Spielhaug Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Jeg diskuterte litt med teknikeren på jobb idag, og kom med en bastant uttalelse: Mange nye skjermkort idag takler oppløsninger på 2048x2048! Bakgrunnen er at vi bruker Barcoskjermer på jobb med oppløsning på 2048x2048, og de skjermkortene vi har til de koster vel over 100k. Jeg mente det måtte finnes billigere løsninger. Hvem har rett? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 (endret) Uten at jeg er noen autoritet på området vil jeg tro at det godt kan stemme, for de aller fleste skjermkort i dag har 400 MHz RAMDAC som så vidt jeg greier å finne ut vil støtte en slik oppløsning på lav (60?) frekvens. Det er vanlig å oppgi 2560 x 1600 og 2048 x 1536 som høyeste oppløsning, og 2048 x 2048 er bare et par prosent høyere båndbredde enn den første. Men DAC'ene brukt i billige kort kan sikkert ikke måle seg med de i den nevnte prisklassen, så for alt jeg vet kan det være kvalitetsforskjell som gjør prisen verd det. Hvem var det forresten som kom med uttalelsen? EDIT: Dette er forresten analoge signaler. Er det snakk om digital overføring er det en del kort som greier oppløsningen, men oppdateringsfrekvensen trenger ikke være noe å hoppe opp og ned etter. Endret 1. november 2006 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Spielhaug Skrevet 1. november 2006 Forfatter Del Skrevet 1. november 2006 Det var jeg som kom med uttalelsen, og i etterkant ser jeg at vi kanskje har litt rett begge to. Det er meget spesielle kort som klarer 2048x2048 med en noenlunde refresh rate. 3Dlabs Wildcat VP990 og Realizm klarer det greit (50hz), mens Nvidia Quadro klarer DVI opp til 3840x2400 (24Hz) og analog opp til 2048x1536 på 75Hz. Tror det samme gjelder for ATI FireGL 7350. Jeg tror våre skjermer er analoge (kan sette inn dvi-modul), så da kan jo 3Dlabs funke. Lenke til kommentar
peiper Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 (endret) Jeg diskuterte litt med teknikeren på jobb idag, og kom med en bastant uttalelse: Mange nye skjermkort idag takler oppløsninger på 2048x2048! Bakgrunnen er at vi bruker Barcoskjermer på jobb med oppløsning på 2048x2048, og de skjermkortene vi har til de koster vel over 100k. Jeg mente det måtte finnes billigere løsninger. Hvem har rett? 7195733[/snapback] Hva med DENNE fra komplett? Oppgitt til 3840 x 2400 / 24 Hz. koster 3.149,- Edit: PCI kort blir dyrere Hvis du må ha PCI så vil DENNE klare jobben. Du får mange for 100.000 ja, men det spørs om ikke de skjermkortene skal gjøre mer enn bare å vise et bilde på 2048x2048 da. nok en redigering: Hvis det er bare for å få skjermkortene til å passe til skjermene, må det være blligere å skifte skjermene, til en normal oppløsning kanskje? Ny redigering: Det er kun digitalt de klarer slik oppløsning. Analoge signaler stopper på 2048x1536. Endret 1. november 2006 av peiper Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Hvis det er bare for å få skjermkortene til å passe til skjermene, må det være blligere å skifte skjermene, til en normal oppløsning kanskje? 7197213[/snapback] hvis man først har slike skjermer, så er det sikkert ikke uten grunn selv er jeg ganske nysgjerrig på hva disse skjermene brukes til, + at jeg har lyst på noen selv Lenke til kommentar
Spielhaug Skrevet 1. november 2006 Forfatter Del Skrevet 1. november 2006 Det er forresten disse skjermene vi bruker : http://www.barco.com/corporate/en/Products....asp?gennr=1219 De har en hardwareoppløsning på 2048x2048 og er helt kvadratiske iforhold til "vanlige" pc-skjermer. Det er derfor ikke mulig å endre oppløsning. De benyttes som du kanskje ser på bildet, i forbindelse med flykontroll. Jeg er redd vi må bruke analoge signaler på skjermen, jeg vet at det går an å sette inn en digitalmodul, men det koster sikkert også flesk... Tror nok at Matrox-kortet til peiper kanskje kunne gjort susen, men jeg er litt usikker på hvilken refreshrate vi bruker på jobb. Dvs om 24Hz er godt nok. Det er ikke så avanserte bilder som vises på skjermen, kan faktisk minne om god, gammel vektorgrafikk Lenke til kommentar
peiper Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 (endret) Det er forresten disse skjermene vi bruker : http://www.barco.com/corporate/en/Products....asp?gennr=1219De har en hardwareoppløsning på 2048x2048 og er helt kvadratiske iforhold til "vanlige" pc-skjermer. Det er derfor ikke mulig å endre oppløsning. De benyttes som du kanskje ser på bildet, i forbindelse med flykontroll. Jeg er redd vi må bruke analoge signaler på skjermen, jeg vet at det går an å sette inn en digitalmodul, men det koster sikkert også flesk... Tror nok at Matrox-kortet til peiper kanskje kunne gjort susen, men jeg er litt usikker på hvilken refreshrate vi bruker på jobb. Dvs om 24Hz er godt nok. Det er ikke så avanserte bilder som vises på skjermen, kan faktisk minne om god, gammel vektorgrafikk 7198944[/snapback] Da er det kanskje DISSE skjermkortene dere benytter da? Ser rimelig spesielt ut. Overrasker ikke at disse blir dyre. Lav til medium ytelse men svært små serier som produseres. PVS6700: dual head combined analog & digital up to 2560 x 2048resolution Det analoge signalet klarer oppløsningen du trenger. Endret 2. november 2006 av peiper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå