Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uopplyst informasjon vedr. tur

GeCcO

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg meldte meg på en tur til Sverige i begynnelsen av oktober. Men så fant jeg ut at jeg ikke kunne delta på denne turen alikevell. Jeg har da tatt kontakt med den personen jeg meldte meg på hos, men har fått til svar at jeg ikke kan melde meg av fordi "reglene er slik", og at jeg uansett må betale de 1200,- som turen koster.

Kan denne personen kreve disse 1200,- av meg når jeg ikke ble opplyst om disse "reglene" når jeg meldte meg på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en "russetur" til Sverige, en helg i midten av februar 2007. To personer på skolen min hadde en "stand" hvor man kunne melde seg på denne turen da. Avtalen ble da inngått så enkelt som at de sa at dette var en tur til Sverige og at man kunne melde seg på hos dem.

Noen spesifikk avtale ble vel aldri inngått i den forstand, bare mitt navn på et ark.

Eneste skriftlige bestillingen er listen over de som ønsket å være med på denne turen. Jeg har ikke direkte skrevet under på noen avtale, og har ikke blitt gjort kjent me noen betingelser for å skrive meg opp på denne listen.

Lenke til kommentar
Dette er en "russetur" til Sverige, en helg i midten av februar 2007. To personer på skolen min hadde en "stand" hvor man kunne melde seg på denne turen da. Avtalen ble da inngått så enkelt som at de sa at dette var en tur til Sverige og at man kunne melde seg på hos dem.

Noen spesifikk avtale ble vel aldri inngått i den forstand, bare mitt navn på et ark.

Eneste skriftlige bestillingen er listen over de som ønsket å være med på denne turen. Jeg har ikke direkte skrevet under på noen avtale, og har ikke blitt gjort kjent me noen betingelser for å skrive meg opp på denne listen.

7201225[/snapback]

I så fall står du helt fritt til å avbestille, og du er således heller ikke pliktig til å betale de 1200 kronene.

Tatt i betraktning at klokken er 00:27 så makter jeg ikke utdype dette akkurat nå.

Lenke til kommentar
Takk for svaret Iudex, hvis du hadde hatt tid kunne du ha utdypet dette litt? Så jeg har noe fast å holde meg til.

7205883[/snapback]

Vel, noe utdypning i det vide og brede er i og for seg ikke nødvendig. Vi snakker avtalerett her, og her foreligger det hverken muntlig eller skriftlig avtale som binder deg på noe vis til å betale de 1200 kronene.

Du er ikke blitt informert om betingelsene ved bestilling og ei heller at du er pliktig til å betale om du skulle avbestille.

Om du skulle motta noe krav fra dem så kontakt meg, så kan jeg heller komme med henvisninger til lover og paragrafer da utfra hvordan dem formulerer sitt evt. krav.

Lenke til kommentar
Ville bare si at saken er løst, og det hele gikk helt fint da det var en person som ikke hadde meldt seg på som ville være med. Dermed overtok han bare min plass :)

7246891[/snapback]

Flotte greier :)

Det hadde nok løst seg uansett om det ikke hadde vært tilfellet også :)

Lenke til kommentar
Vi snakker avtalerett her, og her foreligger det hverken muntlig eller skriftlig avtale som binder deg på noe vis til å betale de 1200 kronene.

7206249[/snapback]

I henhold til avtaleretten er en muntlig avtale like bindende som en skriflig. Når trådstarter har satt seg selv på listen må dette oppfattes som en avtaleinngåelse og er bindende.

Lenke til kommentar
Vi snakker avtalerett her, og her foreligger det hverken muntlig eller skriftlig avtale som binder deg på noe vis til å betale de 1200 kronene.

7206249[/snapback]

I henhold til avtaleretten er en muntlig avtale like bindende som en skriflig. Når trådstarter har satt seg selv på listen må dette oppfattes som en avtaleinngåelse og er bindende.

7247699[/snapback]

Men han er ikke bundet av vilkår som presenteres i ettertid.

Uansett bra det ordnet seg.

Lenke til kommentar

7206249[/snapback]

7247699[/snapback]

Men det forelå på ingen måte noe vilkår i den muntlige avtalen som på noe vis kan binde ham til å betale de nevnte 1200 kronene. Som klilleng sier kan man ikke bindes til vilkår som kommer frem i etterkant av avtaleinngåelsen.

Om man ved avtaleinngåelsen burde vite at motparten er blitt utnyttet eller at avtaleformularet (her selgers muntlige opplysninger om kjøpet av turen som til sist danner den muntlige avtalen)er forvansket, må man finne seg i at avtalen blir kjent ugyldig.

Det hadde således vært å anta at avtalelovens § 36 hadde blitt gjort gjeldende i dette tilfellet.

Den gir ikke bare adgang til å sette en avtale til side på grunn av forhold som forelå da avtalen ble til, men også på grunn av etterfølgende forhold.

Endret av Iudex
Lenke til kommentar

7247699[/snapback]

Man må tolke avtalen for å finne ut hva som faktisk er avtalt. Man har jo rettspraksis på at selv om det ser ut som en avtale så er det ikke tilfelle.

Så det kan også godt tenkes at det ikke forelå en avtale i utgangspunktet.

Men uansett så hadde nok ikke trådstarter hatt det vansklig med å komme seg ut uten noen kostnader da dette gebyret kom i ettertid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...