trrunde Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 På min stasjonære maskin vil jeg kjøre linux, men jeg har ca 700GB med filer som jeg ikke vil miste hvordan kan dette gjøres? må jo få alle partisjonene over til ext3 eller lignenes Lenke til kommentar
saxin Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Du må ikke, men det er jo en fordel. Nå vet jeg ikke hvilket filsystem du kjører (ntfs eller fat), men du kan ihvertfall lese NTFS, og både skrive, samt lese til FAT Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 1. november 2006 Forfatter Del Skrevet 1. november 2006 jeg kjører ntfs, men vil jo skrive også, og jeg må jo uansett klare å konventere på en måte Lenke til kommentar
Palme Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Det kan vel gjøres gradvis vel. Det meste kommer vel an på hvordan du har partisjonert opp disken din. Du kan til dømes brenne ut en partisjon, så konvertere over, fylle den konverterte parisjonen opp osv. Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 1. november 2006 Forfatter Del Skrevet 1. november 2006 ja det er vel en måte å gjøre det på. kan partition magic konventere til ext3? Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Eller legge inn Lese/skrive support for NTFS -> http://www.ubuntuforums.org/showthread.php...&highlight=NTFS Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 1. november 2006 Forfatter Del Skrevet 1. november 2006 funker det på alle distroer? en gang tidligere jeg hadde tenkt å installere ubuntu så funka ikke musa (mx900) derfor er jeg ikke sikker på hvilken distro jeg skal kjøre, vet dere om den nye ubuntuen støtter mx900? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=113184 Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 funker det på alle distroer? en gang tidligere jeg hadde tenkt å installere ubuntu så funka ikke musa (mx900) derfor er jeg ikke sikker på hvilken distro jeg skal kjøre, vet dere om den nye ubuntuen støtter mx900? 7199282[/snapback] Jeg har mx900, den fungerer på alle distroer. Kan hende du må legge inn en linje i en konfigurasjonsfil for å få alle knappene til å fungere. Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 1. november 2006 Forfatter Del Skrevet 1. november 2006 når jeg prøvde ubuntu 6.0? så funket ikke musa når jeg skulle installere i hvertfall Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 (endret) Musa bruker bluetooth ikke sant? Det er bluetoothen som tuller husker jeg fikk noen problemer når jeg skulle teste Ubuntu. Det kan relativt lett fikses hvis du har et annet midlertidig tastatur. Endret 1. november 2006 av LessThanJake Lenke til kommentar
saxin Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Bør vel kanskje nevne at ntfs-3g som nevnes lenger opp i tråden, ikke er så veldig sikkert. Med andre ord, har du veldig viktige filer og du er redd for dataene dine, så bør du ihvertfall tenke over at det kan oppstå problemer. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 ntfs drivere for Linux regnes som usikkre. ntfs er langt ifra en åpen standard og det gjør det vanskelig å lage drivere for det... Ext filsystemet derimot er helt åpent og ext drivere for Windows fungerer veldig godt Partition Magic skal greie å formatere en ext3 partisjon hvertfall, kan godt hende den kan konvertere og, men kan aldri være sikker... Lenke til kommentar
wil Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Hei. Partition Magic har jeg gitt opp. Bruker det ikke mer. Det jeg har gjort på laptopen min er å kjørt alle partisjoner (Botsett fra 2) er å kovertere dem til EXT3. Selv om jeg kjører dualboot har jeg gjort det pga at jeg har et program som gjør at man kan lese og skrive til EXT3 partisjoner i Windows. Det samme kommer jeg sikkert til å gjøre om jeg skal installere Linux på stasjonæren min å. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Ext2 Driver for Windows Ikke å uroe deg, selv om denne driveren bare støtter Ext2 så fungerer det tipp topp med Ext3, aldri hatt noe problem med det. Hvis harddisker plutselig blir korrupte så er det bare å starte Linux distroen din som forhåpentligvis fikser problemet på ext3 diskene(Fedora Core gjør det hvertfall). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå