Radi Skrevet 1. november 2006 Rapporter Del Skrevet 1. november 2006 Hei. Jeg lurer på om det er mulig å få 12V ut av USB porten. Jeg har kjøpt en USB adapter til SATA harddisken, (til bærbar pc) slik at man kan koble en SATA disk rett til usbporten. Det skal egnetlig kobles til en adapter i stømmen, (som foresten ikke medfølgte ) Så har tenkt å lage en kabel som har USB kontakt i den ene enden, og riktig kontakt i andre enden, slik at USB SATA adapteren får støm, og jeg spiller å koble noe som helst til stikkkontakten Genialt!! Hvis man åpner en USB kabel, hvilkene "ledninger" inni kabelen, er det som er hva? Hvor mange V utgir de og de fargene osv...? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. november 2006 Rapporter Del Skrevet 1. november 2006 Tviler på at du klarer å presse 12V ut av usb porten.. Tror det er maks 5V elns.. Lenke til kommentar
Radi Skrevet 1. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. november 2006 Okey, den var dumt Hva men noen av de andre inngangene på den bærbare pcen? Nettverksport, "telefon drit" s-video, eller en annen merkelig firewall inngang. Noen av dem som gir ut 12V ? Hvis ikke, har dere noen tips til hva jeg kan gjøre da?? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. november 2006 Rapporter Del Skrevet 1. november 2006 Okey, den var dumt Hva men noen av de andre inngangene på den bærbare pcen? Nettverksport, "telefon drit" s-video, eller en annen merkelig firewall inngang. Noen av dem som gir ut 12V ? Hvis ikke, har dere noen tips til hva jeg kan gjøre da?? 7198890[/snapback] Tviler.. Har ett tips.. kjøp deg adapter Lenke til kommentar
Radi Skrevet 1. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. november 2006 Hehe, ja funker det. Jeg har en multiadapter liggende ett eller annet sted her. Som jeg kan stille V og alt på. Så da er det bare å begynne å lete Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 1. november 2006 Rapporter Del Skrevet 1. november 2006 Hvis du åpner dataen får du 12v ut av PSU da. Vanlig HD bruker vel 12 v. Lenke til kommentar
Seian Skrevet 1. november 2006 Rapporter Del Skrevet 1. november 2006 Jeppsert, gul og svart ledning gir deg 12 volt . Lenke til kommentar
Radi Skrevet 1. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. november 2006 Jess, jeg fant "multiadaptere, og en annen på 12V, som jeg aldri bruker. Så jeg tar like så godt å bruker den jeg. Og menst jeg var i "elektroroteskapet mitt" fant jeg masse dioder, brytere og små snacks. Kansje jeg kan modde USB SATA adapteren litt i samme slenga Det er lenge siden jeg har lekt med med dioder og motstander nå, så jeg har glemt mye av det Også fant jeg bare en motstand, som lysgusjegrønn, med en sølv stripe i bånn, en rød stripe i midten, og en grå øverst. Funker den eller? Hvis noen skjønte forklaringen min i det heletatt Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 1. november 2006 Rapporter Del Skrevet 1. november 2006 Du kan alltids få 12v ut av usb-porten. Spørsmålet er om porten kan levere mange nok amper. Lenke til kommentar
Drakan Wolf Skrevet 1. november 2006 Rapporter Del Skrevet 1. november 2006 Kanskje gå til anskaffelse av et eSATA kort? Har støtte for alt du trenger... Lenke til kommentar
Radi Skrevet 1. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. november 2006 Jeg kjøpte adapteren fordi, jeg skulle få tilgang til dataen som lå på mine tre disken, (som jeg nå har liggende, pga. jeg har solgt pcen min, bortsett fra harddiskene.) fra den andre bærbare pcen min. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 1. november 2006 Rapporter Del Skrevet 1. november 2006 12v fra usb får man kun hvis man bygger en omformer, men man vil aldri klare å få nok egffekt til å drive en harddisk. space Lenke til kommentar
Seian Skrevet 1. november 2006 Rapporter Del Skrevet 1. november 2006 Omformer? Er det ikke inverter det heter på fagspråket? Lenke til kommentar
Per-Ole Skrevet 1. november 2006 Rapporter Del Skrevet 1. november 2006 (endret) Omformer? Er det ikke inverter det heter på fagspråket? 7199660[/snapback] Niks det heter DC-DC converter eller på godt Norsk likespenningsomformer En inverter er en logisk port som inverterer det logiske nivået http://en.wikipedia.org/wiki/Inverter_%28logic_gate%29 Og det er også det engelske navnet på en krets som gjør om likespenning til vekselspenning (Vekselretter på godt norsk) http://en.wikipedia.org/wiki/Inverter_%28electrical%29 Men on topic igjen, du vil ikke kunne drive en harddisk fra usb porten fordi den kan ikke levere nok strøm (som skrives Ampere , er så lei av folk som skriver amper) Endret 2. november 2006 av Per-Ole Lenke til kommentar
jogamaster Skrevet 1. november 2006 Rapporter Del Skrevet 1. november 2006 Omformer? Er det ikke inverter det heter på fagspråket? 7199660[/snapback] Niks det heter DC-converter eller på godt Norsk likespenningsomformer En inverter er en logisk port som inverterer det logiske nivået http://en.wikipedia.org/wiki/Inverter_%28logic_gate%29 Og det er også det engelske navnet på en krets som gjør om likespenning til vekselspenning (Vekselretter på godt norsk) http://en.wikipedia.org/wiki/Inverter_%28electrical%29 Men on topic igjen, du vil ikke kunne drive en harddisk fra usb porten fordi den kan ikke levere nok strøm (som skrives Ampere , er så lei av folk som skriver amper) 7200314[/snapback] Bare for å være pirkete så heter det DC-DC converter, ellers bra. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 4. november 2006 Rapporter Del Skrevet 4. november 2006 du kan få til å trekke ut 12v fra firewirekontakten siden at den kan forsyne ca 24w men da må du inn med motstander og div. for å få til riktig spenning og i tillegg er det jo bare to ledninger i firewiren som fører både signal og strøm. Lenke til kommentar
Radi Skrevet 5. november 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. november 2006 Okey. Takk for hjelpen! Håper andre får nytt av denne posten også. Ser det er veldig mange som har lest den alt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå