Gå til innhold

Motorvern og motorvernbrytere


Anbefalte innlegg

Jeg har fremføring om motorvern og motorvernbrytere, men finner veldig lite om det på nettet.

 

Det jeg lurer på er:

1. Forskjellen mellom motorvern og motorvernbrytere

2. Hensikten med dem

3. Forskjellige typer? (termisk osv..)

4. Hvordan virker de

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hensikten med motorvern er iallefall å hindre at viklingene i

motoren brenner opp hvis strømmen stiger.

Det kan skje ved overbelastning av motoren, eller ved at

en av sikringene går. hvis det er en trefasemotor.

7201914[/snapback]

trenger ikke og være 3fase, kan være 1fase også ;)

7201943[/snapback]

 

 

Det er nok derfor han skriver 'hvis' ......

Lenke til kommentar
Hensikten med motorvern er iallefall å hindre at viklingene i

motoren brenner opp hvis strømmen stiger.

Det kan skje ved overbelastning av motoren, eller ved at

en av sikringene går. hvis det er en trefasemotor.

7201914[/snapback]

trenger ikke og være 3fase, kan være 1fase også ;)

7201943[/snapback]

finnes ikke 2fase motorer, da har de en kondensator som lager et "Nytt" felt for 3dje fasen! Men på likestrøms motorer finnes dette, men det er vel ikke det vi snakker om her!! :-)

Lenke til kommentar

Som andre skriver så er motorvern til for og beskytte motoren mot overbelastning ved å stoppe motoren dersom strømmen blir større en innstilt strømstyrke.

Nå er det hovedsaklig to typer motorvern.

 

1. Motorvern man monterer på kontaktorer hvor en hvilekontakt inni denne kobles opp i styrestrømmskretsen og slår av motoren ved å bryte styrestrømskretsen ved overlast.

19.jpg

 

2.Motorvernbryter med mekanisk av og på bryter innebygd i vernet som slår av motoren direkte ved overlast.

Brukes der det er snakk om en motor, f.eks ei sag eller lignende som kun skal slåes av og på.

bilde.jpg

Lenke til kommentar
Hensikten med motorvern er iallefall å hindre at viklingene i

motoren brenner opp hvis strømmen stiger.

Det kan skje ved overbelastning av motoren, eller ved at

en av sikringene går. hvis det er en trefasemotor.

7201914[/snapback]

trenger ikke og være 3fase, kan være 1fase også ;)

7201943[/snapback]

finnes ikke 2fase motorer, da har de en kondensator som lager et "Nytt" felt for 3dje fasen! Men på likestrøms motorer finnes dette, men det er vel ikke det vi snakker om her!! :-)

7201995[/snapback]

joda, det finnes 1 el. 2 fase motorer. har en motor hvor det er to flatstifter som du kobler 230 V Direkte på, uten kondis. :thumbup:

f.eks en vifte i mikrobølgeovner, der sitter det slike motorer.

Lenke til kommentar

Hensikten med ett motorvern er at det skal koble ut hvis strømmen stiger over merkestrømmen.

Det kan skje pga at en fase faller ut, brudd i motoren, gåene lager etc.

 

Et thermisk motorvern fungerer slik at det er 2 metaller som er satt sammen. Disse bøyer seg når de blir varme. Når det går for mye strøm, vil de bøye seg utover og utløse en kontakt som bryter styrestrømmen.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar
Hensikten med ett motorvern er at det skal koble ut hvis strømmen stiger over merkestrømmen.

Det kan skje pga at en fase faller ut, brudd i motoren, gåene lager etc.

 

Et thermisk motorvern fungerer slik at det er 2 metaller som er satt sammen. Disse bøyer seg når de blir varme. Når det går for mye strøm, vil de bøye seg utover og utløse en kontakt som bryter styrestrømmen.

7216247[/snapback]

eller, som med motorvernbryter, da utløser den ikke en kontakt som bryter styrestrømmen.

da bryter den fasene direkte.

ofte brukt hvis du bare skal starte og stoppe den direkte, ved saga f.eks osv.

Lenke til kommentar

Hei. 2 fase ? Det finnes vel ikke? Om du har to ledere er det en-fase - legger du til en leder får du ikke to-fase men trefase.

 

Motoren som har "to flatstifter" kalles en skyggepolsmotor - se her: http://tristate.apogee.net/mnd/mfmssha.asp

 

"Vanlige" tre-fase motorer kaller (direkte oversatt) ekornburmotor - se her: http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...6lr%3D%26sa%3DN

 

Mange tror det ikke går strøm i rotoren på grunn av at den ikke er koplet til noe - det er feil -det går stor strøm i rotoren, den er magnetisk koplet og det blir indusert spenning og strøm i "viklingen" - buret - på den.

 

Good Luck.

Endret av ragstian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...