Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

BKK sperret port 25 (SMTP)! Har de lov til det?


Anbefalte innlegg

Irritasjonsnivået ble høyt når programvaren plutselig ikke klarte å overføre en fil til en server som det aldri har vært noe problemer med før. Det som var frustrerende var at internett ellers fungerte ok, og serveren svarte på ping.

 

Plutselig oppdager jeg at mailserveren min også nekter å sende mail.

 

Jeg skjønner raskt at her er det trøbbel med port 25, og restarter både modem/ruter uten at det hjalp.

 

Jeg frykter det verste, men logger inn på BKK's nettsider for å lese følgende melding: Varsel om stenging av port 25 (SMTP) utgående fra 31.10.06

 

Resten:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det er stadig økende mengde spam mail på internett, nesten 80% av alle mail er spam. Det er en del kunder av BKK som har virusinfiserte maskiner og sprer dermed virus og spam ut på internett og til andre kunder av BKK.

 

Som en ekstra sikkerhet, er derfor port 25 (SMTP) lukket mot internett.

Dette får ikke konsekvenser for kunder som bruker smartmail.hjemme.no som utgående mailserver. Bruker du andre utgående mailservere (f.eks med SMTP autentisering), kan du ikke lengre bruke dette og må endre til smartmail.hjemme.no.

 

Vi minner også om våre leveringsvilkår på www.bkk.no

 

Her finner altså BKK på at de skal blokkere port 25 uten en gang å varsle om det på forhånd

 

Akkurat nå er jeg utrolig sint og skuffet, for har lenge vært storfornøyd med BKK, og syntes de har vært virkelig seriøse - men dette er en såpass solid ripe i lakken at jeg selvfølgelig blir nødt å bytte ISP. :(

 

Har de forresten lov å bare blokkere en port på denne måten? Greit nok at de skal stoppe spam, men å blokkere for alle uten forvarsel er jo litt drøyt.

 

:realmad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg misforstår nå, men du har altså din egen mailserver? Hvis det er tilfelle, så er det vel ikke verre enn å sette serveren din til bruke en annen port? Og du kan også bruke smartmail.hjemme.no som SMTP-server?

 

Hvis jeg har forstått riktig, så høres det ikke ut til å være et stort problem, men problemløsningen til BKK virker ikke særlig "elegant". Jeg tviler på at BKK har gjort noe galt, så lenge de tilbyr en alternativ måte å sende mail på (som ikke bruker port 25)...

 

Edit: trykkleif

Endret av Nichlas
Lenke til kommentar
Mulig jeg misforstår nå, men du har altså din egen mailserver? Hvis det er tilfelle, så er det vel ikke verre enn å sette serveren din til bruke en annen port? Og du kan også bruke smartmail.hjemme.no som SMTP-server?

7195925[/snapback]

 

Nå er det en gang sånn at SMTP-protokollen, og port 25 ikke nødvendigvis bare brukes til å sende e-post/tekst. Og det er her et annet program jeg bruker daglig feiler, fordi det bruker SMTP til å overføre data, og er ikke noe jeg kan gjøre noe med.

 

Derfor blir jeg mektig irritert.

 

Akkurat mail-greien skal jeg ikke klage så voldsomt på, for her finnes det alternative løsninger, og i tillegg så er jeg ikke helt sikker på om de tillater at kundene setter opp "server-tjenester". Å bare bytte til annen port hjelper dessverre ikke, da det er utgående som er blokkert - altså må alle andre mailservere i verden også bytte.

Men det er jo fremdeles helt vanvittig dårlig å ikke informere om dette på forhånd - alle som har f.eks. smtp.start.no som utgående server får jo ikke lenger sendt mail.

Lenke til kommentar

Fy flate! Jeg bruker stort sett bkk sin smtp server privat, men når jeg jobber hjemmenfra, så er faktisk den bærbare satt opp med annen smtp. Nå må jeg drive og skifte eller lage 2 kontoer for at jeg skal kunne benytte laptopen både på jobben og hjemme.

