Gå til innhold

MMORPG

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg spilte i Earth&Beyond betaen de siste 2 ukene før det gikk "live", og fikk et halvgodt inntrykk av E&B. Det var nesten ingenting å gjøre etter at man hadde gått gjennom "initiation"-questene (en slags tutorial).

Og man fikk INGEN form for community-følelse, siden man nesten aldri så noen andre spillere. Mesteparten av spilletida foregår mellom 2 destinasjoner i warp-speed, og det eneste man ser av andre er "*SWISH* åja der var han ja". Alle chattet i "newbie"-kanalen uansett om de tilhørte klaner eller factions. Som gjorde at denne ble full av spam og drittprat om andre ting enn spillet.

Og hva er meninga med at alle har hver sin beginner-quest de første 4-5 timene av spillet? (Hver rase har sin egen tutorial-quest)

Ingen er synkroniserte, så hvorfor skulle en som akkurat har gjort ferdig en mission i SIN beginner-quest gidde å teame opp med deg som holder på med den mission?

Som resulterer i at man bare klikker vilkårlig på folk og trykker "team"-knappen og håper de svarer Yes. Selv om man ikke ser dem engang. Man får nemlig endel bonuser ved å være teamet med andre. Jo flere, jo bedre bonuser (+5% attack, +10% damage etc).

Etter de første 5 timene er det de evinnelige mission-generatorene igjen..som pumpet ut "deliver <insert object> from A to B" eller "kill monsters in sector blabla". Bra skills-system, men rakk aldri å level'e opp til mere enn lvl9 før betaen var over og kontoene forsvant.

Er E&B blitt noe bedre på disse punktene (community, ting å gjøre) siden beta-testen?

Star Wars Galaxies er jeg heller ikke så sikker på..tenk på hvor UFATTELIG mange som kjenner til Star Wars-universet. Alt fra 8-åringer til 70-åringer kommer til å spille det spillet.

Som vil resultere i tonnevis av dr*ttunger ala Everquest.

----

"Gjort er gjort og spist er spist" sa elgen i Hakkebakkeskogen under våpenhvilemøtet mellom Mikkel Rev og de andre dyra. >www.dragonforce.com/sound.html < ! Metalium ruler også. :evil:

[ Denne Melding var redigert av: Bitex på 2002-11-10 12:48 ]

Lenke til kommentar

Jeg er en adventurer som liker å utforske, jeg liker også å eie ting, et lite sted med mitt eget hus.

Jeg har sett på Darkfall og syns det ser lovende ut eller anarchy men det er fortsatt litt vanskelig å velge.

Morrowind er et av mine yndlingsspill så hvis det er noen som vet om noen slike online spill kom gjerne med utspill

Lenke til kommentar

Hvis du kan vente noen uker så kommer snart Asherons Call 2.. Det ser kjemperått ut. Og du får være med ifra begynnelsen av spillet. Kan desverre ikke eie hus i begynnelsen.. men kan lære skills og gjennoppbygge hus etter hvert. I første spillet kan man i alle fall eie hus.

Lykke til med valget ditt.

http:www.asheronscall2.com

Lenke til kommentar

Jeg spilte Anarchy Online i over ett år, og det var vel verd det. Men hvis du starter nå vil du få det hardt, ekonomien er helt på hodet, exploits har herja ganske lenge, og bugs som har vært der siden beta er enda her :razz:

Jeg var også i EnB beta'n, spilte de 2 siste ukene. Etter at jeg kom opp i lvl 30ish og hadde Lt. Commander rank var det liksom det samme om og om igjen.

Tror du skal vente til det kommer ett nytt, så du kan bli med fra starten. AC2 blir nok ett bra spill å starte med, kanskje jeg joiner inn der også :grin:

Lenke til kommentar

Spilte E&B fra det kom ut i norge (ca en måned siden vel), sa opp abbonementet mitt der i går...

Fant ingen god feeling i det spillet, lvla meg opp til level 50 for jeg fant ut att det var waste of time...

Det er ingen quest feeling i spillet. Du får aldri den gode feelingen av å klare noe...Du spacer kun rundt i warpspeed og gjør det samme om og om igjen...

Iallfall ikke mitt poison...

Lenke til kommentar

Hmm , Anarchy Online ... ikke for å skuffe men jeg gikk lei. Spella det i over et år så det er vel på tide.

WoW (world of warcraft) er klar 1. kvartal 2004 sier blizzard.

SWG (Starwars Galaxies) er vel oxo rett rundt men ikke sikker på når.

Neocrome trur jeg det heter er også noen som snakker om.

og andre som folk har nevt :wink:

Lenke til kommentar

Det heter Neocron, ikke Neocrome.

Det vil bli like repetitivt etter en stund som f.eks. AO. Spilte vel halvannen måned i beta, det ble kjedelig fordi ingen gidder å rollespille, alle skal være über og drepe noe hele tiden.

Neocron vil miste en god del av spillerene når Planetside kommer ut (det er et MMOFPS, mens Neocron er et MMORPG med et halveis vellykket forsøk på å implantere FPS, som antagelig det første MMORPG av dette slag og størrelse).

SWG ? Tja, vet ikke helt. Det er så hypet at man må bruke tunnellbor og sprengladninger for å få tak i noen ekte facts om det. Det har nesten oppstått en religiøs sekt av folk med urovekkende sterk tro på at SWG vil bli verdens beste MMORPG nå og i all fremtid. Alle som sier noe annet må dø (ikke bokstavelig talt). Samme tullingene som kler seg ut og overnatter foran kinoen før visse filmer tenker jeg. Tror det skal få lov å gå seg til før jeg eventuelt vil prøve det.

