jennnereer Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Som Emnetittel sier har jeg da et rimelig stort problem med skjermspareren og strømsparingen på min asus A6JA. Problemet startet for en stund siden men jeg har vare ikke sett det før nå. skjermspareren kommer ikke på etter at tre (3) minutter er gått og det samme gjelder strømsparingen siden skjermen ikke slår seg av når den skal eller at maskinen går i hvilemodus/dvalemodus... Trenger hjelp med dette. har desverre hatt det før jeg formaterte en gang før men brydde meg ikke om det siden jeg ikke var på skole akkurat da. Vil helst ikke formatere..... På forhånd takk Lenke til kommentar
jennnereer Skrevet 1. november 2006 Forfatter Del Skrevet 1. november 2006 Btw, er det noen som vet hva som har skjedd når Firfox viser en quicktime-logo med spørsmålstegn i på enkelte sider? Tester de samme sidene i Opera/IE og da er det video/musikk der. liker ikke IE/opera Hva kan gjøres for at firefox kan vise dette? Lenke til kommentar
ols Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Som Emnetittel sier har jeg da et rimelig stort problem med skjermspareren og strømsparingen på min asus A6JA. Problemet startet for en stund siden men jeg har vare ikke sett det før nå. skjermspareren kommer ikke på etter at tre (3) minutter er gått og det samme gjelder strømsparingen siden skjermen ikke slår seg av når den skal eller at maskinen går i hvilemodus/dvalemodus... Trenger hjelp med dette. har desverre hatt det før jeg formaterte en gang før men brydde meg ikke om det siden jeg ikke var på skole akkurat da. Vil helst ikke formatere..... På forhånd takk 7198839[/snapback] Problemet virker litt uklart (formulert). Hvis du mener at skjermsparer=screensaver ikke kommer på, så kan jeg ihvertfall opplyse at LCD skjermer ikke behøver denslags. Skru den av! Det er bare en fordel å ha minst mulig slike ting aktivert, som potensielt kan skape forstyrrelser. Det er mulig andre oppfatter bedre hva du mener. Men uansett melder spørsmålet seg om hvilke instillinger du har valgt i kontrollpanelet, under strømstyring. Lenke til kommentar
jennnereer Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 (endret) skal prøve å forklare. Maskinen er jo bærbar og når skjermen/maskinen står på når den ikke er i bruk. altså automatisk dvale/hvilemodus. virker ikke. har testet med screensaver av og på og får ikke det til å funke. Strømsparings alternativene på maskinen er på 3min på skjermen og 5 min på dvalemodus. dette er veldig irriterende at jeg må slå den av manuelt eller klappe igjen lokket hver gang jeg ikke arbeider Mitt problem at maskinen bruker for mye strøm på skolen og jeg har ikke tilgang til kontakter der jeg sitter. Edit: vet at lcd skjermer ikke trenger screensaver. bare liker at maskinen låser seg om jeg er borte fra maskinen/glemmer det. Endret 2. november 2006 av T.J. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 (endret) Har jeg forstått deg riktig her: du har gått inn på strømstyringsalternativer i kontrollpanelet, valgt "After 5 mins" på system standby, både når maskinen er tilkoblet strøm og når den går på batteri. Likevel skjer ikke dette uansett hvor lenge den står og går? ...og hva gjelder Firefox kan du dobbeltklikke på quicktime-symbolet for å installere quicktime. Endret 2. november 2006 av ventle Lenke til kommentar
jennnereer Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 Har jeg forstått deg riktig her: du har gått inn på strømstyringsalternativer i kontrollpanelet, valgt "After 5 mins" på system standby, både når maskinen er tilkoblet strøm og når den går på batteri. Likevel skjer ikke dette uansett hvor lenge den står og går? ...og hva gjelder Firefox kan du dobbeltklikke på quicktime-symbolet for å installere quicktime. 7204353[/snapback] Riktig ingenting skjer etter 5minutter. veldig irriterende det med firefox. Quicktime er installert fra før Lenke til kommentar
ventle Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 quicktime er tydeligvis ikke installert for Firefox, det må du gjøre gjennom Firefox ved å selv trykke på det nevnte ikonet. Lenke til kommentar
ols Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Har du prøvd å skru av wireless? Det finnes sikkert en hurtigtast for det, Fn + et eller annet. Hvis ikke det hjelper, er det muligens noe annet som tusler og går i bakgrunnen og hindrer hvilemodus o.l. Kjør evt taskmanager og se om du finner noe aktivitet der som det går an å bli kvitt. Det er mye rart ute å går, og mye kan ofte med fordel slås av via registeret, eller under start-up i msconfig. Lenke til kommentar
jennnereer Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 (endret) Har du prøvd å skru av wireless? Det finnes sikkert en hurtigtast for det, Fn + et eller annet. Hvis ikke det hjelper, er det muligens noe annet som tusler og går i bakgrunnen og hindrer hvilemodus o.l. Kjør evt taskmanager og se om du finner noe aktivitet der som det går an å bli kvitt. Det er mye rart ute å går, og mye kan ofte med fordel slås av via registeret, eller under start-up i msconfig. 7207783[/snapback] ser ingen nye prosesser. de fleste programmene har vært helt siden sist gang jeg formaterte. dere kan jo se selv om det er noen ulumskheter der Edit: endret til jpg Endret 2. november 2006 av T.J. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 (endret) funker ikke, prøv å laste opp bildet som jpg-fil i stedet edit: du rakk å gjøre det mens jeg postet Endret 2. november 2006 av ventle Lenke til kommentar
jennnereer Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 funker ikke, prøv å laste opp bildet som jpg-fil i stedet 7208027[/snapback] hehe. så det akkurat. glemte å lagre som jpg Lenke til kommentar
; ) Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Det kan vær at det er Power4 Gear som overstyrer innstillingene fra kontrollpanel. Hvis du høyreklikker på Power4 Gear ikonet nede i høyre hjørne (krever selfølgelig at du kjører prog.) og velger configuration, får du opp et vindu der du kan velge power modus og stille inn tid for standby osv. Hvis ikke det funker, kan du alltids trykke Fn+F1 (hurtigtast for hvilemodus) når du ikke arbeider. Lenke til kommentar
jennnereer Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 Det kan vær at det er Power4 Gear som overstyrer innstillingene fra kontrollpanel. Hvis du høyreklikker på Power4 Gear ikonet nede i høyre hjørne (krever selfølgelig at du kjører prog.) og velger configuration, får du opp et vindu der du kan velge power modus og stille inn tid for standby osv. Hvis ikke det funker, kan du alltids trykke Fn+F1 (hurtigtast for hvilemodus) når du ikke arbeider. 7208109[/snapback] Trodde løsninga lå der. testa nettopp med 1min før screensaver og dvalemodus men det skjedde ikke noe etter 2 min da heller. godt forslag tough Lenke til kommentar
ols Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Bare en kommentar til det å poste screenshots. Det overlegne formatet til dette er gif, da det ikke gir artefacts og utflytende rødfarger osv, samtidig som filene holdes små. (gif har ikke så mange fager, men det spiller jo mindre rolle i sammenhengen). Det følgende bilde er på ca 26k. Tok med noen fargeglade ikoner for å vise de fraværende defekter). (de siste par årene har jeg forøvrig holdt antallet prosesser nede på dette nivået, uten å merke noen ulemper) Lenke til kommentar
jennnereer Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 (endret) har seg da sånn at jeg ikke har peiling på hvilke prosesser som er hva og derfor tar je ikke sjangsen på å avlutte noen av dem heller. Vet ikke helt når problemet kom så jeg vet ikke hvilket program eller oppdatering som kan ha forårsaket dette. Tar kveld nå btw. får gruble mer på dette i morgen.. Endret 2. november 2006 av T.J. Lenke til kommentar
