Gå til innhold

.flac player -htpc

Anbefalte innlegg

Skal bygge meg en light-htpc for musikk-avspilling. Jeg har rippet hele cd-samlingen min til lossless .flac

De to viktigste egenskapene:

- god lydkvalitet

- stille som en mus

Tenkte å basere meg på core duo og et m-atx eller kanskje m-itx dersom det finnes for core duo. 512mb ram holder i lange baner, men kanskje 1gb for litt headroom.

Overklokking på denne boksen er ikke nødvendig dersom det fører til at det blir mere støy. Tenker luftkjøling, passiv kjøling via heatpipe (kabinettavhengig), eller en kombinasjon av de to.

Lydutgang enten på hovedkortet eller via et greit lydkort. DAC blir uansett på utsiden av kabinettet da jeg vurderer et DAC-selvbygg eller å skaffe meg en brukt DAC.

Trenger ikke hdmi eller dvi, det blir ikke en filmboks. Trenger heller ikke dvd-rom/brenner, eller pci-e/AGP egentlig, bare hovedkortet har dette innebygget.

har dere noen tips å komme med?

DrE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva om vi da kaller det en jukeboxpc? :)

Men fra spøk til halvor..

Hvis du _kun_ skal spille av FLAC musikk så vil jeg faktisk tro det holder med et EPIA kort. Og endel av de kjører jo uten problem vifteløst, så du får det vel ikke stillere enn det.

Dette: http://www.mini-itx.com/store/?c=2#p1643

Sammen med denne: http://www.mini-itx.com/store/?c=10#p1835

Pluss egnet minne skal vel holde. Du trenger også en 12V adapter til PSU'en.

Du sier ingenting om hvordan du har musikken lagret... Skal du spille den fra nettverket har du jo alltids muligheten til å boote fra CF kort, og på den måten ikke ha noen støy i noen ledd...

Egnede kabinett fins også. Her

EDIT: Nevnte hovedkort har kun coax SPDIF, fant ingen mini-itx med optisk SPDIF.

-C-

Endret av ChristianW
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei DrErling,

Hvis det kun er musikk-avspilling du er ute etter, bør du absolutt vurdere en Squeezebox som i Norge selges av Komplett.

Lydløs, vellydende, lettbetjent og spiller FLAC, MP3 mm. + Internett radio, RSS feeds osv. osv. Krever at du har en PC/Mac/Linux-boks stående med alle musikk-filene et sted på hjemme-nettet ditt. Utvilsomt den beste "gadget" jeg har kjøpt de siste par årene. Anbefales!

Lenke til kommentar
Hei DrErling,

Hvis det kun er musikk-avspilling du er ute etter, bør du absolutt vurdere en  Squeezebox.

7259048[/snapback]

Joda, vet om denne og storebroren Transporter. Har to kammerater som har satset på squeezeboxen. Vurderer altså denne også, men ønsker i utgangspunktet en pc som jeg har større konfigureringsmuligheter på, og som jeg kan velge utstyr i, oppgradere etc...

DrE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...