Gå til innhold

Seriøst skumle lyder fra HD - jeg søkre kommentarer

Baarder

Anbefalte innlegg

Jeg håper virkelig noen har non kommentarer til dette:

Jeg har lest litt rundt på formuet og sett at mange sliter med rare lyder fra harddisk.

Vel jeg må nok kaste meg på lasset.

Jeg kjører to IBM disker i RAID, og en (eller begge - umulig å si), lager en usedvanlig skummel lyd fra tid til annen. Det er noe vanskelig å beskrive lyden, men den varer ca ett sekund og høres noe slik ut:

*chi-ching*

På meg høres det ut som hodet inni disken hopper frem og tilbake eller noe, og det er en ganske høy lyd.

Det rare er at den kommer sjeldent, kanskje max 2 ganger om dagen, og varer kun ca ett sekund.

Jeg har fått et tips om at det kunne være dårlig kontakt på disken(e), men det virker ikke som det er tilfellet.

Ettersom de intreffer sjeldent og gjerne mot slutten av kvelden, skulle man kanskje kunne tro det skyldes varme, men diskene virker heller ikke særlig varme.

Jeg har Chieftech kabinett med ekstra vifte i døren i tillegg.

Gir dette noe mening?

Jeg setter hvertfall stor pris på kommentarer.

Hjertelig takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen forklaring på problemet ditt, men jeg opplevde akkurat det samme på min WD disk. Heldigvis hadde jeg kjøpt disken på PSdata hvor dem yter god service. Sendte dem et par mailer og forklarte problemet. Fikk et retur nummer og sendte disken minn tilbake og fikk en ny etter noen få dager. Så om du fortsatt har garanti, så oppsøk firmaet du kjøpte den hos!

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert det er så farlig med lyder fra disken. Jeg har hatt en IBM 60GXP 40GB disk i over et år og den har laget merkelige lyder nesten fra dag 1.

Det virker som om det er noe løst inne i den, for den lager "klirrelyder", kanskje de samme som de du beskriver som *chi-ching*. Dette varer i noen minutter, med en *chi-ching* pr sek eller oftere. Som oftest så er den stille.

Har ikke opplevd noen andre problemer med den. Ingen filer som er forsvunnet eller noen bad sectors.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...