 

Den her er for drøy, det finnes flere alternative måter å stoppe spam i systemet sitt på. Jeg har også vært fornøyd med bkk, og det sammen med den høye uthastigheten er det eneste som har gjort at jeg ikke har gått over til adsl2+ (større hastighet for mindre penger, bortsett fra ut hastighet da).

Lenke til kommentar
Hmmm, jeg trodde det var ganske vanlig at ISP'n sperret port 25. Der ser man hvor feil jeg kan ta.

 

Edit: etter litt googling, så ser det ut som om NGT, Telenor og Tele2 også sperret Port 25.

 

Men det er klart, de burde ha sagt ifra litt før :)

7196050[/snapback]

 

Hvor fant du at NGT har sperret port 25? Jeg fikk iallefall sendt mail i går via min danske SMTP-server. Men merket meg at det gikk litt tregere å sende mail i går....ble iallefall sendt til slutt.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Den her er for drøy, det finnes flere alternative måter å  stoppe spam i systemet sitt på. Jeg har også vært fornøyd med bkk, og det sammen med den høye uthastigheten er det eneste som har gjort at jeg ikke har gått over til adsl2+ (større hastighet for mindre penger, bortsett fra ut hastighet da).

7196042[/snapback]

Akkurat - nå har BKK 24 timer på seg på å åpne opp port 25 igjen fra meg - ellers stikker jeg til DirectConnect som tilbyr dobbel uthastighet (adsl2+) for bare 100kr ekstra i måneden. Spurte de om de hadde teite begrensninger, og fikk til svar at jeg kan bruke linjen deres til akkurat hva jeg vil, inkludert å sette opp egne domener og servere, så lenge jeg ikke videresolgte tjenester. Her snakker vi seriøs ISP virker det som.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Hmmm, jeg trodde det var ganske vanlig at ISP'n sperret port 25. Der ser man hvor feil jeg kan ta.

 

Edit: etter litt googling, så ser det ut som om NGT, Telenor og Tele2 også sperret Port 25.

 

Men det er klart, de burde ha sagt ifra litt før :)

7196050[/snapback]

 

Hvor fant du at NGT har sperret port 25? Jeg fikk iallefall sendt mail i går via min danske SMTP-server. Men merket meg at det gikk litt tregere å sende mail i går....ble iallefall sendt til slutt.

 

Mvh

Kjetil

7196140[/snapback]

 

Altså, jeg er langt ifra sikker, og tydeligvis om du nå får sendt mail, så er de ikke sperret.. :) Men, etter å ha søkt litt rundt, så virket det ihvertfall som de hadde det, blant annet en del folk som hadde problemer med å sende mail. MEN, det kan være pga en midlertidig sperre o.l. pga spam.

 

Men, som sagt, trodde dette var vanlig.

Lenke til kommentar

Dette virker uproft gjort av BKK, bare for å hindre spam(!).

 

Å sperre 25 (SMTP) er nesten som å sperre port 80 for eksempel.

Slike viktige porter bør ikke sperres.

 

_Alle_ bør sende klagemail til BKK, til de som er deres kunder.

 

Lurifaksen, du gjør lurt av å gå til DirectConnect. De vet hvertfall hva de driver med.. De kommer ALDRI til å sperre SMTP.

Endret av Glenn
Lenke til kommentar
Lurifaksen, du gjør lurt av å gå til DirectConnect. De vet hvertfall hva de driver med.. De kommer ALDRI til å sperre SMTP.

7198417[/snapback]

Når DirectConnect topper hele greien med lynkjappe svar på e-post, er det nok ingen grunn til å vente på at BKK eventuelt skulle åpne igjen. Sendte BKK mail i natt hvor jeg ba de åpne for meg, og har altså ikke fått noen respons på den mailen iløpet av dagen. :thumbdown:

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...