Gå til innhold

Filserver. Hva mer trenger jeg enn dette?

Jan-Vidar

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal bygge en filserver som skal stå i kjelleren.

Følgene "ting" skal ha tilgang til filene:

2 stk X-Box

1 stk Pc

2 stk pc vha trådløs tilkobling.

Serveren består av:

Asus P5LD2, Celeron 356, 512 Mb ram + skjermkort, hdd osv

Alt: Asus P5AD2E-Premium, P4 640, 1Gb ram, osv

Hva trenger jeg for å få dette til? Hardware og software.

Mvh

Jan-Vidar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha den i kjelleren, og et stykke unna annen PC, er bruk av VNC bedre enn switch. Fordel, kan faktisk styres fra hvilken som helst av PC-ene, og du har grensesnittet på serveren som vanlig programvindu på skjermen på hvilken som helst av PC-ene TightVNC kan anbefales, fungerer både på Linux og Windows.

Brukte skjerm, tastatur og mus bare når jeg satt opp serveren min.

Programvare, Linuxdistro, f.eks. Ubuntu (koster bare arbeid) eller Windows XP. Selv kjører jeg Linux (FC4) på min filserver. Den er også musikkserver. X-box krever muligens at du bruker Windows (jeg har ikke og vet derfor ikke).

Se profil for spesifikasjon av min server.

Lenke til kommentar
Bolson, men hvordan fungerer det programmet? Innstalleres det på begge maskiner, eller bare den ene?

Starter det programmet automatisk når den maskinen skrues på?(altså serveren).

Er det bedre enn programmet logmein?

-Takk-

7204745[/snapback]

Serverdelen installeres på filserver, klientdelen på vanlige PC-er. Ja, serverdelen starter automatisk opp, gjør så på min XP. Oppsettet er litt annerledes på Linux, og da anbefaler jeg et annet program som er langt bedre.

Vet ikke, har aldri prøvd LogMeIn.

Fordelen med TightVNC er at den virker på omtrent alt som finnes av plattformer (både på klient og serverside).

Lenke til kommentar
Bolson, men hvordan fungerer det programmet? Innstalleres det på begge maskiner, eller bare den ene?

Starter det programmet automatisk når den maskinen skrues på?(altså serveren).

Er det bedre enn programmet logmein?

-Takk-

7204745[/snapback]

Serverdelen installeres på filserver, klientdelen på vanlige PC-er. Ja, serverdelen starter automatisk opp, gjør så på min XP. Oppsettet er litt annerledes på Linux, og da anbefaler jeg et annet program som er langt bedre.

Vet ikke, har aldri prøvd LogMeIn.

Fordelen med TightVNC er at den virker på omtrent alt som finnes av plattformer (både på klient og serverside).

7204847[/snapback]

Ok. Da får jeg ta å prøve dette da:)

Det har ikke noe å si om den har trådløst nett, men trådløst kort? Bare det kobler seg opp selv:)

Har en p3 500mhz osv, kanskje den er brukbar til dette:)

Lenke til kommentar

Skal ikke se bort fra at det blir flere ganger etter hvert :) Litt prøving og feiling, og så dukker det opp ett nytt OS, og så må du bare prøve en ting, osv osv :p

Ihvertfall om du er som meg ;)

Men du trenger bare selve kabinettet med innhold, allt annet kan bare kobles på ved behov :)

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar
Skal ikke se bort fra at det blir flere ganger etter hvert :) Litt prøving og feiling, og så dukker det opp ett nytt OS, og så må du bare prøve en ting, osv osv :p

Ihvertfall om du er som meg ;)

Men du trenger bare selve kabinettet med innhold, allt annet kan bare kobles på ved behov :)

7247707[/snapback]

tror jeg fikk kjøpt noe nå :love: Bruktmarkede

Lenke til kommentar
Logmein fungerer brillefint, greit oppsett å så er det bare å dure i vei :D

7256965[/snapback]

er det ikke slik at du også trenger å sende en ivitasjon før det kan kobles opp?

eventulet hvordan kan dette gjøres enklere?

7259042[/snapback]

du registrerer deg på www.logmein.com, velger om du vil bruke den betalende versjonen, eller om du vil bruke den gratise...

Den gratise funker greit til skrivebordsoppgaver, men hvis du vil overføre filer o.l med logmein, må du kjøpe betalende versjonen.

Og du installerer et lite program på den maskinen du vil koble deg opp imot.

