skolmo Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Jeg har fremføring om motorvern og motorvernbrytere, men finner veldig lite om det på nettet. Det jeg lurer på er: 1. Forskjellen mellom motorvern og motorvernbrytere 2. Hensikten med dem 3. Forskjellige typer? (termisk osv..) 4. Hvordan virker de Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Litt lesestoff: http://ecatalog.squared.com/techlib/docdet...900892680079307 Lenke til kommentar
Supermann Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Prøv www.telemecanique.com Simens har mye bra ABB Lenke til kommentar
sirius Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Hensikten med motorvern er iallefall å hindre at viklingene i motoren brenner opp hvis strømmen stiger. Det kan skje ved overbelastning av motoren, eller ved at en av sikringene går. hvis det er en trefasemotor. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Hensikten med motorvern er iallefall å hindre at viklingene imotoren brenner opp hvis strømmen stiger. Det kan skje ved overbelastning av motoren, eller ved at en av sikringene går. hvis det er en trefasemotor. 7201914[/snapback] trenger ikke og være 3fase, kan være 1fase også Lenke til kommentar
nifty Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Hensikten med motorvern er iallefall å hindre at viklingene imotoren brenner opp hvis strømmen stiger. Det kan skje ved overbelastning av motoren, eller ved at en av sikringene går. hvis det er en trefasemotor. 7201914[/snapback] trenger ikke og være 3fase, kan være 1fase også 7201943[/snapback] Det er nok derfor han skriver 'hvis' ...... Lenke til kommentar
Qaracuck Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Hensikten med motorvern er iallefall å hindre at viklingene imotoren brenner opp hvis strømmen stiger. Det kan skje ved overbelastning av motoren, eller ved at en av sikringene går. hvis det er en trefasemotor. 7201914[/snapback] trenger ikke og være 3fase, kan være 1fase også 7201943[/snapback] finnes ikke 2fase motorer, da har de en kondensator som lager et "Nytt" felt for 3dje fasen! Men på likestrøms motorer finnes dette, men det er vel ikke det vi snakker om her!! :-) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Som andre skriver så er motorvern til for og beskytte motoren mot overbelastning ved å stoppe motoren dersom strømmen blir større en innstilt strømstyrke. Nå er det hovedsaklig to typer motorvern. 1. Motorvern man monterer på kontaktorer hvor en hvilekontakt inni denne kobles opp i styrestrømmskretsen og slår av motoren ved å bryte styrestrømskretsen ved overlast. 2.Motorvernbryter med mekanisk av og på bryter innebygd i vernet som slår av motoren direkte ved overlast. Brukes der det er snakk om en motor, f.eks ei sag eller lignende som kun skal slåes av og på. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Hensikten med motorvern er iallefall å hindre at viklingene imotoren brenner opp hvis strømmen stiger. Det kan skje ved overbelastning av motoren, eller ved at en av sikringene går. hvis det er en trefasemotor. 7201914[/snapback] trenger ikke og være 3fase, kan være 1fase også 7201943[/snapback] finnes ikke 2fase motorer, da har de en kondensator som lager et "Nytt" felt for 3dje fasen! Men på likestrøms motorer finnes dette, men det er vel ikke det vi snakker om her!! :-) 7201995[/snapback] joda, det finnes 1 el. 2 fase motorer. har en motor hvor det er to flatstifter som du kobler 230 V Direkte på, uten kondis. f.eks en vifte i mikrobølgeovner, der sitter det slike motorer. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 (endret) Hensikten med ett motorvern er at det skal koble ut hvis strømmen stiger over merkestrømmen. Det kan skje pga at en fase faller ut, brudd i motoren, gåene lager etc. Et thermisk motorvern fungerer slik at det er 2 metaller som er satt sammen. Disse bøyer seg når de blir varme. Når det går for mye strøm, vil de bøye seg utover og utløse en kontakt som bryter styrestrømmen. Endret 4. november 2006 av Yngvejos Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Hensikten med ett motorvern er at det skal koble ut hvis strømmen stiger over merkestrømmen.Det kan skje pga at en fase faller ut, brudd i motoren, gåene lager etc. Et thermisk motorvern fungerer slik at det er 2 metaller som er satt sammen. Disse bøyer seg når de blir varme. Når det går for mye strøm, vil de bøye seg utover og utløse en kontakt som bryter styrestrømmen. 7216247[/snapback] eller, som med motorvernbryter, da utløser den ikke en kontakt som bryter styrestrømmen. da bryter den fasene direkte. ofte brukt hvis du bare skal starte og stoppe den direkte, ved saga f.eks osv. Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 (endret) Hei. 2 fase ? Det finnes vel ikke? Om du har to ledere er det en-fase - legger du til en leder får du ikke to-fase men trefase. Motoren som har "to flatstifter" kalles en skyggepolsmotor - se her: http://tristate.apogee.net/mnd/mfmssha.asp "Vanlige" tre-fase motorer kaller (direkte oversatt) ekornburmotor - se her: http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...6lr%3D%26sa%3DN Mange tror det ikke går strøm i rotoren på grunn av at den ikke er koplet til noe - det er feil -det går stor strøm i rotoren, den er magnetisk koplet og det blir indusert spenning og strøm i "viklingen" - buret - på den. Good Luck. Endret 5. november 2006 av ragstian Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 jeg går Vk1 elektro nå... tror læreren min sa noe om at hvis det er TN nett, så er det 1fas, (pågrunn av null leder, N, som ikke leder noe strøm, er det IT nett, så er det 2fas. (siden begge ledere leder strøm) høres jo litt logisk ut... kanskje litt offtopic, men men Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Husker fra klærebøkene da jeg gikk elektro at to ledere i et IT nett kalles 2 fase mens i virkeligheten er dette uhørt vistnok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå