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 (endret) Jeg har kjøpt denne maskinen for å kunne bruke den på skolen, samtidig som den kan brukes utenom skolen til diverse fritidsaktiviteter/enkle spill og fremdeles henge brukbart med om et par år. Er veldig fornøyd med maskinen, virker ganske solid, veier ikke altfor mye og er ikke altfor stor. Ser du skriver at du vil ha en Intel core duo ellercore 2 duo, dem har ganske tilsvarende modeller med nevnte prosessorer til en litt stivere pris, vel å merke men samtidig godt under kravet ditt. Uansett er det en maskin jeg absolutt vil anbefale, så da går det gjerne an å anskaffe et webcam separat Endret 1. november 2006 av andhou Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 (endret) Syntes dette virkelig var et elendig forslag og den er ikke fremtidsrettet med sin 15 4.3 XGA skjem/512MB ram som pr 2006 blir en ordentlig T Ford... Jeg villle satset på en maskin med 15,4 skjerm da den veier få "gram" mer en feks maskiner med 15 skjermer... Du bør velge en maskin med Widescreen da dette er fremtiden samt du får en bedre skjerm... NB- Ønsker du tips rundt dette så gi oss et hint... Endret 1. november 2006 av Jada-jada Lenke til kommentar
krbalto Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Syntes dette virkelig var et elendig forslag og den er ikke fremtidsrettet med sin 15 4.3 XGA skjem/512MB ram som pr 2006 blir en ordentlig T Ford... Jeg villle satset på en maskin med 15,4 skjerm da den veier få "gram" mer en feks maskiner med 15 skjermer... Du bør velge en maskin med Widescreen da dette er fremtiden samt du får en bedre skjerm... NB- Ønsker du tips rundt dette så gi oss et hint... 7201377[/snapback] Jepp , helt enig med jada-jada... Mvh Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...srsinspn_6400_2 denne er et godt kjøp, men velg 1024-minne, 9-cellers batteri og bluetooth, den koster da ca 9500,- inkludert frakt. Den har core 2 duo (dvs du kan kjøre alle Vista-versjonene som kommer) stor harddisk, bra batteri (over 5 timer), minnekortleser om du har digitalt kamera eller mobiltelefon med minnekort, innebygd trådløst nettverk. Den har ikke webcam/mikrofon, men ville uansett anbefalt deg å kjøpe det separat for noen hundrelapper. Dama mi kjøpte en logictec-webcamera med innebygd mikrofon, fungerte utmerket Garantien som står på som standard er et år, du får uansett 5-års reklamasjon og kjenner flere som har denne garantien fra dell og fikk god service da noe gikk galt. Lenke til kommentar
kehax Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 (endret) Jeg er ikke enig med de som anbefaler i6400 her. Den er stor og tung og aldeles ikke pen å se på. Jeg anbefaler deg denne laptoppen: Netshop 6014W Jeg har forhåldsvis den samme laptoppen og er storfornøyd. Eneste forskjellen er at jeg har bedre skjermkort fordi jeg spiller. Men ettersom det ikke sto noe om det i beskrivelsen din antar jeg at du ikke gjør det. Denne har Core 2 Duo CPU og skjermkortet er Windows Vista kompatibelt. Den er veldig billig har widescreen skjerm, den er ikke for stor og ikke for liten og veier bare 2,25 kg. Den koster opprinnelig 8885,- ink. moms. Men dette er uten trådløst nettverkskort. Du må velge konfigurer og legge det til. Det koster ca tre hundre. Du kan også oppgradere RAM. ps: jeg anbefaler deg også å konfigurere til en større HD ettersom jeg regner med du er glad i musikk og film Endret 2. november 2006 av kehax Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Jeg er ikke enig med de som anbefaler i6400 her. Den er stor og tung og aldeles ikke pen å se på. Jeg anbefaler deg denne laptoppen: Netshop 6014W Jeg har forhåldsvis den samme laptoppen og er storfornøyd. Eneste forskjellen er at jeg har bedre skjermkort fordi jeg spiller. Men ettersom det ikke sto noe om det i beskrivelsen din antar jeg at du ikke gjør det. Denne har Core 2 Duo CPU og skjermkortet er Windows Vista kompatibelt. Den er veldig billig har widescreen skjerm, den er ikke for stor og ikke for liten og veier bare 2,25 kg. Den koster opprinnelig 8885,- ink. moms. Men dette er uten trådløst nettverkskort. Du må velge konfigurer og legge det til. Det koster ca tre hundre. Du kan også oppgradere RAM. ps: jeg anbefaler deg også å konfigurere til en større HD ettersom jeg regner med du er glad i musikk og film 7202554[/snapback] jeg synes i6400 ser flott ut jeg da, smaken er som baken vettu. Er 2,8 kg så veldig tungt da? Veier nøyaktig det samme som den hun hadde. Om det blir for tungt så kan hun jo også vurdere dell inspiron 640m: http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...srsinspn_640m_3 for 9250,- får du den med 9-cellers batteri og bluetooth, batteriet greier over 8 timer. Zeptoens storebror fikk derimot kritikk for dårlig batteri, greide bare litt over 2 timer, mulig denne med integrert skjermkort er noe bedre, men ikke i nærheten av 640m. Lenke til kommentar
kehax Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 jeg synes i6400 ser flott ut jeg da, smaken er som baken vettu. Er 2,8 kg så veldig tungt da? Om det blir for tungt så kan hun jo også vurdere dell inspiron 640m: http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...srsinspn_640m_3 Zeptoens storebror fikk derimot kritikk for dårlig batteri, greide bare litt over 2 timer, mulig denne med integrert skjermkort er noe bedre.7202721[/snapback] Ja. Ikke mere enn 2.8? Viste ikke jeg Jeg sa dette fordi jeg studerer og en i klassen hadde akkurat kjøpt en i6400. Han var kjempemisfornøyd med at den var for stor og tung. Så han bytten den inn i en i640. Jeg anbefaler også i640 Ja batteritiden er dårlig på storebroren. Jeg klarer 2 timer og 40 minutter med vanlig arbeid på skolen. Jeg bruker Notebook Hardware Control da. Men grunnen til den dårlige batterilevetiden er pga av det skjermkortet som er i storebroren. Men 950 kortet skal den klare over tre timer. Lenke til kommentar
zonko Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Siden du ønsker deg ei maskin som er lett å ta med seg, og som tåler dette med glans, vil jeg anbefale maskiner fra HPs nc og nx-serier (ei maskin er nevnt over her). Disse mangler desverre webcam, men.... Denne er har jeg sansen for: http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=162321 Core 2 duo, god skjerm, godt tastatur, overraskende lett og den tåler en støyt eller to. Mer ram er enkelt å smette inn. Denne er litt dyrere, men har 14-skjerm: https://prisguiden.no/product.php?productId=49059 Liten og lett, men likevel bra spesifikasjoner. Er ihvertfall å vurdere etter min mening.... Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Du snakker om max 10.000. Vil dette si, at vi skal prøve å legge opp en maskin som er best mulig til under den prisen? Eller vil du helst få mye for pengene, og holde prisen nede i 8k? Jeg ser folk komme med forslag i 9k klassen, som ikke har 1024mb minne engang. Er det mest viktig for deg å ha core Duo/core 2 duo pga folk sier du må ha det for å kjøre vista? For det er ikke bare de prosessorene som kan kjøre Vista fint! Du må ha en maskin med 1024mb minne, og en god prosessor. Du bør ha en Pc med god batterilevetid, over 4 timer er vel ikke til å fornekte!? På den andre siden trenger du ikke noe særlig graffikkort, bare så det kan kjøre Vista. Hvis du svarer på mitt første spørsmål om prisgrunnlag, så kan jeg evt. komme med forslag. PS: Folk sier Dell gir mye for pengene på bærbar, er ikke så sikker på det. Du må opp i 9.000 minst for å core duo, 1024mb minne, blåtann og godt batteri. Og da mangler du webcamera og microfon. Webcamera kan du få innebygget i modeller, microfon må du nok kjøpe separat uansett. Lenke til kommentar
