Gå til innhold

Har D70, er det vits i å oppgradere til D80?


Anbefalte innlegg

Vel, jo.. Har som nevnt en litt eldre 80-200mm F/2.8, men skal jeg være helt ærlig blir den ofte liggende hjemme da den både er stor og tung. Når jeg en gang i mellom bruker den, irriterer jeg meg ofte over at den stanser på 80mm. Vurderer å slege det for å være ærlig.  :hmm:

7244383[/snapback]

 

Jeg fant et tilsvarende objektiv brukt og billig, men i likeht med ditt ble det liggende hjemme det første året mye av de samme grunnene. Det har et litt småspesialisert brennviddeomfang, men når man først finner bruksområdet og teknikken blir det lett å rettferdiggjøre det å drasse på beistet når man havner i situasjoner der man må ta bilder på noen meters avstand, f. eks i konsert- eller pressesammenheng. Hvis du har et godt 80-200-eksemplar er det også tjuvskarpt og en fryd å ta bilder med, selv om autofokusen kan være en liten håndfull.

 

Soria Moria-erklæringen, den eneste gangen en høy slubbert med geiteskjegg og knall blå hettegenser har presset seg foran NRK-kameraene på direktesendt pressekonferanse. Skarpt nok? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

He he.. Men S/W er litt "juks" da :D Blir jo litt ekstra skarpt og fint. Men 80-200mm F/2.8 "pølsa" tar jo bra bilder av folk i aktivitet, som f.eks. dette bildet jeg tok av en kamerat som hadde vunnet et tandemhopp.

 

PS: Hvor får jeg tak i dette Tokina 17-50mm f/2.8 objektivet? Er ikke så mange butikker som fører dette merket objektiver. Lager ikke Tokina også objektiver for Pentax eller et av de andre merkene?

post-52743-1163006360_thumb.jpg

Lenke til kommentar
PS: Hvor får jeg tak i dette Tokina 17-50mm f/2.8 objektivet? Er ikke så mange butikker som fører dette merket objektiver. Lager ikke Tokina også objektiver for Pentax eller et av de andre merkene?

7245429[/snapback]

 

Vææ! Jeg mente Tamron. Det er iallefall enkelt å finne på nett, men jeg ville ha prøvd å finne et eksemplar jeg kunne ha tatt prøvebilder med, siden jeg har dårlige erfaringer med Tamrons kvalitetstesting. Jeg måtte sende tilbake mitt første 28-75mm f/2.8-eksemplar siden det var håpløst på alt annet enn den videste delen, men det andre jeg prøvde hos Antonio Stasi i Bergen falt i smak og er det objektivet som tilbringer mest tid på kamerahuset mitt.

Lenke til kommentar
Jeg støtter forslagene om å legge pengene i bedre optikk (f.eks Tokina Tamron 17-50mm f/2.8 er verdt en kikk) enn å gå fra D70 til D80, alternativt å bruke noen tusen på en blitz hvis du kunne tenke deg å lære deg å beherske den formen for fotografi.

7245211[/snapback]

Har en Nikon SB600 blits også. Så litt på modellen over, men det var ikke verd det fant jeg ut. Usannsynlig artig å leke med blitsen i remote modus :!: Regner med det går like fint på D80 og D200...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hiver meg på diskusjonen her ved å spørre om et litt annet spørsmål:

 

Jeg har D50 med 18-55 AF-S og 55-200mm AF-S objektiver, begge til ca 2000kr

 

Vil det være en klar forbedring å bytte disse til 18-200mm, både på største tele og største vidvinkel?

En klar forbedring vil det vel være, litt optisk, men kanskje først og fremst fordi du får alt-i-ett, og ikke minst fordi du får VR på kjøpet (regner med du mente å kjøpe Nikon sin 18-200).

 

Jeg vil vel ikke anbefale å bytte ut disse med Sigma eller Tamron sin, men de yter nok heller ikke dårligere optisk, og er jo selvfølgelig mer bekvemt siden du ikke trenger å skifte objektiv i hele området. Men jeg tror det koster mer enn det smaker, for å si det sånn... Situasjonen blir vel litt annerledes når Sigma får sin 18-200OS ut på markedet, tviler på at den er bedre enn Nikon sin, men ganske sikkert billigere, og sannsynligvis lettere å få tak i. Men det får vi ta når vi har sett testbilder med dét objektivet...

Lenke til kommentar

18-200'en til Nikon er skarpere, men den har også mere forvrenging av bildet. Ikke værre enn at det kan rettes opp etterpå hvis det er viktig da. Grunnen til at jeg vil ha det er på grunn av hvor fleksibelt det er å bruke med tanke på brennvidde, og såklart at VR er kjekt, og det er lite. Perfekt til dager hvor jeg går rundt og ikke har noe spesielt jeg skal ta bilde av. Som på ferie.

 

Vær forbedredt på å vente litt på det objektivet om du vil ha det. Jeg er på min fjerde måned på ventelista.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
PS: Hvor får jeg tak i dette Tokina 17-50mm f/2.8 objektivet? Er ikke så mange butikker som fører dette merket objektiver. Lager ikke Tokina også objektiver for Pentax eller et av de andre merkene?

7245429[/snapback]

 

Vææ! Jeg mente Tamron. Det er iallefall enkelt å finne på nett, men jeg ville ha prøvd å finne et eksemplar jeg kunne ha tatt prøvebilder med, siden jeg har dårlige erfaringer med Tamrons kvalitetstesting. Jeg måtte sende tilbake mitt første 28-75mm f/2.8-eksemplar siden det var håpløst på alt annet enn den videste delen, men det andre jeg prøvde hos Antonio Stasi i Bergen falt i smak og er det objektivet som tilbringer mest tid på kamerahuset mitt.

7245495[/snapback]

Tokina har en 16-50/2.8 på trappene, som angivelig blir noe dyrere enn Tamronen, men den planlagte lanseringa i høst er utsatt. For noen av oss som ble glad i 24 mm på filmhus, er 16 mm f/2.8 noe å se fram til ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...