Jtand Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Hvorfor holder man for munnen når man gjesper? Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 (endret) Jeg gjør ikke det. Men man tar seg gjerne til munnen i situasjoner man ikke føler seg komfortable i. Er noe som henger igjen fra vi var babyer. Alle babyer har jo fingrene i munnen til stadighet, så alle har blitt vandt til at det er trygt. Folk putter jo fingre i munnen når de blir nervøs også, holder seg gjerne for munnen når de ler. Kommer av at man er sjenert og det å ha hendene i/foran fjeset føles trykt. En annen grunn er at når man er babyer så får man all form for nytele via munnen (orale stadiet). Dette kan henge litt igjen i visse situasjoner hos noen. Derfor kan det å "avsløre" munnen føles ganske ukomfortabelt for mange. Man føler seg "naken". Blir du skikkelig redd/ukomfortabel ruller du deg sammen i fosterstilling fordi det er det som føles tryggest, akkurat slik du lå inni magen på moren din. Trygt. Endret 1. november 2006 av Jør2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 je gjorde det før, men måtte slutte, for nå er det nesten alltid en mic forran munnen min, og passer seg dermed dårlig med å ta hånda til munnen, og dytte mic`n inn i munnen, bråker mye gjør det sikkert også... Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 1. november 2006 Forfatter Del Skrevet 1. november 2006 Jeg tror kanskje det er for å "skjule" munnen, på en måde... Et stort gap, kanskje med litt råtne tenner og gul tunge, er jo ikke det vakreste som finnes Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Sånn at folk ikke skal kunne se hva du spiste til middag i går! Går fint ann å ikke gjøre det, men ser faen meg hjelt mongo ut hvis en ikke gjør det. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 har bare blitt en nartulig ting for meg,som tidligere sagt ,så er ikke gule tenner og middag fra i går det fineste synet. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Har du middag fra i går i kjeften tror jeg du har misforstått noe angående tannpussen. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Har du middag fra i går i kjeften tror jeg du har misforstått noe angående tannpussen. 7196984[/snapback] Trur han har misforstått noko angåande fordøyelsesprosessen óg. Lenke til kommentar
lambiks Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Det har vel noe med generell folkeskikk å gjøre. Ser ikke bra ut å gape noen i ansiktet for å sette det litt på spissen. Jeg gjør det bare når det er folk i nærheten. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Noen går faktisk så langt at de snur seg bittelitt bort også!! Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Hvorfor holder man for munnen når man gjesper? Høflighet....tror nok det er det som står i fokus når folk holder seg for munnen..Eller at vedkommende har "hundebæsj" ånde eller dårlig tannhygiene..hehe Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Folkeskikk. Man gaper ikke til folk på den måten, men må man åpne kjeften på vidt gap så skjuler man det litt diskre. Dessuten er det smittsomt, så for å hindre at det smitter videre skjuler man gjespen Lenke til kommentar
Snø Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Dessuten er det smittsomt, så for å hindre at det smitter videre skjuler man gjespen 7582757[/snapback] Vet noen om hvorfor det er smittsomt? Jeg sitter her og gjesper og gjesper... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Wikipedia har jo et par teorier. Men har også hørt en myte om at når en person gjesper forårsaker det en trykkforandring i luften som andre oppdager i underbevistheten, som igjen fører til at de gjesper. Eg tror lite på denne teorien. Men nå begynte eg å gjespe Lenke til kommentar
Snø Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Wikipedia har jo et par teorier. Men har også hørt en myte om at når en person gjesper forårsaker det en trykkforandring i luften som andre oppdager i underbevistheten, som igjen fører til at de gjesper. Eg tror lite på denne teorien. Men nå begynte eg å gjespe 7582869[/snapback] Ja, har også hørt den teorien. Tror heller ikke på den (åå, nå gjesper jeg). Folk gjesper jo selv om de bare ser et bilde av en annen som gjesper (okey, gjespa igjen - tårer i øynene ) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Jeg holder meg for munnen rett og slett bare fordi det ikke er så behagelig å se rett nedi svelget på folk, samtidig som jeg hindrer at spytt spruter ut. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Har du middag fra i går i kjeften tror jeg du har misforstått noe angående tannpussen. 7196984[/snapback] Tja, med tanke på at en ekkel pakistaner i klassen min som er 17 gjespa og vi kunne se hva han hadde til middag for 4 dager siden, så ja ? Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 Faktisk så gjespet jeg også nå :!: Smittsomt? Har hørt at mennesker opprinnelig er "flokkdyr" som vandret lange avstander, og når noen begynte å gjespe, så begynte flere og flere, og det var et tegn på at de skulle slå seg til ro for natten. Lenke til kommentar
DNA Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Gjør det alltid, skjønner ikke hvorfor. Kanskje det er fordi det varmer hendene mine Lenke til kommentar
Arang Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Jeg trodde gjesping kom av at man ble våknere av å gjespe (puste dypt inn). Når ett medlem av flokken ble trøtt var det naturlig at de andre også ville være trøtte (for eksempel de som holdt vakt om natta), og om gjesping startet en kjedereaksjon ville dette være positivt fordi da ville alle bli våknere. Det kan jo være feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå