Gå til innhold

Hva er grunnene til artifacts?

AnaXyd

Anbefalte innlegg

Det høres egentlig meget fornuftig ut synes jeg... dette høres iallefall ut som et klassist psu/varme relatert problem, og at psuen var synderen overrasker meg egentlig ikke så veldig mye (dog kansje litt)..

Grunnen til at det har skjedd er enkel, nyere psuen har flere 12v linjer og du har mest sannsynlig belastet hk og gpu på samme rail, istedenfor å gi hver sin egen 12v- linje... (hehe lett å se hva feilen er når man allerede vet det ;) )

Flott at det ordnet seg da :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Nå har det skjedd igjen... Artifactsene har kommet tilbake.

Jeg har fikset og ordnet, blant annet blåste viftene fra radiator i bunn mot skjermkortet. Disse har jeg snudd, så nå suger de ut lufta av kabinettet. Jeg har kjent på ramkjølerne under load, og de er litt varmere enn hudtemp. Dette skal jo være akseptabelt.

Jeg har spilt på varmere dager enn det er nå, og det uten artifacts. (tror jeg)

Hva kan være problemet? Jeg begynner å bli ganske lei nå...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Idag prøvde jeg å sette på stock kjøleren til skjermkortet, så nå går det ikke på vannkjøling lenger.

Startet opp, fyrte opp Need for Speed Undeground 2, og spilte litt, helt til det begynte å komme artifacts igjen. Og ikke nok med det, men det kom utrolig mye artifacts og! MYE værre en før!

Så... Det ser ut til at ramen har blitt kresen, og krever heftig kjøling for at den kan fungere...

Hvorfor i svarte er det slik? Skjemkortet skal da fungere prikkfritt med stock kjøler, og det har det også gjort. Hvorfor er det sånn nå?

Vær så snill og svar, for nå er jeg møkka lei dette problemet...

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Men hvorfor? Er dette en garantisak?

EDIT: Faktisk når jeg tenker meg om har det vært noe rart med det helt siden jeg fikk det... Noen ganger når jeg har spilt warcraft (før jeg i det heletatt tenkte på vannkjøling), ble hele bildet plutselig fullt av artifacts... Og dette skjedde helt random... Noen andre ganger når jeg har spilt, har bildet plutselig begynt å lagge hver sekund. Til og med i windows var den sånn når jeg endelig kom meg ut av spillet. Løsningen var å restarte, så var alt like fint igjen...

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Det høres ut som kortet ditt synger på siste verset ja. Artifacts skyldes ofte for høy varme, og kommer ofte i forbindelse med overklokking av skjermkort.

Hvis kortet ditt har kjørt overklokket i lengre tid kan det rett og slett ha tæret på levetiden. Mitt gamle 9700pro døde som følge av det. Det kom først litt artifacts innimellom, men det ble værre og værre helt til det ikke klarte og tegne noe uten artifacts (det var artifacts i windows). Da kjøpte jeg nytt skjermkort.

Det er mulig du kan sende det inn som en garantisak, det forutsetter jo selvfølgelig at garantien ikke har gått ut enda. Men garantien faller som regel bort både når du modifiserer kortet selv (les: bytter til vannkjøling) og hvis du overklokker kortet.

Høres ut som du kanskje må spare til nytt skjermkort..

Lenke til kommentar

Du er helt sikker på at det ikke har kommet noe vann på skjermkortet?

Ville sjekket nøye om du kan se tegn til at kortet har vært fuktig.

Jeg slet en gang med et 9800pro. Fikk litt artifacts så snart jeg kjørte igang spill. Hadde sansynlig sølt litt under montering, og kunne skimte tegn til fukt under en av minnebrikken.

Lot det ligge til tørk i mange dager, men kortet ble ikke bedre. Hadde tenkt å kaste det. Men prøvde som siste forsøk å skylle det med lunket vann, for å så La det tørke en del dager. Og overaskende nok har kortet virket knirkefritt i over et år nå.

Likevel ikke en behandling jeg vil anbefale :)

Edit: Las nå at du hadde problemer også før kortet ble vannkjølt, sa da kan vel vannskader utelukkes.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Takk for kjappe svar forresten!

Men hvorfor merkes det ut som ramen har blitt mer kresen på varme?

Er dette det du mener med tæret på levetiden Spiffy?

Det er veldig rart..

Jeg har hatt en vannlekkasje i kabinettet, som gikk litt utover skjermkortet. Men det gjaldt bare rundt ved agp sporene, og jeg tror jeg har fått renset vekk det meste. (Lekkasjen skjedde ikke når pc'en hadde tilkoblet strøm)

Lenke til kommentar

Sett på originalkjøleren og send det tilbake der det kom fra.

IKKE si at du har overklokket, og ikke nevn at du har hatt vannkjøling hvis det ødelegger garantien.

Hvis nettbutikken mener vannkjøling (som gir kortet mye bedre arbeidsforhold) er argument for å ugyldiggjøre garantien kan de brenne i h......

Retur av hardware handler om å være sleip iblant, her har nettbutikken være "sleip" med garanti-tullet sitt, da kan du være sleip og sende kortet i retur selv om det er overklokket.

Lenke til kommentar
Sett på originalkjøleren og send det tilbake der det kom fra.

IKKE si at du har overklokket, og ikke nevn at du har hatt vannkjøling hvis det ødelegger garantien.

Hvis nettbutikken mener vannkjøling (som gir kortet mye bedre arbeidsforhold) er argument for å ugyldiggjøre garantien kan de brenne i h......

Retur av hardware handler om å være sleip iblant, her har nettbutikken være "sleip" med garanti-tullet sitt, da kan du være sleip og sende kortet i retur selv om det er overklokket.

7515424[/snapback]

Jeg er helt enig, og må si jeg har tenkt på det samme selv... :innocent:

Men, hva skal jeg i det hele tatt si til Komplett? (Ja jeg har kjøpt det på Komplett)

Siterer meg selv...

Faktisk når jeg tenker meg om har det vært noe rart med det helt siden jeg fikk det... Noen ganger når jeg har spilt warcraft (før jeg i det heletatt tenkte på vannkjøling), ble hele bildet plutselig fullt av artifacts... Og dette skjedde helt random... Noen andre ganger når jeg har spilt, har bildet plutselig begynt å lagge hver sekund. Til og med i windows var den sånn når jeg endelig kom meg ut av spillet. Løsningen var å restarte, så var alt like fint igjen...

Skal jeg forklare problemet ovenfor?

Eller skal jeg si at kortet har plutselig begynt å gi artifacts uten grunn, og vil bruke garanti retten?

EDIT: Nå oppdaget jeg forresten at kortet gir fra seg artifacts når jeg spiller av film... Dette skjedde IKKE for et par timer siden!

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Hjelp!

Okay... Nå skjønner jeg ingenting her! Jeg prøvde skjermkortet i en annen pc, og kjørte en artifact test. Og gjett hva..?

Jo.. Ingen artifacts... Og da mener jeg ingen! Jeg studerte temperaturene også... Kjernen lå på 60~ og ambient lå på 50~

Hva i huleste er det som foregår? Jeg trodde artifacts var forårsaket av skjermkortet?

Men slik jeg ser det nå, er det ikke skjermkortet som det er noe feil med...

Hjelp? :ohmy::no:

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Noe som tydeligvis holder på å gå i stykker her - det er hvertfall sikkert. Hovedkortet eller PSU er mine tips.

Hvis jeg ikke tar helt feil er vel artifacts sånt som blir "lagd" i GPUen, spørsmålet er da hva som framprovoserer det.

La oss luke ut CPU først. Kjører Prime95, med small FFT's (da tester du kun CPU, og ikke ram), hvis den passerer den for et par timer kan vi vel friskmelde Mr. Prescott.

Så tester du RAM med memtest86 evt memtest86+ (aner ikke hvilken som er foretrukket), dette må du gjøre ved å lage noe bootbart som du kan starte memtest fra under oppstart. Enten kan du lage en bootbar floppy, men det beste er vel egentlig å laste ned Ultimate Boot CD og bruke den. Kanskje har du ikke floppy heller :)

Lenke til kommentar

Takk for gode og kjappe svar! :)

Jeg prøvde med et GF 5600 kort i maskinen min istad, og fyrte av gårde en artifact test... Ingen artifacts... Så da kan det faktisk se ut som det er noe mystisk med GF 6800GS'et mitt...

Jeg tror faktisk det kan ha noe med strømforskyninga mi å gjøre... (Hiper 580w)

Med tanke på at 6800GS kortet trenger ekstra strøm. En slik strømforskyning skal da kunne mette min pc med strøm? Men det kan enda hende at det er noe annet rart... Skal kjøre en memtest og en prime95 straks...

Akkurat kjørt en memtest, og fikk ingen feil..

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Høres ut som pipelines på kortet er defekt.

Du kan laste ned software fra bla guru3d.com for så å aktivere / deaktivere pipelines ... det tar litt tid. Om du så finner den pipelinesen som er defekt så kan du bare la den være deaktivert.

Programmet heter RivaTuner..

Det skal være en howto guide her på forumet et sted på hvordan man gjør dette. Så det er bare å lete litt.

Her er mange finfine linker:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=350799

Endret av Master Chiun
Lenke til kommentar
Høres ut som pipelines på kortet er defekt.

Du kan laste ned software fra bla guru3d.com for så å aktivere / deaktivere pipelines ... det tar litt tid. Om du så finner den pipelinesen som er defekt så kan du bare la den være deaktivert.

Programmet heter RivaTuner..

Det skal være en howto guide her på forumet et sted på hvordan man gjør dette.  Så det er bare å lete litt.

7519995[/snapback]

Hvordan kan dette være mulig? Jeg har selv prøvd å aktivere de uaktiverte pipelinene på dette kortet, men gikk bare med den ene.

Går det ann å deaktivere pipelines som originalt skal stå på?

Men fremdeles.. Dette hørtes litt rart ut.. Som jeg skriver ovenfor, fungerer kortet prikkfritt med en annen maskin jeg har her i huset. Og da kan det vel ikke ha noe med pipelines å gjøre?

Lenke til kommentar

Hvordan kan dette være mulig? Jeg har selv prøvd å aktivere de uaktiverte pipelinene på dette kortet, men gikk bare med den ene.

Saken er at du skal deaktivere den som skaper problemer.

Går det ann å deaktivere pipelines som originalt skal stå på?

Ja

Men fremdeles.. Dette hørtes litt rart ut.. Som jeg skriver ovenfor, fungerer kortet prikkfritt med en annen maskin jeg har her i huset. Og da kan det vel ikke ha noe med pipelines å gjøre?

7520021[/snapback]

Selvfølgelig kan det være driver problemer...eller annet. Men som du skriver selv, du har åpnet pipelines før. Mulig du også har OC kortet?? OC tærer iallefall litt på kortet.

Fant denne :

6800 unlock pipelines

Endret av Master Chiun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...