Degeim Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Som tittelen sier, er jeg ute etter både hovedkort og skjermkort. Det skyldes at mitt AGP-7800GS har startet å toske seg, så jeg vil ha nytt. Men ikke AGP! Derfor må jeg også ha hovedkort. Så jeg er ute etter et hovedkort med PCI-express, og helst S-ATA, og et bra PCI-E-skjermkort. Alt sammen bør ikke bli for dyrt, men jeg takker for alle forslag. Jeg må vel ut med en del likevel. Takk, Degeim Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Må nesten vite hva du har av HW? Og ønsker å benytte videre. Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 (endret) Aha. Prosessoren henger vel på hovdekortet? Vil beholde: 1gb ram (ddr? ikke helt sikker, kan finne ut hvis det er viktig) Trådløst nettverkskort 4 harddisken 2 DVD-stasjoner (en brenner) USB-kort PCen er en Scaleo T fra Fujitsu Siemens, og har dette: Computer: Operating System Microsoft Windows XP Home Edition OS Service Pack Service Pack 2 Internet Explorer 6.0.2900.2180 Computer Name --- User Name --- Logon Domain --- Motherboard: CPU Type Intel Pentium 4E, 3400 MHz (4.25 x 800) Motherboard Name Unknown Motherboard Chipset Intel Breeds Hill i848P System Memory 1024 MB (DDR SDRAM) BIOS Type Award Modular (09/17/04) Communication Port Kommunikasjonsport (COM1) Communication Port ECP-skriverport (LPT1) Display: Video Adapter GeForce FX 5500 (256 MB) Video Adapter NVIDIA GeForce FX 5500 (Microsoft Corporation) (256 MB) Monitor Standardskjerm Monitor IBM 0182 C72 (66-33181) Multimedia: Audio Adapter SoundMax Integrated Digital Audio (Gigabyte) Storage: Floppy Drive Diskettstasjon Disk Drive Generic STORAGE DEVICE USB Device Disk Drive Generic STORAGE DEVICE USB Device Disk Drive Generic STORAGE DEVICE USB Device Disk Drive Generic STORAGE DEVICE USB Device Disk Drive Generic STORAGE DEVICE USB Device Disk Drive WDC WD1600BB-55GUA0 Disk Drive WDC WD1600BB-55GUA0 Optical Drive HL-DT-ST DVD-ROM GDR8163B Optical Drive HL-DT-ST DVD-RW GWA-4160B Partitions: C: (NTFS) 152625 MB (147827 MB free) D: (NTFS) 152617 MB (83258 MB free) Input: Keyboard Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard Mouse HID-kompatibel mus Network: Primary IP Address --- Primary MAC Address --- Network Adapter Skyr@cer Pro PCI 154 (---) Peripherals: USB Device USB-enhet for menneskelig grensesnitt USB Device USB-masselagringsenhet (Bortsett fra skjermkortet, det er et 7800GS) Endret 31. oktober 2006 av Degeim Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Da har du antagelig et socket 478 hovedkort? Socket 478 er utgått, så for å finne hovedkort som passer prosessoren din, må du på bruktmarkedet. Hvis du vil ha nytt hovedkort, må du også kjøpe ny prosessor. Da må du også mest sannsynlig måtte kjøpe DDR2 RAM. Så spørs det også om kabinettet ditt fra Fujitsu Siemens bruker standard ATX format hovedkort, eller om de bruker BTX eller lignende. Kan utvikle seg til en full opgradering dette her. Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 Hm... Hvordan finner jeg ut om jeg har et socket 478-hovedkort, hvor alvorlig er forskjell fra ATX og BTX eller annet, og til slutt; vil jeg kunne spare noe på å kun oppgradere det nødvendige (hvis det både er 478 og feil ATX/BTX) i stedet for å bare kjøpe ny? Takk, Degeim Lenke til kommentar
PootieTang Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Bruk everest, da finner du ut alt du trenger å vite om systemet ditt Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 Nå har jeg funnet ut at det er en "Full Size ATX", og at "CPU-sokler: 1 Socket 478". Men; ta en titt på "Dataark" i kolonnen til høyre: http://www.fujitsu-siemens.no/home/product.../scaleo_t.html# I høyre kolonne side to i pdf-dokumentet, under "Accessibility" står det at det internt er "up to 1 PCIe x16". Vil det si at jeg kan koble PCIe på, eller betyr det bare at det kunne ha vært PCIe i maskinen hvis forhandlerne hadde endret på oppsettet? Dette begynner vel å gå litt offtopic, men med en gang dette spørsmålet er besvart vil vi være tilbake på skinnene Altså (delvis tilbake på skinnene); hva må jeg kjøpe? Degeim Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Vanskelig å si, kan være forskjellige modeller. Ikke så veldig vanlig at både PCI-E og AGP 8x er støttet. Ville fysisk åpnet maskinen og sett om du har PCI-E slot. Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 (endret) Det er det ikke, men jeg tenkte at siden det stod der, så var det kanskje mulig "å sette inn en PCIe-slot". Griper etter de minste halmstrå for å spare penger . Altså må jeg ha nytt hovedkort og skjermkort. Hovedkortet var Socket 478 (som gjør at jeg må handle inn enda mer?), og kabinettet ATX. Så hva bør jeg kjøpe? Vil det lønne seg å kjøpe alt nytt, eller kan jeg spare noe, som feks harddisk og ram? Endret 3. november 2006 av Degeim Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Hvis du ellers er fornøyd med maskinen bør du kanskje revurdere å kjøpe et mid-end AGP skjermkort som ikke koster så voldsomt mye, men som allikevel matcher maskinen. Da kan du heller spare til du har råd og behov for en full oppgradering (hovedkort, cpu, ram, skjermkort). Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 hva er det som har sjedd med ditt skjermkort da? hvaerdet som har hendt med det? kan hende at det kan repareres Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 "Infinite loop"-dritet til nvidia. Har ennå ikke funnet noe som hjelper mot det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå