Gå til innhold

Rimelig tv-kort til HTPC

Anbefalte innlegg

Hei.

jeg er relativt ny til HTPC, men har endelig gått til innkjøp av en relativt grei bråte komponenter til dette formålet. Man kan si det er et lite prosjekt jeg har, siden jeg syns emnet er meget spennende, og ser frem til å lære masse om nettopp HTPC. En ganske fundamental komponent i enhver HTPC er jo et tv-kort, og nettopp dette er jeg på utkikk etter. Det skal helst være et rimelig et sådan, men fortsatt være et godt kort. Noen forslag?

På forhånd takk,

Mvh;

Haakon Bowitz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rimelig er et rimelig relativt subjekt... (No pun intended ;) )

Hvis du vil ha HW encoding (for å lette stresset på CPU) så vil jeg anbefale Hauppauge sitt PVR-150. https://prisguiden.no/product.php?productId=23652

Hvis det er for dyrt, og du ikke trenger HW encoding så kan du jo prøve Hauppauge WinTV Express. https://prisguiden.no/product.php?productId=17325

Men en advarsel, de fleste PVR-programmer (Media Portal, MythTV etc) trives best med kort som encoder filene sine selv. (PVR-150 f.eks.)

-C-

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Så hvordan vil Hauppage PVR-500 MCE yte i forhold til PVR-150? Vet at kortet har to tunere, vil dette si at man i utgangspunktet kan ta opp mens man ser på tv, eller har jeg misforstått? Hørt at det er mye dårlig programvare der ute, noe god tredjeparts-software da?

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Leste en del tester om kortet før jeg kjøpte det...

Og som en av testene skrev så har man flaks om signalene blir bra, sjangsene var 50/50...

Driver å leter etter et nytt tvkort nå jeg også...

Desverre så var jo happhauge PVR-500 sett på som det beste på markedet, så å finne noe som er bedre enn det er nok umulig...

og det er jo litt dumt ettersom jeg syns det gir helt elendig bildekvalitet..

Tror jeg hvertfall kommer til å fortsette å bruke den innebygde tuneren i TV'en og kanskje bytte når det kommer noe som er bedre, eller hvertfall tilsvarer den..

Lenke til kommentar

tiiim: Dette har ofte med shit in, shit out. Jeg feks har samme kort og har ett helt fint bilde. Det er også veldig farlig å forvente samme bilde på en LCD tv via tuner kort som man har på gamle CRT tver.

PVR 500 er annerkjent som markedets beste, og skal du finne ett annet så har du en liten utfordring. Men det betyr ikke at du bør fortelle andre å ikke kjøpe det når de fleste tester og erfaringer der ute om akkurat det korte er overvelmende positivt.

Det bør heller fortelle deg at det å ta imot analoge signaler på en digital platform IKKE er en eksakt vitenskap.

Hadde jeg vært deg ville jeg når jeg kjørte MCE og så på TV, gjort TV bilde mindre så du så skrivebordet bak. Da vil du nede til høyre se Nvidia ikon. Der inne kan du justere farger, kontrast osv for TV bilde ditt. Se om du kan få det bedre da.

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...