Lenke til kommentar
Logmein fungerer brillefint, greit oppsett å så er det bare å dure i vei :D

7256965[/snapback]

er det ikke slik at du også trenger å sende en ivitasjon før det kan kobles opp?

eventulet hvordan kan dette gjøres enklere?

7259042[/snapback]

du registrerer deg på www.logmein.com, velger om du vil bruke den betalende versjonen, eller om du vil bruke den gratise...

Den gratise funker greit til skrivebordsoppgaver, men hvis du vil overføre filer o.l med logmein, må du kjøpe betalende versjonen.

Og du installerer et lite program på den maskinen du vil koble deg opp imot.

7259055[/snapback]

Ok.

Serveren min består av(får de på tirsdag):

Grafikkort: Sapphire Atlantis 9800 pro (agpx8, 128MB)

Bilde

Prosessor: AMD XP 2700 "Barton" kjerne (NB! Bios viser XP2500)

Hovedkort: Asus A7N8X

Disse omtales f.eks.

her

Minnebrikke: DDR Twinmos Cas2.5 512 MB

Kabinett: Suntek TH-655 med standard strømforsyning (300W)

Bilde

To harddisker:

Western Digital WD800 "Caviar" IDE . 80GB

Seagate U8 17.2 GB IDE.

Hva er det første jeg burde gjøre? Innstaller OS, men hvilket? Kan jeg kjøre win xp pro og debian?

Lenke til kommentar
Ok.

Bilde

Disse omtales f.eks.

her

Bilde

To harddisker:

Seagate U8 17.2 GB IDE.

Hva er det første jeg burde gjøre? Innstaller OS, men hvilket? Kan jeg kjøre win xp pro og debian?

7259549[/snapback]

Ja, OS et kommer først. Om du vil bruke XP eller debian er ditt valg. Men føler du deg komfortabel med en Linuxdistro, er debian et meget godt valg (Ubuntu er et annet meget bra valg). Fordelen med debian og Ubuntu er at de er tradisjonelt mer sikre og stabile enn XP på server (XP er i realiteten ikke serverprogramvare).

Og jeg ser ikke hensikten med Dual-boot på en server. Men det er ikke problemer å kjøre Linux som server der du bruker XP ellers. Mulig Xbox ikke er like snill, men den burde vel lese Samba-shares den også. Så OS-valget ditt avhenger mest av hva som er enklest i forhold til Xbox.

LogMeIn ville jeg aldri brukt for "fjernstyring" i et internt nettverk, selv om det er enkelt. Bedre med programvare som du har all kontroll med internt. NoMachine NXserver Free er et alternativ med meget høy sikkerhet dersom Linux velges som OS (bruker port 22). TightVNC uansett plattform. Og i og med at du skal bruke det på et internt nettverk, steng portene for VNC i router. Fjernstyring er et mulig sikkerhetshull, rett og slett fordi alle vet hvilke porter løsninger kjøres på og de testes derfor av de med "ondt" i sinne.

Lenke til kommentar
Ok.

Bilde

Disse omtales f.eks.

her

Bilde

To harddisker:

Seagate U8 17.2 GB IDE.

7259549[/snapback]

Ja, OS et kommer først. Om du vil bruke XP eller debian er ditt valg. Men føler du deg komfortabel med en Linuxdistro, er debian et meget godt valg (Ubuntu er et annet meget bra valg). Fordelen med debian og Ubuntu er at de er tradisjonelt mer sikre og stabile enn XP på server (XP er i realiteten ikke serverprogramvare).

Og jeg ser ikke hensikten med Dual-boot på en server. Men det er ikke problemer å kjøre Linux som server der du bruker XP ellers. Mulig Xbox ikke er like snill, men den burde vel lese Samba-shares den også. Så OS-valget ditt avhenger mest av hva som er enklest i forhold til Xbox.

LogMeIn ville jeg aldri brukt for "fjernstyring" i et internt nettverk, selv om det er enkelt. Bedre med programvare som du har all kontroll med internt. NoMachine NXserver Free er et alternativ med meget høy sikkerhet dersom Linux velges som OS (bruker port 22). TightVNC uansett plattform. Og i og med at du skal bruke det på et internt nettverk, steng portene for VNC i router. Fjernstyring er et mulig sikkerhetshull, rett og slett fordi alle vet hvilke porter løsninger kjøres på og de testes derfor av de med "ondt" i sinne.

7261469[/snapback]

takk. Tror det blir xp som jeg har fra før av, kjenner ikke til linux, men det må jo prøves det også:)engang

:whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...