Gå til innhold

Harddisk lager klikkelyder

Jokko88

Anbefalte innlegg

Nå i det siste har en av harddiskene mine begynt å lage klikkelyder, dette skjer ganske ofte. Har to litt gamle harddisker+en ekstern. Er sikker på at en av de to interne harddiskene lager klikkelyder. Er dette ett tegn på at den/de vil bli ødelagt snart? Ingen av dem er SATA så regner med at de er SCSI(litt feil skrevet kanskje). Hva kommer harddisk problemer av? Kan noe annet i pcen lage harddiksfeil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234
Nå i det siste har en av harddiskene mine begynt å lage klikkelyder, dette skjer ganske ofte. Har to litt gamle harddisker+en ekstern. Er sikker på at en av de to interne harddiskene lager klikkelyder. Er dette ett tegn på at den/de vil bli ødelagt snart? Ingen av dem er SATA så regner med at de er SCSI(litt feil skrevet kanskje). Hva kommer harddisk problemer av? Kan noe annet i pcen lage harddiksfeil?

7194176[/snapback]

Har opplevd lignende selv. Både min lillebror og jeg har hatt problemer med harddisker som lager klikkelyder. Nå må det også sies at begge disse harddiskene er nokså gamle (4-6 år)

Som Grebnord sier, så hjelper det å koble fra harddisken, for så å skru på pc'en igjen. På denne måten hører du jo raskt om klikkelyden er der fremdeles, og hvis den ikke er det, så er det harddisken som lager den.

(Veit ikke hvor godt dette fungerer hvis du bruker harddisken som systemdisk :whistle: )

For meg hjelper det også å sjekke alle mulige kabler, om alt er koblet riktig etc...

Lenke til kommentar
Mener du å koble fra HD også skru på datamaskinen?

7194322[/snapback]

Ja.

Maskinen vil ikke komme lenger enn til bios hvis det er masterdisken du kobler fra, men skru så av igjen og koble til igjen. Husk å trekke ut kontakten for hovedstrømmen på maskinen (220v)

Greb

Lenke til kommentar
Mener du å koble fra HD også skru på datamaskinen?

7194322[/snapback]

Ja.

Maskinen vil ikke komme lenger enn til bios hvis det er masterdisken du kobler fra, men skru så av igjen og koble til igjen. Husk å trekke ut kontakten for hovedstrømmen på maskinen (220v)

Greb

7194440[/snapback]

Sjekk samtidig hva harddiskene står på > master / slave

Den som har operativsystemet skal ha Master, resten Slave.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Klikkingen kan jo komme fra systemdisken ja, og hvor skal pin-en være for master/slave?

7194548[/snapback]

Tror det står "instruksjoner" på selve harddisken? :hmm:

Lenke til kommentar
Klikkingen kan jo komme fra systemdisken ja, og hvor skal pin-en være for master/slave?

7194548[/snapback]

Det står på disken. i bakkant eller oppe på. Står i forkortelse, type "mas" og "sla" eller noe sånt..

Hvis klikkingen ikke blir borte, så prøv å kjøre "diskdefragmentering"

(start>alleprog.>tilbehør>systemverktøy) Dette kan ta litt tid hvis du ikke har gjort det på en stund..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...