Neocron var moro en stund, men etter alt tullet med datoene hos Gamesmix, avbestilte jeg det. Og oppdaget at etter en uke eller to uten Neocron følte jeg raskt spillelysten forsvant. Per i dag er den nesten ikke der i det hele tatt, og jeg savner ikke Neocron noe særlig.

Alle MMORPG´s vil ha spillere som går lei av forskjellige årsaker, og noen som helt fanatisk forsvarer det uansett hvor dårlig det er. Nå snakker jeg generelt. Det er umulig å tilfredsstille alle, og nå ser vi en bølge av MMORPG´s komme de nærmeste årene. Det vil garantert skje mye på den fronten.

Jeg tukler litt med den Svenske Entropia betaen. Første gangen jeg logget inn måtte jeg nesten le, lurte på om dette faktisk var et seriøst forsøk på å lage et MMORPG. Grafikken er rett og slett fæl. Jada, det er en beta og alt det der, men grafikken er så gammeldags at den vil neppe forandres mye. Det eneste kule jeg har funnet i det så langt er en vanvittig liste emotions og lyder man kan lage. Så det sosiale aspektet vil bli dyrket frem en god del såvidt jeg vet. En ulempe er at man må bruke kredittkort og betale med ekte penger for å kjøpe ting i spillet. $1 i virkeligheten = 10 credits i spillet. Farlig for folk uten særlig økonomisk styring. Jeg må forresten nevne at char creation systemet i Entropia er utrolig bra! Du kan justere alt fra størrelse og plassering på ører og nese til farger på øynene, stort sett alt kan du forandre på. Veldig bra!

Planetside ser lovende ut, er litt nysgjerrig på hvordan det vil funke om det utelukkende vil handle om PvP og ikke noe RP i det hele tatt. Til og med UT spillere går vel lei etter en stund?

EVE så bra ut, men space MMORPG´s vil neppe noensinne falle i min smak. Som noen sa så utrolig treffende på et forum om et annet kommende space MMORPG: Du er alene med ditt skip mesteparten av tiden. De gangene du ser noen kjente er som regel når noen stryker forbi deg i forberedelse på et hyperjump. EVE har også et veldig komplekst char creation system, det er tydeligvis en trend, noe jeg synes er kjempeflott! :smile:

AC2? Er ikke interessert i den typen MMORPG, men betaen var flott, grafikken nydelig. Spillbarheten? Tjaa.. eh. Jeg elsker å utforske områder i slike spill, og AC2 er en visuell nytelse i så måte.

SWG er så velkalkulert og kommersielt, det vil være tilpasset de store massene, det vil prøve å tilfredsstille hele verden om mulig for å få inn mest mulig penger. Om RP elementet vil være tilstede hele tiden, har jeg ikke noe imot det egentlig. Jeg tror faktisk SWG vil inspirere mange PvP´ere til å RP´e mer :grin:

Generelt synes jeg det er mye, mye mer spennende med titler fra relativt ukjente Europeiske selskap, men det er nå meg.

Om noe av det jeg sa bryter noen regler, still meg mot en mur og skyt meg. Please. Alt annet enn Tom Jones greatest hits, please!! :grin:

Lenke til kommentar

Jeg er også litt skeptisk på Star Wars Galaxies. Det føles, som du sier, litt kommersielt. Har en følelse av at det kan bli et spill der de har gjort alt for å holde spillerne fornøyde i begynnelsen - men ikke i lengden. At det blir en MMORPG uten følelse, bare som alle andre, men med en Star Wars-setting.

Forhåpentligvis tar jeg feil.

Planetside blir som kjent svært stilig.

Lenke til kommentar

Jeg har spillt AO i over ett år nå og må si at selv om det til tider har vært kjedelig så har jeg fortsatt og spille og vil fortsette en god stund til med det.

Jeg har liten erfaring med andre MMORPGs, men så og si alle jeg har snakket med som har spillt andre slike spill sier AO er det absolutt beste ute nå - og det blir bedre og bedre for hver patch som kommer :wink:

I løpet av min spilletid har jeg også sett "haugevis" med spillere som har quitet til fordel for andre MMORPGs, men nesten samtlige har kommet tilbake til AO.

Grunnen er vel at AO har en god storyline som alle kan til en viss grad involvere seg i hvis de bare har bry. Det tar tid og du må gjøre mye reasearch, men det er verdt det. Ellers står jo rollespill konseptet høyt i AO med nattklubber, puber osv.

Men er man kun ute etter å levle og bli så mektig som mulig på kortest mulig tid går man nok fort lei og kan liksegodt velge et annet spill.

På den negative siden så ja, det er noen irriterende bugs i AO fremdeles, men hvilket MMORPG har ikke en eller flere bugs - selv ett år etter lansering?

To av de største problemene i AO er økonomien som er helt på trynet og pet pathing. Etterhvert når man kommer opp i level og får store pets har de en tendens til å sette seg fast i vegger o.l.

Ellers kommer jeg nok til å teste SWG etter det kommer ut, men jeg vil vente en stund til de fleste barnesykdommer er fjernet og høre hva folk synes om spillet da.

Hm, ja.. ble en lang post dette her, men jeg tror jeg fikk med meg hovedargumentene mine :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...