muffe Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Jeg installerte RH 8 på en maskin med Win 2000 på fra før av. Når jeg installerte Win 2000 en gang i sin tid, gjorde jeg plass for linux ved å la en bit av HDD være upartisjonert. Jeg installerte RH 8 med standard instillinger, og nå vil den ikke botte fra HDD, bare fra floppy. Har prøvd både GRUB og LILO på både MBR og første sektor på oppstartspartisjon, men uten hjelp. Jeg kan ikke boote Win 2000 fra floppy. Er det noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Har du prøvd å boote med installasjonsCD'en til Win2000? I alle fall med XP er det mulig å prøve å reparere partisjonen, jeg fikk til å skrive ny MBR etter at Grub nektet å loade XP. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 10. november 2002 Forfatter Del Skrevet 10. november 2002 Quote: Den 2002-11-10 11:55, skrev A_N_K:Har du prøvd å boote med installasjonsCD'en til Win2000? I alle fall med XP er det mulig å prøve å reparere partisjonen, jeg fikk til å skrive ny MBR etter at Grub nektet å loade XP. Jeg har prøvd å kjøre reperasjon av Win 2000, men det hjalp ikke. Hvor skal bootloaderen ligge, forrestren? Er det på MBR eller første partisjon på oppstartsdisken? Jeg har prøvd begge deler, men uten resultat. Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 du legger hrub/lilo på mbr med både linux og windows config så skal du kunne velge mellom windows og linux når du started. Viss ikke kan du bruke win2000 sin egen bootloader til å boote linux, da må du lage en fil i linux som du kopierer over til windows og legger inn i boot.ini (søk i forumet eller på http://www.google.com etter win2000 bootloader og linux e.l) Lenke til kommentar
muffe Skrevet 10. november 2002 Forfatter Del Skrevet 10. november 2002 Både Win 2000 og Linux er lagt inn i bootloaderen under installasjonen, men bootloaderen vil ikke starte, og hverken linux eller windows vil boote. Meldingen jeg får når jeg bruker GRUB er "GRUB Hard drive erroe" og hvis jeg bruker LILO er den "L". Hvordan kan jeg få dette Up & Go så fort som mulig? Lenke til kommentar
Treat Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 bare lure på en ting :razz: ska man brenn RH isofilene på cd uten og åpne de ? Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 du skal brenne dem som image. I nero går du på file -> burn image eller noe sånt :smile: om du bare brenner dem som filer vil du ikkke kunne boote fra cden. Og til Muffe, det skulle virket slik som du gjorde, vet ikke hva som er galt, vil nok anbefale deg å boote windows cden og ta fix mbr (eller hva det heter) og deretter boote linux med disketten og legge lilo/grub på linux sin bootpartisjon og lese denne hotoen for å få lagt in linux i win2000 sin bootloader http://www.tldp.org/HOWTO/mini/Linux+NT-Loader.html [ Denne Melding var redigert av: mohuhau på 2002-11-10 18:52 ] Lenke til kommentar
Treat Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 men jeg først spør :razz: lasta ned 5 CD`er til RH 8 er de 2 andre bare progz osv Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 de to siste er bare kildekoden til programmene. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 10. november 2002 Forfatter Del Skrevet 10. november 2002 Quote: Den 2002-11-10 18:40, skrev mohuhau:Og til Muffe, det skulle virket slik som du gjorde, vet ikke hva som er galt, vil nok anbefale deg å boote windows cden og ta fix mbr (eller hva det heter) og deretter boote linux med disketten og legge lilo/grub på linux sin bootpartisjon og lese denne hotoen for å få lagt in linux i win2000 sin bootloader http://www.tldp.org/HOWTO/mini/Linux+NT-Loader.html <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: mohuhau på 2002-11-10 18:52 ]</font> Hvor finner jeg Fix-MBR valget? Jeg har undersøkt alle restore-funksjonene, men uten hell. Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 er ikke helt sikker på om det er fix-mbr det heter. fix masterbootrecord/oppstart eller lignende. se om du finner noe som kan passe. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 10. november 2002 Forfatter Del Skrevet 10. november 2002 Problemet er løst. Leste på en annen tråd (startet i dag den også...) om kommandoen "fdisk /mbr" som gjenoppretter MBR. Dette kjørte jeg fra Win 98 oppstartsdisk (Ja, selv om jeg har win 2000 funker det). Nå har jeg en floppy med LILO på i diskettstasjonen, og starter LILO fra denne. Hvis jeg ønsker å starte Win 2000, tar jen ganske enkelt ut denne disketten før jeg starter opp. Tar 10 sekunder ekstra å starte Linux, men det får heller være. Edit: Div. trykkleif _________________ Never test the depth of the water with both feet... [ Denne Melding var redigert av: muffe på 2002-11-10 20:36 ] Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 Quote: Den 2002-11-10 18:53, skrev mohuhau:de to siste er bare kildekoden til programmene. Det er da ikke "bare" det... "De to siste er kildekoden til programmene". eller "De to siste er faktisk kildekoden til programmene" ...eller glem det :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå