Bruker-88036 Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 (endret) Hei. Først får jeg unnskylde en dårlig overskrift, men jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal skrive der for å beskrive det jeg lurer på nå. I eksemplet jeg har lagt ved så ser man i overgangen mellom fjell og himmel en rødaktig strek. Hva skyldes det? Er det noe som har kommet fordi jeg har hatt ett pol-filter på? Og er det mulig å rette opp dette i noe redigeringsprogram? Hva heter denne effekten som er kommet med her? Blir takknemlig for alle som kan forklare dette for meg, for jeg syns sånt ødelegger bildene. redigert: overskrift etter klage fra moderator. Endret 1. november 2006 av pybalto Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 I eksemplet jeg har lagt ved så ser man i overgangen mellom fjell og himmel en rødaktig strek. Hva skyldes det? Er det noe som har kommet fordi jeg har hatt ett pol-filter på? Og er det mulig å rette opp dette i noe redigeringsprogram? Hva heter denne effekten som er kommet med her? Det er antakelig et problem som kalles kromatisk aberrasjon (KA), eller "farge-feilbrytning" på dårlig norsk. KA oppstår som følge av at forskjellige bølgelengder på lyset brytes forskjellig på vei gjennom glasset i objektivet, og registreres derfor på forskjellig sted på sensoren. Det er et typisk fenomen i kontrastrike overganger, som mellom himmelen og fjellet på bildet ditt. Dette fenomentet er et svært utbredt problem i optikk, og er vanskelig å kompensere helt og fullt for. Optikk-produsentene har flere løsninger, først og fremst forskjellige typer glass og coatinger som benyttes, men selv på den dyreste Canon L-optikken kan du noen ganger registrere det. Hvorvidt effekten er forsterket pga. polafilteret, er jeg usikker på, men det også er jo et glass som lyset skal passere. Det er selvfølgelig mulig å rette opp i programvare, men det er nokså komplisert og tidkrevende, og må gjøres manuelt for hvert bilde. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 (endret) Streken ligner på KA men hvis man studerer farvekanalene separat så er den røde farvekanalen utbrent på himmelen. Siden himmelen er overeksponert oppstår det en overgang med en annen farve mellom himmelen og bakken. I et bilderedigeringsprogram så kan man enten fjerne den røde streken eller mikse de to farvekanalene som ikke er utbrent og erstatte den røde kanalen som ikke inneholder noen informasjon i himmelen. Hva som er best kommer an på hvor mye arbeid man vil bruke på det og hvordan man vil at himmelen skal se ut. For å unngå problemet så må du bruke kortere eksponeringstid og da har forgrunnen lett for å bli for mørk. Hvis du vil ha et perfekt resultat så kan du ta flere eksponeringer og hente himmelen fra en eksponering og forgrunnen fra en annen sånn at begge blir eksponert korrekt. Endret 1. november 2006 av Kristallo Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Streken ligner på KA men hvis man studerer farvekanalene separat så er den røde farvekanalen utbrent på himmelen. Siden himmelen er overeksponert så har himmelen fått feil farve, derfor oppstår det en overgang med en annen men korrekt farve mellom himmelen og bakken. I et bilderedigeringsprogram så kan man enten fjerne den røde streken eller mikse de to farvekanalene som ikke er utbrent og erstatte den røde kanalen. Du har helt rett, sjekket i PS nå. Jeg ser forøvrig at i enkelte deler av overgangen (til venstre i bildet bl.a.) er også grønnkanalen utbrent. Det gjør det verre å mikse de andre fargekanalene. I så fall er det ikke KA som er navnet på fenomenet, det er overeksponering/utbrenthet :o) Hvis det er et problem på flere bilder, må du nesten se selv om de også har utbrente fargekanaler (evt. legge dem opp så vi kan se). Det er også et liknende fenomen (i utseende) som nevnt, som heter kromtatisk aberrasjon. Det er dog vanligere at går i grønn/blå-toner. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 1. november 2006 Forfatter Del Skrevet 1. november 2006 (endret) Først får jeg takke for tilbakemeldingene fra dere. Jeg har ikke noen andre bilder der dette er noe problem. På ett bilde ser jeg det blir en sånn "kant" rundt trær som er i kontrast mot himmelen, men dette blir bare synlig om jeg forstørrer bildet. Det jeg kan legge ut er det samme bildet slik det kom ut fra kameraet (på det som jeg har lagt ut tidligere har jeg endret hvitbalansen og det virker da lysere enn orginalen), bildet er forminsket vha PixResizer for å slippe å legge ut store filer. Dataene på filen er: f/5.0, lukker 1/200s og Iso 100 (og "focal lenght" 150mm på ett 75-300mm objektiv). Jeg har brukt stativ. Endret 1. november 2006 av pybalto Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Jeg brukte magic wand til å velge den røde stripen med feather på en piksel også dro jeg clone stamp tool langs stripen. Det tok bare noen få sekunder og ble nesten helt perfekt. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 1. november 2006 Forfatter Del Skrevet 1. november 2006 Det der så jo skikkelig bra ut. Er det Photoshop du har brukt? Akkurat det med å bruke "magic wand til å velge den røde stripen med feather på en piksel" er noe jeg må sette meg litt inn i. Er ikke akkurat inne på det med bilderedigering, kan det ikke fixes med noen autofunksjoner så er ting litt verre. Så jeg får vel bare sette i gang med å lære litt om bilderedigering heretter.. Motivasjonen er jo at jeg i ditt eksempel ser at det går an å reparere litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå