Mornet Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Har lagt merke til at både Ixus 850 og Powershot G7 blir kritisert sterkt for bla. svært dårlig kantskarphet.... Dette er "toppmodellene" i hver sin klasse, Ixus og Powershot. Er det ikke noe å satse på disse kameraene lenger? Andre merker som vil være et bedre valg? Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Hei. Jeg tror ikke man skal være for merkefokusert i dagens digitalkameramarked. Produsentene prøver ut nye teknologier og nye funksjoner, og det gjør at av og til treffer de med en vinner, og av og til bommer de. Canon har nok bommet litt på de to nevnte modellene, noe som bare beviser at selv de største og mest veletablerte ikke alltid leverer topp vare. Men det kan skje, og skjer med alle. Dersom man skulle avskrive en produsent på grunn av et bar mindre vellykkede modeller, tror jeg ikke det hadde vært mange kameraer igjen å kjøpe. Mitt råd er derfor å se på egne behov og egen lommebok, og handle ut fra det, heller enn ut fra merkelojalitet. Merkelojalitet fører bare til at det er lettere for produsentene å få solgt produktene sine uavhengig av kvalitet, og det ønsker vi vel egentlig ikke? Erik Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 (endret) Er det likevel lov til å antyde at det ikke ligger mye prestisje i disse produktklassene lenger? Mvh Kjetil Endret 1. november 2006 av rotekaizer Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Er det likevel lov til å antyde at det ikke ligger mye prestisje i disse produktklassene lenger? Selvfølgelig alltid lov å antyde :o) Jeg vet ikke om dét egentlig er problemet, i hvert fall ikke i Ixus-klassen. Jeg tror ikke Canon sender ut en "dårlig" modell de vet de kunne gjort store forbedringer på veldig enkelt, og faktum er at så små kameraer som Ixus 850IS, er det vanskelig å lage god og skarp vidvinkel til, og samtidig beholde de andre optiske egenskapene. Optikk er kompromisser hele veien, mellom optiske kvaliteter, pris og størrelse. Kanskje kunne de prestert bedre, men da ville kanskje ikke denne modellen kommet før i 2012 (elns), med lavere kostnader, bedre teknologi, eller et mer kjøpesterkt marked. Ixus-klassen er litt som VW Golf-klassen, Canon har satt standarden og fått navnet, og må prestere for å holde konkurransen. Ixus er veldig populære, mange vil vel si ufortjent populære, men det vil fort snu seg dersom kameraene ikke holder mål. Det håper jeg at Canon også vet. Når det gjelder PowerShot G7 er vel situasjonen en litt annen tror jeg; der er det nok ikke samme prestisjen lenger, som du sier. Likevel vil jeg påstå at det er en feilstrek av Canon å undervurdere salget av disse modellene. Som nevnt tidligere en gang, er det nok en stor del av kjøperne som har en DSLR, som vil ha et avansert kompaktkamera i tillegg. Disse blir nå dyttet over på andre modeller (pga. manglende RAW-støtte og stor hjørneuskarphet), og trolig ikke fra Canon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå