Gå til innhold

Programtips: SyncToy

Anbefalte innlegg

Har prøvd det meste av de programmer som nevnes her men ingen av de har fungert tilfredstillende. har i tillegg brukt det kommandobaserte "robocopy" som følger med windows, dette fungerte greit, men krever endel innsats å sette seg inn i alle switcher for å få det til å fungere ok.

For tiden bruker jeg foldershare som vist nok er samme funksjonen som er integrert i msn live messenger 8 , og dette er ihvertfall enkelt å sette opp om man har litt engelsk kunnskap.

Dette programmet kom jeg over ved en tilfeldighet, og har ikke hørt så mye om det, men selv om det er lansert som beta er det vist et program som skriver seg tilbake til 2003 under et annet selskap.

Jeg synest at de som sliter med å finne sin løsning burde se på det..

Dette programmet fungerer over internet også og man kan derved synce to maskiner som er plassert på to forskjellige lokaliseringer. bruker det bland annet til å synce mine favoritter og litt annet dill dall mellom maskinene hjemme og på jobb dette har fungert helt uten komplikasjoner. dette helt uten noen form for oppsett på brannmur e.l

Det bare FUNKER

Men som sagt dette er en beta så behandle det som det.....!

www.foldershare.com

Dette er foresten også gratis :!:

Endret av rotvi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noe spesielt rsync kan gjøre som syncback ikke kan?

AtW

7198014[/snapback]

Nå ser jeg etter sjekk av nettsidene til Syncback at der er det kommet ny versjon, med bedre funksjonalitet enn da jeg prøvde. Men mitt største problem for alle de Windows baserte løsningene jeg prøvde , var at synkronisering med Linuxmaskiner var tvilsom av og til.

Ellers ser det ut som de faktisk har mye av den samme funksjonaliteten (Syncback har noe som rsync mangler og vise versa). Jeg kan heller ikke alle muligheter i rsync. For meg er det at rsync kan synkronisere/lage backup over SSH med svært streng autentisering viktig. Rsync mot min bærbare (også Linux) skjer uansett hvor jeg er i verden over SSH. Ellers er det at rsync fungerer svært godt i script som gjør en hel rekke ting i samme jobb også en vesentlig grunn. I og med at det bare er Linux-serveren og den eksterne serveren som står på 24/7, tester scriptene om de andre maskinene er på. Hvis ikke kjøres ikke resten av scriptet.

Rsync har også en veldig intelligent måte å lagre på. I tillegg til kopi av siste versjon, har jeg også kopi av alle tidligere versjoner av et dokument. Dette gjør at selv om jeg sletter et dokument ved et uhell, vil jeg ha en kopi.

Men jeg skal innrømme at rsync ikke er det mest brukervennlige som finnes, og fungerer klart best i slike oppsett som jeg har, der omtrent alt styres automatisk og serveren står på 24/7. For synkronisering mot ekstern harddisk eller en enkel NAS, er uten tvil SyncBack et langt bedre valg.

Lenke til kommentar
Går det an å få to mapper til å inneholde akkurat det samme, til en hver tid med SyncBack? Eller må man "kjøre" det hver gang det skal synkroniseres?

7198185[/snapback]

Du setter det opp i "Scheduled Tasks" i Windows XP. Da kan du velge hvor ofte mappene skal synkroniseres, og de synkroniseres uten at du trenger å gjøre noe.

7198494[/snapback]

Jeg er ute etter et synkroniseringsverktøy der en endring skjer begge steder med en gang. Blir vel litt tungvindt å sette opp ny synkronisering hvert 1 sekund? eller?

Lenke til kommentar
Jeg er ute etter et synkroniseringsverktøy der en endring skjer begge steder med en gang. Blir vel litt tungvindt å sette opp ny synkronisering hvert 1 sekund? eller?

7201893[/snapback]

MirrorFolder kan settes opp til å kjøre "real-time" speiling av kataloger. Dvs at endringene kopiere automatisk.

Mulig at ViceVersa pro kan gjøre det også.

Lenke til kommentar
Men jeg skal innrømme at rsync ikke er det mest brukervennlige som finnes, og fungerer klart best i slike oppsett som jeg har, der omtrent alt styres automatisk og serveren står på 24/7. For synkronisering mot ekstern harddisk eller en enkel NAS, er uten tvil SyncBack et langt bedre valg.

7201705[/snapback]

Vil anbefale deg å se på Unison også ... Det gir det meste rsync har, og har i tillegg en "brukervennlig" GUI-frontend :)

Skulle du ha et par timer til overs vil jeg anbefale deg å ta en titt, du kommer ikke til å angre :)

(Brukte vesentlig kortere tid på å sette opp en ordentlig sync og backup enn hva jeg gjorde da jeg gjorde en lignende sak med rsync for et års tid siden. Jeg har ikke sett på gui-biten enda, så jeg vet ikke hvor bra/dårlig den er... Unison funker forøvrig på både windows og linux. Jeg synker nå blant annet en windows-boks til linux (og omvendt) via putty. Trenger ikke å ha cygwin installert. (Nåværende versjon lot seg faktisk ikke kjøre via cygwin, noe ssh-problemer... :( ))

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
  • 8 år senere...

Kanskje litt Off Topic - SyncToy har jeg brukt i mange år og det fungerer utmerket. Jeg har det også på min forholdsvis nye stasjonære, med Windows10, det er 2.1 -  64bits.  Men det skjedde noe rart da en venninne skulle laste ned et nytt SyncToy til sin nye laptop - hun hadde også hatt det på sin gamle. Men ingen ting fungerte. Prøvde å hjelpe henne over telefon. Prøvde to ulike steder å laste det ned fra. Det er lastet ned, men hver gang hun prøver å installere, kommer det opp noe om .NET som hun "må" ha - så tok hun ned det også, men får likevel ikke installert SyncToy - hva gjør hun galt tro?  - (Sett litt nærmere på dette - kanskje det er en Windows-funksjon som er avskrudd hos henne, og at det løser seg ved at man slår den på.......)

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Kanskje litt Off Topic - SyncToy har jeg brukt i mange år og det fungerer utmerket. Jeg har det også på min forholdsvis nye stasjonære, med Windows10, det er 2.1 -  64bits.  Men det skjedde noe rart da en venninne skulle laste ned et nytt SyncToy til sin nye laptop - hun hadde også hatt det på sin gamle. Men ingen ting fungerte. Prøvde å hjelpe henne over telefon. Prøvde to ulike steder å laste det ned fra. Det er lastet ned, men hver gang hun prøver å installere, kommer det opp noe om .NET som hun "må" ha - så tok hun ned det også, men får likevel ikke installert SyncToy - hva gjør hun galt tro?  - (Sett litt nærmere på dette - kanskje det er en Windows-funksjon som er avskrudd hos henne, og at det løser seg ved at man slår den på.......)

LØST. Det var som jeg trodde - Windows-funksjonen var "AV" på .NET Framework 3.5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...