Garreth Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 (endret) Hei, har en pc med FreeBSD 4.11 . Har laget en user med passord, men jeg får ikke koblet til maskinen gjennom ssh, eller samba, det fungerte helt fint før, men når jeg får spørsmål om å skrive inn brukernavn og passord, så får jeg bare "feil passord". Har logget meg på serveren med root, og har prøvd å forandre passordet til useren ved å skrive passwd brukernavn , og så nytt passord. Selvom jeg bruker samme passord, får jeg ikke koblet til. Er det noen annen måte å forandre passordet til brukeren? (Har egentlig ikke peiling på Unix) Endret 1. november 2006 av Garreth Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Du bruker riktig måte å bytte passord på "passwd brukernavn" For meg virker det som om det kanskje kan være et problem med hvilke stilsett du bruker på de forskjellige terminalene dine vs. spesial tegn/øæå etc. Ellers kan det være at du på et eller annet tidspunkt har klart å låse brukeren, men dette skal jo i utgangspunktet resultere i en annen feilmelding enn av brukernavn/passord er feil. Prøv som root å logge deg inn som brukeren din med kommando: "su brukernavn" og kjør så "passwd brukernavn" som din egen bruker. Da vil du se om passordet blir godkjent, og du kan sette et nytt passord. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Du bør også sjekke om brukeren din har et gyldig login shell cat /etc/passwd |grep brukernavn Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Det merkelige er, etter jeg prøver \\hostname på pcen min, så får jeg opp at jeg må skrive inn brukernavn og passord. Skriver da inn dette, men får feilmelding om det brukernavnet og passordet er feil. Prøver jeg dette 4-5 ganger (med samme bruker/pass) så plutselig spør den ikke etter passord, og jeg kommer inn som vanlig. cat /etc/passwd |grep brukernavn gir meg brukernavn:*:1001:10000:Brukernavn beskrivelse User:/home/brukernavn:/bin/tcsh Logget meg inn med root som brukernavn, og fikk skiftet passordet til brukeren. Får se om jeg klarer å koble meg til med andre pcer gjennom lettere nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå