Gå til innhold

Hva er grunnene til artifacts?

AnaXyd

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har akkurat begynt med Gothic 3, og jeg merker at det kommer noen artifacts noen ganger. Dette har aldri skjedd i spill før, og skjer bare i Gothic 3. Dette har noe med at pcen min blir kjørt skikkelig hardt av det spillet, tror jeg.

Jeg har tatt noen tester da, og kjørt atitool sin artifact test. Når jeg kjører bare artifact test, får jeg ikkenoe artifacts. Men hvis jeg setter på torture test i primer95 samtidig, kommer det artifacts med hyppige mellomrom.

Jeg har et GF6800GS AGP

Og jeg kjører på vannkjøling.

- Hva er egentlig grunnen til artifacts?

- Hvorfor får jeg artifacts i sammenheng med stressing av cpu?

- Er det noen komponenter som kan være dårlig kjølt? F.eks de andre komponentene på skjermkortet untatt ramen og kjernen.

Det hadde vært fint om noen hadde svart meg seriøst på dette, for jeg begynner å lure på om kortet mitt er slitent...

Så jeg er takknemlig for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en Hiper med 580w. Så jeg tror nok den for nok med strøm..

Det må være noe annet...

Takk for kjapt svar forresten! :)

7194300[/snapback]

du har fått med deg at det er bugs med gothic 3 ja? Hvilken temperatur har du på skjermkortet under load da? Oppdatert med nyeste driver?

Lenke til kommentar

skjermkortet har 35 grader max på load. Har vannkjøling.. :)

Men det er ikke bare Gothic 3 det skjer artifacts, det skjer hvis jeg f.eks stresser maskinen med prime95 samtidig som jeg sjekker etter artifacts...

Eller f.eks søker etter virus og kjører artifact test.

Høres ut som det skjer i sammenheng med cpu og gpu stress?

Lenke til kommentar

Men det er ikke bare Gothic 3 det skjer artifacts, det skjer hvis jeg f.eks stresser maskinen med prime95 samtidig som jeg sjekker etter artifacts...

7194410[/snapback]

du har ikke klokket kortet? uansett, prøv å underklokk kortet litt og se om det blir bedre da.

Lenke til kommentar

7194410[/snapback]

du har ikke klokket kortet? uansett, prøv å underklokk kortet litt og se om det blir bedre da.

7194444[/snapback]

Men kortet skal jo klare det... Hvis det ikke klarer det er det noe rart..

Eller blir det "kunstig oppdaget" artifacts når cpu og gpu jobber samtidig under artifact testing? Noen som veit dette?

Men fremdeles har ikke kompisen min merket noe til artifacts under spilling av Gothic 3, så det er nok noe med pcen min. Enten har det alltid vært sånn, eller så har det begynt nå. Men jeg har jo ikke spilt så hardcore spill som Gothic 3 før da...

Er det noen som veit hva problemet kan være?

Takk for meget raske svar! :)

Lenke til kommentar

7194410[/snapback]

7194444[/snapback]

Eller blir det "kunstig oppdaget" artifacts når cpu og gpu jobber samtidig under artifact testing? Noen som veit dette?

Men fremdeles har ikke kompisen min merket noe til artifacts under spilling av Gothic 3, så det er nok noe med pcen min. Enten har det alltid vært sånn, eller så har det begynt nå. Men jeg har jo ikke spilt så hardcore spill som Gothic 3 før da...

7194629[/snapback]

var ment som en test det da. :) Du kan jo prøve å levere kortet å se om det kan være skadet på noe vis.

Lenke til kommentar

7194410[/snapback]

7194444[/snapback]

7194629[/snapback]

var ment som en test det da. :) Du kan jo prøve å levere kortet å se om det kan være skadet på noe vis.

7194675[/snapback]

Levere kortet ser jeg på som uaktuelt.. :p Egentlig..

Har mest lyst til å finne det ut! :)

Lenke til kommentar

Hej

Jeg har oplevet at få artifacts hvis min FSB er sat for høj selv om det ikke umiddelbart har noget med grafikkortet at gøre og computeren ellers er stabil. Prøv at sætte din FSB (FrontSideBus) til standard og din RAM timings til factory setting/standard i motherboard BIOS'en. Hvorfor det virker ved jeg ikke.

Prøv evt. det.

(CPU'en kan virke som en begrænser på dit grafikkort hvis den f.eks er optaget eller ikke hurtig nok - kan det være det?).

Lenke til kommentar

Jeg har enda ikke funnet ut av problemet...

Men jeg har jo overvåket litt da..

Noen ganger får jeg artifacts omtrent hele tida, og noen ganger får jeg det en sjelden gang... Dette er i Gothic3. (Svart flimmer, svarte prikker på himmelen som blinker osv...)

Andre spill får jeg ikke artifacts i.

Jeg kan absolutt ikke skjønne hvorfor jeg får det...

Er det noen her som veit svar på problemet mitt?

Hadde vært meget takknemlig for svar! :)

Og: Kan hastigheten på CPU'en forårsake artifacts? At den er for treig?

Eller er det bare skjermkortet som kan forårsake det?

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Jeg byttet om på strømmen jeg. Før, så fikk skjermkortet en egen kabel rett fra PSU alene. Det jeg gjorde nå, var å putte i en annen, som blant annet gir strøm til hdd. Siden jeg gjorde det, har jeg ikke merket NOEN artifacts! Er ikke dette rart? Kanskje PSU'en min gav lite strøm på den utgangen skjermkortet hadde før?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...