Gå til innhold

På vei mot "1984" ?


Anbefalte innlegg

Og hva slags jobber er det?

7222845[/snapback]

 

De første som vil innføre noe slikt vil kanskje være jobber i forsvarsdepartementet og lignende. Deretter oljeplattformer.

Deretter våpenfabrikker. Deretter selskaper som jobber med data.

Og deretter slag i slag?

 

Edit : Når jeg tenker litt på det så tror jeg privat sektor vil komme først.

7222926[/snapback]

 

Kan ikke si nei.

Men jobben må gjøres av noen uansett, så jeg tror at dette vil få flere sosiale og politiske konsekveser mye mer farligere enn å få eller ikke få jobb.

Tror dog IKKE at privat sektor er særlig interessert i dette, hvis ikke det medfører effektivisering av f eks adgangskontroll o.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan ikke se at vi har microchips i kroppen i 2006?

7223202[/snapback]

 

Altså må vi si til "Kubin1976" i eksempelet mitt : Du tok feil.

 

Og så sier han : OK. Jeg bommet kanskje med 20 år.

 

Kanskje sier han også ( hvis han er en "iherdigere" utgave av den virkelige Kubin ) :

 

Så har jeg da også stått på som f** (med å bevisstgjøre folk) i disse tredve årene for at jeg *ikke* skulle få rett.

Lenke til kommentar

I Brasil har Senator Eduardo Azeredo lagt frem et forslag om å gjøre det ulovlig å opptre anonymt på nettet. Blant annet vil man kunne bli straffet med fengsel for å blogge, laste ned eller chatte anonymt.

 

Tviler på at dette går igjennom, ikke minst med tanke på hvor upraktisk det vil være å gjennomføre, men dette er bare et av flere eksempler på denne typen lovforslag. Politikerne er redd for internett, og vil gjerne ha full oversikt over hva som skjer i cyberspace. Jeg tror ikke disse forslagene vil bli færre med det første

Jeg kan ikke begynne å foreta noe særlig med sammenligninger uten at posten blir ignorert av flertallet (jfr. JBlack's post 7222639[/snapback]), men jeg håper flere etter hvert får øynene opp for verdien av privatliv, personlige rettigheter og anonymitet i en stadig mer gjennomsiktig verden.

 

Dagens utgave av Aftenposten har en artikkel om overvåking nevner blant annet dette:

Begrepet "personvern" er fremmed for folk. Så lenge de ikke selv føler seg overvåket, "det er ikke meg de ser, ikke meg de følger med på", har de ikke et forhold til personvern som en samfunnsverdi. Det er først når noen har fått nakenbildene dine tilsendt på e-post, at det oppleves som et reelt problem

Slashdot har en diskusjon om overvåking i UK.

 

Overvåkings- og forbudssamfunnet er en slags "snill fascisme" som folket tar imot med åpne armer fordi det virker trygt. Blir det "riktig" av den grunn?

Endret av fretex
Lenke til kommentar
I Brasil har Senator Eduardo Azeredo lagt frem et forslag om å gjøre det ulovlig å opptre anonymt på nettet. Blant annet vil man kunne bli straffet med fengsel for å blogge, laste ned eller chatte anonymt.

 

Tviler på at dette går igjennom, ikke minst med tanke på hvor upraktisk det vil være å gjennomføre, men dette er bare et av flere eksempler på denne typen lovforslag. Politikerne er redd for internett, og vil gjerne ha full oversikt over hva som skjer i cyberspace. Jeg tror ikke disse forslagene vil bli færre med det første

Jeg kan ikke begynne å foreta noe særlig med sammenligninger uten at posten blir ignorert av flertallet (jfr. JBlack's post 7222639[/snapback]), men jeg håper flere etter hvert får øynene opp for verdien av privatliv, personlige rettigheter og anonymitet i en stadig mer gjennomsiktig verden.

 

Dagens utgave av Aftenposten har en artikkel om overvåking nevner blant annet dette:

Begrepet "personvern" er fremmed for folk. Så lenge de ikke selv føler seg overvåket, "det er ikke meg de ser, ikke meg de følger med på", har de ikke et forhold til personvern som en samfunnsverdi. Det er først når noen har fått nakenbildene dine tilsendt på e-post, at det oppleves som et reelt problem

Slashdot har en diskusjon om overvåking i UK.

 

Overvåkings- og forbudssamfunnet er en slags "snill fascisme" som folket tar imot med åpne armer fordi det virker trygt. Blir det "riktig" av den grunn?

7231492[/snapback]

 

Vel, da må man foreta en avveining.. HVOR viktig er det at elitiske narsissister (slike som påstår at lange poster blir ignorert og akker seg over det f.eks..) føler en personlig anonymitet og at deres personvern blir vernet sett i forhold til trygghet mot fysisk vold, mulighet for å bekjempe organisert kriminalitet. Svaret ligger nok hverken mot "full overvåkning" eller mot "full frihet", men et sted mellom. Det er gråsonene her man må ta med i betraktningen, ikke polarisere enhver debatt med "enten eller"-type argumenter.

Lenke til kommentar

Her om ei ny bok om RFID som ser veldig interessant ut ( "Spychips" ) :

 

http://www.thepeoplesvoice.org/cgi-bin/blo...06/10/21/p11677

 

"Q: You describe plans for RFID that will impact every area of our lives. What is being planned?

 

Katherine: Manufacturers and retailers envision a day when every single item on the planet has one of these spychips. Marketers could keep track of what's in your refrigerator and on your kitchen shelves, cars could be monitored as they pass by roadside "hot spots," and corporations could scan your garbage to find out what products you had bought and how quickly you had used them. And, of course, some would even like to tag and track us."

 

(...)

 

"Q: Considering how advanced these plans are, it's amazing how little we've heard about RFID. Why do so few people know about it?

 

Katherine: Big corporations have been working on these plans behind closed doors since 1999. In our book we talk about confidential documents we found, including some studies the industry did early on to find out how people would react to RFID. When they discovered that 78 percent of people would oppose it on privacy grounds, they decided to keep their plans quiet until the infrastructure was in place."

Lenke til kommentar

Her er noen sitater fra Georges Bernanos ( 1888 - 1948 )

 

Det Bernanos skriver her har vel spesiell brodd mot sosialistene.

Slik opplevde han situasjonen på den tiden.

 

Men det vi ser i dag - opplever jeg - er at høyrekreftene

har falt fra totalt som opprettholder av disse tingene.

( Garantisten for disse tingene. )

Svært mange virker som de er ivrig på å bli kvitt det (!)

 

Georges Bernanos ( 1888 - 1948 )

 

"Den virkelige trussel mot friheten ligger nemlig ikke i

en mer eller mindre hyppig frihetsberøvelse ( en slik

frihet kan vinnes tilbake ), men deri at vi ikke lenger

elsker den, eller ikke mer forstår den."

 

"Mekaniseringen av verden, - eller det samme : at

verden blir totalitær, svarer til en egen drift hos det

moderne menneske, en skjult og vanskelig erkjennbar

trang til å gi opp og la alt fare.

 

Maskinene øker i antall proporsjonalt med vår

selvoppgivelse. Det er som om mennesket gjennom

maskinene gir avkall på seg selv."

 

"Og når et visst nivå er nådd av perfeksjonert

middelmådighet, ensretting og hordementalitet,

vil selve vår verdighet som mennesker svinne bort,

og staten blir guddom. Hvilket navn vi gir avguden

betyr mindre - demokrati eller diktatur."

Lenke til kommentar

Nå blir jeg litt skremt her! Jeg skal søren meg ikke gå rundt men folk kan vite hva jeg gjør og hvor jeg er uten at jeg kan gjøre noe med det.

 

Den minority report greia som ble nemnt tidligere i tråden fekk meg til å tenke litt.. Skumle greier. Ja, jeg er litt forsiktig ovenfor dette!

 

Teknologi er ikke alltid bra, så det er på tide å EMP bombe de største tech sentra... :evil:

Lenke til kommentar

Rent teknisk ide her, ikke noe direkte sammenheng med tråden...

såkalte "tesla coils" induserer svært høye spenninger alt fra KV til MV og kan yte mange KW selv med liten størrelse. Oftest så er frkvensen på slike ting i GHz-området, eller det høye MHz og kan ellers justeres for hver frekvens.

Kan indusere uhyre store spenninger direkte i nærheten i alle slags kretser og tar knekken på det meste av CMOS-kretser ller kan effektivt "jamme" frekvenser med støy.

Hvis tilkoblet uansett hvilke ikke-fiberoptiske nettverk, eller fiberoptiske kabler med metallskjerm kan sende mange mange tusen volt på store avstander, og det finnes ikke sikringer som kan effektivt forhindre så høye spenninger...

 

bare hypotetiske teorier her :innocent:

Lenke til kommentar

"BBC Science producer Simon Morton goes clubbing in Barcelona with a microchip implanted in his arm to pay for drinks. (...)

 

The night club offers its VIP clients the opportunity to have a syringe-injected microchip implanted in their upper arms that not only gives them special access to VIP lounges, but also acts as a debit account from which they can pay for drinks."

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/3697940.stm

Lenke til kommentar

Takk for innspillene Fretex og Magnus.

Veldig interessant artikkel Fretex.

 

Er det noen som vet om det er riktig at 20-dollar-sedlene nå kommer med RFID? :

 

"American currency is embedded with these tiny receivers. (...) meaning each new $20 bill ( link videre ) in one's wallet can emit a personalized signal from up to 40 feet away. If so inclined, someone could track the entire life cycle of the money, from the Treasury, to the bank, through the ATM and to my purchase."

 

http://www.thesimon.com/magazine/articles/...under_skin.html

Lenke til kommentar

Noen som vet mer om dette?

 

I Mai 2008 vil det bli innført et "Real I.D. Card" i USA.

Alle som vil reise med fly må ha dette kortet...

 

"If only it were some dystopian fiction, but the Senate is slated to pass the Real ID Act next week, which specifies that by 2008 all Americans who want to enjoy privileges such as bank accounts and air travel will be issued what will most likely be RFID-enabled ID cards."

 

http://www.engadget.com/2005/05/07/the-rea...e-readable-you/

 

( http://www.google.no/search?hl=nn&as_qdr=a...=S%C3%B8k&meta= )

 

Her er et kort klipp ( 4 min ) om dette, som alle bør se :

 

http://youtube.com/watch?v=79fMup0a7xE

Lenke til kommentar

En faktafeil i filmen: Det blir sagt at brikkene sender signaler, men RFID er passive dingser. Det er leseren som sender signaler. Det er begrenset hvor lang avstand dette kan gjøres fra, men etter hvert som teknologien blir videreutviklet vil nok denne øke.

 

Ellers kunne de kanskje hatt et litt mer nøytralt standpunkt, men det er mye sant i det de sier. Men jeg tror det er mer sannsynlig at vi får implanterte brikker som erstatter både cash og kredittkort, enn at alle sedler får en RFID-brikke. :ph34r:

 

EDIT: Google News søk

Endret av fretex
Lenke til kommentar

I svarteste da... :ermm:

 

Nå er *jeg* i ferd med å bli paranoid:

 

Hvorfor vil våre egne folkevalgte bruke overvåkningen mot oss..?

 

Hva i svarte betyr det for noen hvor jeg går -- og hvorfor betyr det så mye for folk at ingen skal vite hvor de går..?

 

Få høre noen realistiske grunner til at det ikke bør være overvåkning i stor skala, som ved for eksempel microchip.

(Forutsatt at du ikke har tenkt å gjøre noe ulovlig, og at staten i dette landet er demokratisk.)

 

Det *eneste* eksempelet jeg kommer på er: Forbrytelse X er utført, og *kun* du var i nærheten.

 

Du vil selvfølgelig ikke bli dømt med mindre politiet finner nok reelle spor til å knytte deg til forbrytelsen -- siden microchipper aldri vil være gyldige som "bevis" i seg selv.

I dette tilfellet hjelper til og med den eneste microchippen politiet til å finne deg, slik at de kan utelukke deg og fortsette etterforskningen i *riktig* retning.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...