Gå til innhold

Ny gitar! hjelp :)

Rikkemor

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal rett og slett lære å spille gitar. Har fått vite at jeg kan få en til jul, kan altså velge en selv! derfor er det virktig at den er super til meg, og der trenger jeg litt hjelp. Har nemlig ikke særlig med peiling!

Tenker på en vanlig akustisk, kanskje semi akustisk? er dette noe som er greit å ha egentlig? Og den må gjerne være litt god, prisen kan ligge på 3000-4000 kr. Får man en god gitar til denne prisen? har nemlig sett noen til 30 000 og langt over denne prisen også.

Og jeg er nybegynner, men vil gjerne ha en gitar som jeg kan ha lenge og fortsatt bruke når jeg blir flink. Gjør ingenting at den er litt vanskelig i begynnelsen. Og forresten, har relativt små hender, vet ikke om det har noe å si!?

Håper på hjelp! :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en Fender Stratacoustic som jeg er veldig fornøyd med. Ga vel rundt 4000 for den ny, men tror den er en del billigere nå. Er meget lettspilt. Er omtrent som å spille på en vanlig strat. Kroppen er ikke den største, så lyden er ikke spesielt krafiteg, og det har jo både fordeler (bråker ikke når du øver) og ulemper (funker dårlig om du skal spille litt høyt og ikke har forsterker).

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke poste her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=391636

7208202[/snapback]

Fordi det er mye vanskeligere å få oppmerksomhet i en så stor tråd. Mye enklere å få hjelp i en egen tråd. :)

Til topic!

Har nettopp begynt med gitar selv, starter selv med elgitar da, men det er jo de samme læringsprinsippene. Det er moro å lære! :p Som mange andre her har sagt, så mener jeg også at Ibanez kanskje er det beste i den prisklassen du ønsker! :)

MVH

Martin

PS! Velkommen til forumet! ;)

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar

Kjøpte den i dag! Jeg prøvde mange forskjellige ibanez gitarer og problemet med de fleste når man kunne tilkoble de, var at den gode lyden forsvant om man spillte uten å tilkoble den. Men så fant jeg en der lyden var super selvom man kunne tilkoble den! AW-90ece heter den visst. Vet du noe om den?

Lenke til kommentar

Den har ikke den sterkeste lyden uten å være tilkoblet nei men funker jo. Jeg spiller sjeldent på den uten forsterker uansett.

Men ser ikke ut som ett dumt kjøp den AW-90'n. Lykke til med spillinga da! Du får spørre i gitartråden som er nevnt her tidligere om det er noe da vettu.

Lenke til kommentar

Hadde jeg sett denne tråden tidligere skulle jeg anbefalt en gitar fra Morgan instruments. De norskeste gitarene. Pickupsystemet på Morgangitarene er milevis foran alle konkurrenter i samme prisklasse, samtidig som gitarene er en drøm å spille på ..

Men men, Ibanez har mye bra de og :) Håper du blir fornøyd :)

Lenke til kommentar
Hadde jeg sett denne tråden tidligere skulle jeg anbefalt en gitar fra Morgan instruments. De norskeste gitarene. Pickupsystemet på Morgangitarene er milevis foran alle konkurrenter i samme prisklasse, samtidig som gitarene er en drøm å spille på ..

Men men, Ibanez har mye bra de og :) Håper du blir fornøyd :)

7217361[/snapback]

nei, nå blir jeg usikker her! Jeg får nemlig lov til å levere gitaren tilbake på mandag om jeg ikke vil ha den. Det var ikke noe problem sa de.

Så Morgan er overlegen rett og slett vil du si?

Har sjekket ut en modell fra morgan, W-950SCE. Har du noe peiling på denne?

Endret av Rikkemor
Lenke til kommentar
Den har ikke den sterkeste lyden uten å være tilkoblet nei men funker jo. Jeg spiller sjeldent på den uten forsterker uansett.

Men ser ikke ut som ett dumt kjøp den AW-90'n. Lykke til med spillinga da! Du får spørre i gitartråden som er nevnt her tidligere om det er noe da vettu.

7217349[/snapback]

Okei, ja den funket jo absolutt. Lyden i AW-90 er utrolig. Men utseende, tja! vet ikke helt om jeg liker det.. har en liten ting for svarte gitarer.

Lenke til kommentar

W-950SCE har jeg sett på ja, og den er veldig deilig - spesielt med gode strenger. Opprinnelig en gitar til 8000, men som man får tak i til rundt fire.

Morgan er kjent for å levere veldig høy kvalitet for lite penger. De andre store produsentene (les: Fender, Gibson etc) prøver helst å presse deg opp på en dyrere modell - men de er til gjengjeld utrolig gode!

Men gitarer er ofte smakssaker, men som sagt tidligere er pickupsystemet på Morgan-gitarene overlegent det meste annet.

En annen ting er at Morgan-gitarene produseres i Norge (nærmere bestemt på Stathelle), så om det blir noe feil, eller om den går opp i liminga, eller noe sånt (btw. har aldri opplevd det med noen gitar, heller ikke hørt om det, men rent hypotetisk), så er det bare sende gitaren til Stathelle, så fikser de det utrolig kjapt og greit, uten spørsmål eller noe.

Pappa har en litt dyrere modell, og han bor på Stathelle. En dag var det noe feil med gitaren, og han pakka den i bilen og kjørte rett bort til fabrikken, hvor de fiksa det på noen minutter helt gratis. Er imponert over kundeservicen deres... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...