murdoc Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Min Asus A6Jc har vært inne til operasjon or samme feil tre ganger, og jeg har derfor bestemt meg for å kjøpe meg ny data. sikker på at det ikke var reparasjon da? Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Får komme med mitt vanlige tips jeg da.... Dette er en strålende maskin som kan kjøre Vista meget godt samt den er rimlig og godt utstyrt... Den har integrert web camera samt blåtann den er stille som en mus... Batteritid er på 4.45 og den har en nydelig skjerm. Den har også en veldig bra DVD brenner SM som står for "Super Multi" og den brenner absolut alt... Maskinen har en Core Solo prosessor som yter 1,86 Ghz 533 Mhz samt 1024 MB ram 533 Mhz og en harddisk på 100 Giga "5400 Rpm" Den er rask i alt jeg bruker den til som feks videoredigering-tunge musikkprogram-Dvd fremvisning etc etc. Jeg har kjørt testen for Vista da den kom merket som "Vista Capable" og det gikk strålende "kan kjøre Vista i beste kvalitet"... http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....=18838&cid=5546 Lykke til! Lenke til kommentar
Elisaeb Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 Hei, og takk for mange gode forslag og god hjelp! For å ta dette med pris først, jeg har 10.000 kroner til rådighet. Fikk 10.000 av foreldrene mine til å kjøpe PC, og da kan jeg gjerne bruke hele beløpet. Vil ha widescreen pc ja, selvfølgelig. Syns det er mer oversiktlig og bedre. Skal bruke pc'n til kommunikasjon, film, musikk osv. så jeg hadde glemt å skrive det Og selvfølgelig til å skrive oppgaver og sånn på, men det er jo det som er formålet med PC'n, så da kan du jo nesten ha hva som helst. Spiller ikke noe særlig nei, men vil gjerne ha greit grafikk-kort og sånn, da jeg vil ha noe som er litt fremtidsrettet og kan kjøre vista. Det er dessuten ganske viktig for meg dette med webcam og mikrofon, orker ikke drase med eksternt, og syns kvaliteten på det integrerte var mer enn bra nok Og sånn til slutt? Skrev jeg virkelig operasjon?? Hihi. hadde visst tankene et annet sted Takk igjen!! Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Isåfall er den jada-jada foreslo et godt alternativ. Stort sett er det asus og acer som har med integrert webcam. Om den har integrert mikrofoninngang vet jeg ikke, det vet nok jada-jada bedre Angående skjermkort greier selv det dårligste skjermkortet du kan få kjøpt på nyere pcer (GMA950) godt nok til å kjøre Vista bra. Spørsmålet er jo om du tror du kommer til å spille etterhvert? Isåfall kan du vurdere denne: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=71029 ca 4,5 timers batteri. Om du vil ha pcen endel år kan 64-bits være greit da det etterhvert kommer til å bli aktuelt (du må kjøpe en med core 2 duo eller amd 64 turion\x2). Men jeg er temmelig sikker på at den jada-jada anbefalte skal kunne oppgraderes til dette senere hvis du skulle få behov for det Lenke til kommentar
andhou Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Personlig har jeg kverka 3 Acer maskiner det siste året, en av dem to ganger, allt var garantisaker og fikk dårlig service i form av at den maskinen de brukte minst tid på, bare brukte 1 måned. Har ellers ikke særlig sansen for Acer, siden (de jeg har brukt i hvertfall) har hatt ganske middelmådige tastatur/pekeplate, mye billig plast og slark i ledd til skjerm. Hvis du tenker å kjøpe en Acer, vil jeg anbefale at (hvis du har mulighet) at du går inn i en butikk og ser på en maskin, og om mulig, tar en kjapp runde og ser hvor kjapp/behagelig den er å bruke. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Ja, har egentlig litt varierende erfaringer med acer jeg og, men de nyeste modellene virker bra. En kompis har en relativt ny en, husker ikke modell-nummeret, men ganske likt chassi som de jeg og jada-jada anbefalte og synes byggekvaliteten var helt grei, fant ikke noe særlig slark eller knirking ihvertfall Lenke til kommentar
Elisaeb Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 Jeg har venninner som er fornøyde med sine acer maskiner. men jeg er kanskje litt mer kravstor enn dem. selv om jeg på ingen måter er en nerd, eller kan mye om datavet jeg svært godt hva jeg vil ha Hva er forskjellen på AMD og intel prosessorene? er ikke redd for å prøve noe nytt, men er stort sett intel jeg har hørt om. Har også hørt at 64 bits er mer frmtidsrettet, og så lenge det er mulig å få tak i noen maskiner i "min" prisklasse med dette er jeg selvfølgelig interessert i det.... flere forslag?? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Jeg har venninner som er fornøyde med sine acer maskiner. men jeg er kanskje litt mer kravstor enn dem. selv om jeg på ingen måter er en nerd, eller kan mye om datavet jeg svært godt hva jeg vil ha Hva er forskjellen på AMD og intel prosessorene? er ikke redd for å prøve noe nytt, men er stort sett intel jeg har hørt om. Har også hørt at 64 bits er mer frmtidsrettet, og så lenge det er mulig å få tak i noen maskiner i "min" prisklasse med dette er jeg selvfølgelig interessert i det.... flere forslag?? 7207432[/snapback] Intel er generelt bedre enn AMD, men de gode intel-prosessorene koster vanligvis mer endel, da tenker jeg på core 2 duo. AMD har 64-bit som standard, mens intel har bare dette på core 2 duo for bærbare. 64-bits er ikke nødvendig nå, men om noen år vil 64-bits overta og bli mest vanlig, derfor synes jeg det er greit å velge det nå, eller å velge en pc som kan oppgraderes til 64-bits prosessor senere. Acer har flere gode maskiner, de har litt billigrykte på seg bl.a grunnet apacer-merket, men jeg synes det har kommet seg bra i det siste. Jeg synes ihvertfall acer 5610 og 5103 er gode valg, og noen av de få du får med innebygget webkamera. Tror ellers du har mye å velge i. Om du vil ha noe mindre og lettere med helt suverent batteri så ville jeg vurdert dell inspiron m640, men den koster mer enn acermaskinene og har ikke innebygget webkamera. Lenke til kommentar
fose Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Jeg ville enten ventet på Vista, eller kjøpt en med rett til oppgradering til Vista. Asus har etter det jeg kan se nå et program som gir deg rett til å oppgradere til Vista vederlagsfritt. Lenke til kommentar
Elisaeb Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 (endret) å vente på vista er uaktuelt, vil ha PC nå! selvfølgelig er det en fordel om det følger med en rett til å oppgradere vista, men åssen vet jeg det?? har ellers sett en del på maskiner fra hp. åssen er erfaringene med dem? de er omtrent de eneste ved siden av asus og acer med innebygget webcam. Men ikke så mange av dem som har innebygget bluetooth. og det vil jeg gjerne også ha. er fader meg ikke lett. de sier ingen er perfekte, og det gjelder jaggu dataer og. i alle fall med mine krav. Men er litt usikker på dette med skjerm-størrelse. Syns det virker praktisk og greit med 14/14,1 tommer, litt mindre å drasse ¨på. Samtidig er som nevnt utvalget størst i 15,4 tommers. Noen som kan komme med tips eller et lite vink? Ellers takk for god hjelp Edit: Forsto jeg riltog når jeg skjønta at for å få 64-bits fra intel må du ha core 2 duo? og hva er forksjellen på 32 og 64 bits? og jeg har hørt rykter om at AMD har dårligere batteritid enn intel, stemmer dette?? Endret 3. november 2006 av Elisaeb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå