Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WinXP-maskin som router. Tips?

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel maskin men Windows XP som jeg tenker bruke som router. Har desverre ikke noen router/switch-boks så det må bli på denne måten. PC'n har to nettverkskort og jeg skal bruke en HUB for å koble til flere maskiner.

Jeg har telenor ADSL 704/128

Nå har jeg så testet det man kan gjøre med innstallere hjemmenettverk og oppgi at den PC'n skal dele sin internett-tilgang, men det var ikke noen god løsning.. :sad:

Med å gjøre det slik er det mange sider jeg faktisk ikke får opp på de maskinene som skulle få internett-tilgang gjennom denne gammle pcen. Av 10 sider jeg prøver å få opp kommer kanskje 7 av de.

Er det noen andre programmer jeg kan teste for å bruke denne pc'n som router kanskje? Programmer som fungerer i winXP?

På forhånd takk :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-10 01:54, skrev Lone*Desert-Fish:

Takker for svar. Jeg får prøve dette i morgen.

Men er det kanskje noen der ute som har idèer til andre programmer jeg kan bruke som til internettdeling (DHCP)?

(hvis det finnes noe lurt å bruke med windows XP da?)

http://www.smoothwall.org, dog så vil denne erstatte XP men du verden så stabil.

Min hadde en oppetid som kun ble begrenset av strømbrudd og andre uhell med stikk-kontakten.

Dog så krever den bare en P100+ og 32MB RAM.

Lenke til kommentar

heisann

Nå skal jeg si deg noe fint.hahea

neida men det finnes ett par måter å gjøre det på

Metode 1:

Som sagt før last ned smoothwall

Metode 2:

Bridge de to nettverkskortene i winxp. høyreklikk på tilkoblingene og velg bridge. Så stiller du det ene kortet til 192.168.0.1 altså som gateway evt andre ip strings hvis dete r ønskelig så setter du på alle maskinene at de skal få internet fra den gatewayen. da funker den som en nat router. eneste du må passe på er at du mulig må innom en proxy for de andre maskinene enn routern når du skal browse men det klarer du sikkert å fixe selv.Finnes også programmer som bruker Singel Nic mode eller annerledes sagt bare ett nettverkskort. så slipper du å ha 2 i maskinen din men du kan fortsatt bruke den som router. http://www.sygate.com let litt der så finner du det Håper det hjalp deg litt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...