iChristian Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 I år så har jeg fått takk i litt sau, dvs deler av en sau, da sauen er død, så jeg har tenkt å lage litt pinnekjøtt og litt fenalår. Jeg har en side, og et lår Så det jeg lurte på er om noen av forumbrukerne har erfaring med dette fra tidligere? og da gjerne noen råd? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 (endret) "Tørrsalting av pinnekjøtt 1 ribbeside m/ kam 2 kg salt, grovt eller fint Gni alt kjøttet inn med salt og legg det i et kar eller trau med bunnen dekket av salt. Strø over salt så det dekker ribben. Sett kjølig (+8 til 10° C) i 3 dager. Snu ribben en gang per dag. Ta opp ribben, skyll av saltet og tørk godt med papirhåndkle. Heng ribben til tørking på et luftig og kjølig sted i 6-8 uker." Mye nyttig info. Fenalår er en langsom prosess, så du får det nok ikke til jul dessverre. Endret 5. november 2006 av ^fmj Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Ingen ting slår hjemmelaget pinnekjøtt med kålrotstapp og poteter Enkelt å lage er det og, som du ser av oppskriften. Et bra tørkested er megaviktig for å få bra pinnekjøtt, ellers ender du opp med tran istede... Lenke til kommentar
Almadora Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Ingen ting slår hjemmelaget pinnekjøtt med kålrotstapp og poteter Enkelt å lage er det og, som du ser av oppskriften. Et bra tørkested er megaviktig for å få bra pinnekjøtt, ellers ender du opp med tran istede... 7224454[/snapback] Da blir man rik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå