Gå til innhold

Bærbar pc m/tv tuner, avgifter?

Difool

Anbefalte innlegg

Er snart klar til å bestille en bærbar pc nå, men lurte på en ting, vet ikke om det er dumt å spørre om..

Hvis jeg bestiller en bærbar med tvtuner, vil jeg da etterhvert få regning fra nrk? Nå har jeg ikke tv hjemme og vil helst ikke plutselig få regning på tvlisens. Hvordan er reglene her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er snart klar til å bestille en bærbar pc nå, men lurte på en ting, vet ikke om det er dumt å spørre om..

Hvis jeg bestiller en bærbar med tvtuner, vil jeg da etterhvert få regning fra nrk? Nå har jeg ikke tv hjemme og vil helst ikke plutselig få regning på tvlisens. Hvordan er reglene her?

7194166[/snapback]

Jeg tror med stor sikkerhet at du må betale lisens med tv-kort. Lisens avdeligen til nrk er veldig agressive når det gjelder å kreve inn lisensen også. Har hørt at de som går rundt og sjekker jobber på provisjon ;)

Endret av defensor
Lenke til kommentar

Nettbutikkene er pliktig til å oppgi til NRK navn og adresse på personer som kjøper utstyr som er i stand til å ta imot TV-signaler. Det holder imidlertid å betale en lisens per husstand - ser NRK at det er noen på samme adresse som allerede betaler gjør de ikke noe med det.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor mange rett og slett gidder.... :)

(ser den samme diskusjonen blir startet med ny tråd omtrent en gang hver uke.. ) :)

En gang for alle ! Kjøp av tv-kort til pc blir ikke rapportert til NRK!!

Har kjøpt flere tv-kort de siste årene og har fortsatt ikke sett noen regninger fra nrk i postkassa. og har heller aldri hørt om noen som har betalt lisens fordi dem har tv-kort til pc. (men det kan jo være noen meeeget "overivrige" folk som rapporterer selv til nrk at dem har kjøpt tv-kort) :)

Mvh

Endret av krbalto
Lenke til kommentar

7194166[/snapback]

Jeg tror med stor sikkerhet at du må betale lisens med tv-kort. Lisens avdeligen til nrk er veldig agressive når det gjelder å kreve inn lisensen også. Har hørt at de som går rundt og sjekker jobber på provisjon ;)

7194803[/snapback]

BARE TULL!!!! :)

Endret av krbalto
Lenke til kommentar

7194166[/snapback]

7194803[/snapback]

Og med hvilke rettigheter har dem lov til å gå og snoke i hjemmet ditt??

Lenke til kommentar

7194166[/snapback]

7194803[/snapback]

Er vel ingen som kan stå utenfor huset ditt og si at du har tv-tuner i pc'en!!

Og hvis dem skulle banke på så er det bare å be dem dra dit peppern gror... :)

7195448[/snapback]

Lenke til kommentar

Ok :) takker dere alle for svar. Det beste er vel å ringe elle skrive en mail til webbutikk å spørre hva de gjør, om de sender inn noe info til Nrk. Snakket med en kamerat nettopp, og en bekjent av ham hadde faktisk fått nrk lisens regning etter han hadde kjøpt laptop, selv om det var over 1år siden. Men får snakke med dem imorgen.

Lenke til kommentar
Nettbutikkene er pliktig til å oppgi til NRK navn og adresse på personer som kjøper utstyr som er i stand til å ta imot TV-signaler. Det holder imidlertid å betale en lisens per husstand - ser NRK at det er noen på samme adresse som allerede betaler gjør de ikke noe med det.

7195358[/snapback]

Hvis du vil slippe lisens, bestill det i navnet til noen som allerede betaler lisens. Sist jeg sjekket hadde f.eks ikke komplett rapporteringsplikt på tv-tunere.

Lenke til kommentar

7194166[/snapback]

7194803[/snapback]

7195448[/snapback]

Her står det riktignoksvart på hvit. Ikke vær så utrolig rask på labben med ting du ikke vet noe om nestegang ! :roll:

"Velkommen til lisensavdelingen

I følge Lov om Kringkasting skal alle som har en fjernsynsmottaker (TV, Video m/tuner, satelitmottaker o.l.) betale kringkastingsavgift. Her på NRK Lisensavdelingen arbeider vi med å kreve inn kringkastingsavgiften og lete etter tyvseere ved hjelp av lisenskontrollører over hele landet."

Grunn til at jeg vet det er at det har skjedd meg. Kom en lisenskontrollør på døra, vet flere folk det har skjedd med..

Endret av defensor
Lenke til kommentar
"Lisenskontrollørene får tilsendt lister over alle som er registrert med lisens. Alle boenheter inkl. hybler som ikke står registrert på disse listene, vil få besøk av våre Lisenskontrollører."

7196889[/snapback]

Spørsmålet er hvorvidt de vet om de har TV der det ikke er registrert?

7197273[/snapback]

Dette veksler tydeligvis for jeg har kjøpt både pc med tv turner og harddisk opptaker uten at jeg har fått krav om lisens fra NRK... "jeg betaler ikke lisens overhodet"

NB-Dem har vel glemt meg da ;)

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
"Lisenskontrollørene får tilsendt lister over alle som er registrert med lisens. Alle boenheter inkl. hybler som ikke står registrert på disse listene, vil få besøk av våre Lisenskontrollører."

7196889[/snapback]

7197273[/snapback]

Dette veksler tydeligvis for jeg har kjøpt både pc med tv turner og harddisk opptaker uten at jeg har fått krav om lisens fra NRK... "jeg betaler ikke lisens overhodet"

7198179[/snapback]

Kjøpte du på nettet eller i vanlig butikk? Tror vanlige butikker pelier å ha meldeplikt, litt usikker på om de har det på TV-tuner, men har hørt de bruker å ha det på f.eks harddisk-opptaker.

Litt OT: pratet med en lisenskontrollør på en annet forum, han betalte selv ikke lisens på verken TV eller TV-tuner ;)

Lenke til kommentar

7196889[/snapback]

7197273[/snapback]

7198179[/snapback]

Kjøpte du på nettet eller i vanlig butikk? Tror vanlige butikker pelier å ha meldeplikt, litt usikker på om de har det på TV-tuner, men har hørt de bruker å ha det på f.eks harddisk-opptaker.

Litt OT: pratet med en lisenskontrollør på en annet forum, han betalte selv ikke lisens på verken TV eller TV-tuner ;)

7198302[/snapback]

Du kjenner vel meg såpass nå Delevar... allle kjøp går via nettet selvsagt ;)

Lenke til kommentar

7194166[/snapback]

7194803[/snapback]

7195448[/snapback]

Det der vet jeg jo, har ikke sagt noe annet heller! :)

Har ikke nektet for noe av det som står der..

Her står det riktignoksvart på hvit. Ikke vær så utrolig rask på labben med ting du ikke vet noe om nestegang ! :roll:

"Velkommen til lisensavdelingen

I følge Lov om Kringkasting skal alle som har en fjernsynsmottaker (TV, Video m/tuner, satelitmottaker o.l.) betale kringkastingsavgift. Her på NRK Lisensavdelingen arbeider vi med å kreve inn kringkastingsavgiften og lete etter tyvseere ved hjelp av lisenskontrollører over hele landet."

Grunn til at jeg vet det er at det har skjedd meg. Kom en lisenskontrollør på døra, vet flere folk det har skjedd med..

7196851[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...