ols Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 har seg da sånn at jeg ikke har peiling på hvilke prosesser som er hva og derfor tar je ikke sjangsen på å avlutte noen av dem heller. Vet ikke helt når problemet kom så jeg vet ikke hvilket program eller oppdatering som kan ha forårsaket dette. 7208262[/snapback] Det er jo foråvidt et langt kapittel, men det finnes antagelig guider og flere steder med oversikt om hva de forskjellige prosessene er. I prinsippet kan man skrive prosessnavnet på google search, og få utfyllende opplysninger om alle sammen. Men det tar sef tid. Uten tvil kan du sikkert kutte ut 50%, men det er jo ikke sikkert det er her problemet ligger. Og i og for seg spiser ikke disse prosessene vanligvis ressurser å snakke om . (personlig ser jeg på akkurat dette mer i profylaktisk perspektiv). Mye er som sagt åpenbart unødvendig. Bare for å ta det første på listen jushced, det står antgelig for java update scheduler. Herregud, hvor ofte behøver man å oppdatere java, og gjøres ikke det likegodt manuelt, ved behov. Litt lenger ned står det noe om battery life, behøver du et eget program utover batterimåleren i windows? Jeg ville vært svakt mistenksom til den typen program som stadig er i aktivitet for å sjekke et eller annet... I rent diagnostisk øyemed kunne du kjørt msconfig.exe (søk i windows), og kuttet ut diverse under "oppstart". Ingen skade vil skje, og du vil kunne gå tilbake til "normal oppstart" nårsomhelst. Men altså, feilen ligger likegodt et helt annet sted. Har du tilsuttet noe ekstrautstyr?(og har du sjekket for virus?). Lenke til kommentar
jennnereer Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 Fjernet nå 7 Auto-oppstartsprogrammer. driver å ser gjennom prosessene nå... den batteri greia er Asus som sjekker om maskinen går på batteri for å sette den i spare modus. skjønner heller ikke hvorfor de har egne programmer til dette. Lenke til kommentar
ols Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Fjernet nå 7 Auto-oppstartsprogrammer.driver å ser gjennom prosessene nå... den batteri greia er Asus som sjekker om maskinen går på batteri for å sette den i spare modus. skjønner heller ikke hvorfor de har egne programmer til dette. 7208471[/snapback] Du kjører vel antagelig XP installasjonen som Asusen ble levert med. Kanskje det er mer en det batteriprogrammet forhåndsinstallert i maskinen som har med strømstyring å gjøre? Altså noe som overstyrer windows sin strømstyring. Skulle riktignok tro at andre med Asus her i forumet ville ha gjort oppmerksom på dette, men man vet aldri. Har du sett godt etter om det er noe slikt, enten under programmer på startmenyen, eller i kontroll-panelet? Lenke til kommentar
jennnereer Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 Fjernet nå 7 Auto-oppstartsprogrammer.driver å ser gjennom prosessene nå... den batteri greia er Asus som sjekker om maskinen går på batteri for å sette den i spare modus. skjønner heller ikke hvorfor de har egne programmer til dette. 7208471[/snapback] Du kjører vel antagelig XP installasjonen som Asusen ble levert med. Kanskje det er mer en det batteriprogrammet forhåndsinstallert i maskinen som har med strømstyring å gjøre? Altså noe som overstyrer windows sin strømstyring. Skulle riktignok tro at andre med Asus her i forumet ville ha gjort oppmerksom på dette, men man vet aldri. Har du sett godt etter om det er noe slikt, enten under programmer på startmenyen, eller i kontroll-panelet? 7209504[/snapback] er kun et batteri/strømprogram på maskinen. Power4 Gear som det heter. man kan endre instillingene der og men det hadde ingen effekt. Programmet bruker forskjellige profiler slik at du med et tastetrykk kan endre fra super performance kan skifte til quiet office og slikt. stiller på prosessor ytelsen. Lenke til kommentar
jennnereer Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 Klarte å finne ut av det. noen av bakgrunnsprogrammene til nero, quicktime, java eller adobe gjorde at strømsparingen ikke fikk slått seg på. En admin kan stenge tråden nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå