Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Omega 89 2.0l

bjZ

Anbefalte innlegg

hei, har et problem med bilen min.

den starter lett, men når jeg skal gi gass dør den nesten helt ut.. dette er jevli irriterende :hmm:

har skiftet luftmengemåleren (tror det var d den heter) 4 Ganger! uten noe bedre resultat.. den drar veldig dårli i bakker og..

har begynt å tro at det kan være lambdasonden (?) som er ødelagt.. noen som vet om det er den som kan være ødelagt, og sku bilen dø ut når jeg gir gass?

har ikke katalysator så den er ikke tett :p

eller om du har noen tips til andre deler som kan forårsake, hjelp! :(

btw, et siste spm, noen som vet hvor jeg kan skaffe en sikringsboks til denne bilen?

1989 Opel Omega 2.0 i GL

EDIT: har å bytta plugger, plugg ledninger

Endret av Rubenl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dette stemmer ikke! Har du lambdasonde, så har du katalysator, og dette har vært på (så godt som) alle biler siden 1987/88.

Ta en tur innom Opel og be dem lese ut feilloggen i motorstyringen.

Lenke til kommentar

Bilen har ikke katalysator, men lambdasonde. Katalysatoren ble fjernet av forrige eier mens lambdasonden ble flyttet lengre frem på eksosen.(ikke mye det er snakk om, 10-15cm).

ikke spør meg hvorfor han fjerna katalysatoren.. :nei:

Lenke til kommentar

Han fjerna den vel for å få bedre effekt da. Det er vel kun påbudt å ha den på bilder fra og med 1989 om jeg ikke tar helt feil.

Har du fått målt kompresjonen på motoren? Kan være deffekt toppakning.

Ellers regner jeg med du har gjort det enkle først, tennplugger, luftfilter, og sjekka/bytta tennkabler osv?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

De nye avgasskravene kom, såvidt jeg husker, i 1989, og i praksis medførte dette at alle bensinbiler reg etter 01.01.1989 må ha kat. De fleste leverte dette fra 1987-88, og i USA har det vært siden ca 1973.

Uten kat kan det være problemer å få denne bilen EU-godkjent, da den vil slippe ut mer CO enn tillatt. Dette kan til en viss grad tunes ved å gi den mager mix med under 0,5% på tomgang, men vanskelig å få under 0,3% på forhøyet tomgang. Motoren vil i tilfelle bli lite kjørbar.

Eller kanskje du har en 1989 reg i 1988?

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

ok, takk for svar! :)

skal hente bilen imorgen, ga 2000 før den :) og den er kjørt av bestefar di siste 4 åra så den er verdt penga, nesten ikke rust heller.

Så imorgen blir d skruing på meg, får håpe det er en vakuumslange som er problemet..

legger til et spm til som jeg skrev i førsteposten..

noen som vet hvor jeg kan skaffe en sikringsboks til denne bilen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...