eilert Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 (endret) Etter informasjon i en annen tråd fant jeg ut at jeg trenger omlag 1 terrabyte hd-kapasitet for å få redigert og lagret mine klipp. Jeg lurer på om det går bra å redigere fra en SOHO-tank med 2 X 500gb disker med esata eller firewire. går det virkelig fort nok til å få til redigering fra eksterne disker med firewire? Fungerer det med esata? Takknemlig om noen kan bidra med praktiske erfaringer. Jeg har akkuratt kjøpt ny pc og lurer på hvordan jeg kan få til dette. Endret 1. november 2006 av eilert Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Hva mener du med klipp? er det video? I så fall er det en liknende kategori her Lenke til kommentar
chma Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Har redigert både fra USB 2.0, Firewire(400) og eSata. Hastigheten er omtrent i den rekkefølgen og, usb treigest og eSata raskest. På papiret skal Usb 2 være raskere enn FW, men teknisk byråkrati i maskinen gjør at FW er raskere til feks. video som er realativt tungt. Så både eSata og FW funker fint å redigere fra, bruker både Avid Liquid og Avid Express. Lenke til kommentar
Ottern Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 (endret) Har redigert både fra USB 2.0, Firewire(400) og eSata. Hastigheten er omtrent i den rekkefølgen og, usb treigest og eSata raskest. På papiret skal Usb 2 være raskere enn FW, men teknisk byråkrati i maskinen gjør at FW er raskere til feks. video som er realativt tungt. Så både eSata og FW funker fint å redigere fra, bruker både Avid Liquid og Avid Express. 7203509[/snapback] Firewire er spesielt tiltenkt video, USB er ubrukelig til dette. Årsak: USB er laget slik at den gir signaler i sekvens, ikke kontinuerlig, firewire er på papiret treigere, men har en konstant strøm av informasjon som går kontinuerlig. Dette er du avhengig av ved videoredigering. Det funker som fjell å redigere fra ekstern disk på video, det vil faktisk være en fordel for da kan du sette programmet du bruker til å benytte den interne disken som scratch disk, og lese film materiale fra den eksterne. Dermed vil ting gå en del kjappere. Skal du redigere HD, ville jeg nok smekka inn to disker i maskina å kjørt internt i stedet for å være sikker på at ting skal rusle problemfritt. esata får du vel heller ikke til eksterne disker skulle je mene.. -Ottern Endret 2. november 2006 av Ottern Lenke til kommentar
chma Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Har redigert både fra USB 2.0, Firewire(400) og eSata. Hastigheten er omtrent i den rekkefølgen og, usb treigest og eSata raskest. På papiret skal Usb 2 være raskere enn FW, men teknisk byråkrati i maskinen gjør at FW er raskere til feks. video som er realativt tungt. Så både eSata og FW funker fint å redigere fra, bruker både Avid Liquid og Avid Express. 7203509[/snapback] Firewire er spesielt tiltenkt video, USB er ubrukelig til dette. Årsak: USB er laget slik at den gir signaler i sekvens, ikke kontinuerlig, firewire er på papiret treigere, men har en konstant strøm av informasjon som går kontinuerlig. Dette er du avhengig av ved videoredigering. USB er langt fra det beste til video, men det fungerer fint og er stabilt. Fw og sata er raskere ja, men så lenge usb(kan vel avhenge av kontroller) er stabilt er det helt ok å bruke. Det funker som fjell å redigere fra ekstern disk på video, det vil faktisk være en fordel for da kan du sette programmet du bruker til å benytte den interne disken som scratch disk, og lese film materiale fra den eksterne. Dermed vil ting gå en del kjappere. Fw vil gi tilnærmet like god ytelse som interne disker, esata er identisk. esata får du vel heller ikke til eksterne disker skulle je mene.. 7205367[/snapback] eSata er laget for å bruke eksterne sata enheter, har selv kabinett med esata kobling og G-tech lager en harddisk som har FW400/800, eSata og Usb2.0. Det sagt så kan man jo ta den helt ut å kjøpe eksternt RAID kabinett som kobles på med Scsi U320 eller Fibrechannel, det sparker virkelig fra og er sikkert i forhold til disk krasj, men til en pris. Lenke til kommentar
eilert Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 Takk for svar alle sammen. Til Jurgis: Ja jeg mener video-klipp- det var derfor jeg lå det under "Videoredigering og video". Takk til dere andre også. Jeg er litt lettet nå. Da får jeg regne på om det blir et eksternt raid oppsett eller eksterne FW-disker. Takk for svar. Jan-Eilert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå