Gå til innhold

På vei mot "1984" ?


Anbefalte innlegg

Noen som så Dagsrevyen?

 

Bilder fra en hjerteoperasjon der det ble demonstrert hvordan man kan sette inn en "monitor" som overvåker hjertets aktivitet, og sender signaler til helsepersonell som slik kan få et varsko når noe ikke er som det skal.

 

Det ble spådd at dette kunne bli en revolusjon i tida framover.

 

( En kritiker påpekte at med en slik sak innoperert vil man kunne følge med hvor personen til enhver tid oppholder seg. )

 

Er det full fart mot "1984"?

 

 

( I går kunne vi lese følgende i Daily Mail :

 

"Human beings may be forced to be 'microchipped' like pet dogs, a shocking official report into the rise of the Big Brother state has warned.

 

The microchips - which are implanted under the skin - allow the wearer's movements to be tracked and store personal information about them."

 

http://www.dailymail.co.uk/pages/live/arti...in_page_id=1770 )

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på den utstrakte bruken av overvåkingskameraer i store byer er vi strengt tatt kommet til 1984 allerede. Får virkelig håpe ikke det blir press for å microchippe folk, men det skulle ikke forundre meg om det skjer i løpet av et tiår eller to. Fordelene for enkeltmennesker er minimale (med store bakdeler). Fordelene for store selskaper er enorme.

Lenke til kommentar
Omtrent alle i Norge eier en mobiltelefon som alltid bringes med, og minibankkort brukes flittig. Elektroniske spor etterlates overalt, for den som kan det er det ikke no problem å finne ut hvor en person har vært eller er.

7195459[/snapback]

 

Nettopp. Derfor jeg mener vi på mange vis allerede har et 1984-samfunn. Men det blir ikke akkurat bedre av enda mer overvåking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Omtrent alle i Norge eier en mobiltelefon (...)

7195459[/snapback]

 

Jo. Men det er fortsatt frivillig heldigvis.

 

I USA nå, diskuteres det om de nye passene, som inneholder såkalt RFID teknologi, skal ha "short-range" eller "long-range". Altså om det bare skal være mulig å spore dem når de er rett i nærheten ( I passkontrollen ), eller om det skal være mulig å spore dem over "long-range".

 

Mer om dette her :

 

http://www.secureidnews.com/news/2006/10/2...-card-alliance/

Lenke til kommentar
Med tanke på den utstrakte bruken av overvåkingskameraer i store byer er vi strengt tatt kommet til 1984 allerede.

Da vet ikke du hva 1984 går ut på.

 

Kan ikke folk i det minste lese 1984 før de uttaler seg?

7199636[/snapback]

 

Jeg vet godt hva 1984 går ut på. Det jeg nevnte er bare en liten del av boken. Jeg trodde det var åpenbart. Jeg mente at det er snakk om et overvåkingssamfunn, der man ikke aner når man blir overvåket, eller hvem som overvåker deg. Boken inneholder selvfølgelig mye mer enn det.

Lenke til kommentar

Det trenger ikke en gang være myndighetene som trigger dette i full skala. Handelsnæringen er veldig interesserte i å utstyre bl.a. klær med RFID-brikker og de vil at motoriserte reklameplakater og reklameskjermer skal "snakke" med f.eks. mobiltelefonen. På forhånd er da mobilen programmert med visse parametere som sier noe om dine interesser og hvem du er. Reklamen vil da tilpasse seg etterhvert som du går forbi. Blir ikke vanskelig for myndigheter og også leke med dette systemet da...

 

Så vi bør uansett være forsiktige, om det enten kommer fra kommersielle aktører eller fordi myndigheter finner på enda mer "beskyttelse" mot terrorisme.

Lenke til kommentar
Med tanke på den utstrakte bruken av overvåkingskameraer i store byer er vi strengt tatt kommet til 1984 allerede.

Da vet ikke du hva 1984 går ut på.

 

Kan ikke folk i det minste lese 1984 før de uttaler seg?

7199636[/snapback]

Ord som fascisme, totalitarisme, 1984, Hitler, osv er ord som fenger og gjør saker interessante. De har som oftest ingenting å gjøre med historien bak ordet, og bidrar som oftest bare til utvanning av begrep. Før du vet ordet av det vil vi se at småbarn roper "1984-tilstander!" når læreren tar fraværet.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar
1984,(...) osv er ord som fenger og gjør saker interessante.

7204311[/snapback]

 

Jeg valgte "1984" fordi det er noe som alle kjenner. Men "1984" beskriver jo en totalitarisme som er ganske "gammeldags".

 

En annen bok, som kanskje har vel så mye å si oss i dag er "Brave New World" ( "Vidunderlige ny verden" ) av Aldous Huxley.

 

Den bør du lese.

Lenke til kommentar

"1984" passer kjempefint her, skjønner ikke hvorfor folk maser så mye om at den er brukt her. Jeg kaller Orwell en vår tids profet, la oss sammenligne litt:

1) I 1984 er England kontrollert av Ingsoc - idag er det Blair og hans sosialist-parti ved makten.

2) Et av hovedpunktene i 1984 er en politistat med altfor mye overvåkning - Idag er London verdens mest overvåkede by, og mange land gjør lignende tiltak med alle slags biometriske pass, biochip osv.

3) I Orwells bok er mange institusjoner med en motstridige navn og funksjoner, som for eksempel "department of love" som hadde med tortur å gjøre, og hovedslagordet for "partiet" var "WAR IS PEACE" - idag kjemper England og andre land mot terrorisme i fredens navn, altså man må ha en krig for å ha fred en annen pass.

4) "FREEDOM IS SLAVERY" - i England og USA blir det stadig flere lover som tar ting som ytringsfrihet og erstatter de med alle slags antiterrorlover som skal i alle fall i teorien sikre fred ved å frata frihet fra vanlige folk. Altså i moderne politisk-korrekt definisjon er absolutt ytringsfrihet rett og slett dumt og farligt, for eksempel er det forbudt å sympatisere med islamistisk terrorisme i England. Ikke støtte, i høre til en elik bevegelse men å SYMPATISERE.

5) "IGNORANCE IS STRENGTH" - man får vel aldri høre hvordan for eksempel motstanden i Irak vil oppnå fred, det eneste mediene i Vesten sier er at de om de vill eller ei skal ha "demokrati" og det blir ikke vurdert noen andre muligheter. Kan også i samme slengen nevne at alt man hører i vestlige medier er at fra dag til annen er det "terrorhandlinger" der nede - til motsetning har jeg en videosnutt som har ca 100 eksplosjoner en etter en annen alle rettet mot militære kjøretøy og stridsvogn eller mot amerikanske soldater, med andre ord krig og ikke terror.

 

Man kan vel trekke paraleller med 1984 så lenge vesten fortsetter i samme retningen, desto lengre ned den samme skumle veien desto flere ting kan sammenlignes nærmere, men "hovedkriteriene" for 1984 er allrede oppnådd, i England spesiellt.

 

I tillegg ber jeg alle om å ikke forsøke å knytte 1984 til noen bestemte politiske ideologier, pro eller contra, for boken er stortsett SAMFUNNSKRITISK og kan rettes imot de fleste ideologiene idag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt innlegg, g5r!

 

 

Selv har jeg leste 1984 flere ganger. Jeg ser visse likhetstrekk med dagens samfunn, blant annet at frykt brukes via mediene til å kontrollere samfunnets gang. I dag frykter vi terror, og derfor lar vi vår egen frihet innskrenkes for å gi oss en trygghetsfølelse som kanskje ikke er så reell.

 

Vi tillater jo også en høyere grad av overformynderi, såkalt for å "hindre kriminalitet". Altså vi lar forutanelsene komme til gode foran de faktiske bevisene for at en kriminal handling faktisk har skjedd. Det settes opp stadig flere kameraer overalt i byer i verden (London er et godt eksempel, med sine omlag 40.000 kameraer), uten at det ser ut til at noen gir noe motstand. Det er litt urovekkende, hvis jeg skal være helt ærlig.

 

 

 

EDIT: La til litt. :)

Endret av Marley
Lenke til kommentar
Godt innlegg, g5r!

7208925[/snapback]

 

takk!

 

Faktisk må jeg legge litt til under punkt 3: man kan godt kalle Guantanamo "department of love". Nei det blir selvfølgelig ALDRI 100% likt 1984 men tenk på det: Guantanamo og lignende er der, for å påføre andre smerte (som selvfølgelig er ulovlig) for at FRIHETEN og FREDEN. Ironisk eller hva?

Man kan da se litt nærmere på Goldstein fra 1984, dens cenen i begynnelsen da Winston ser sin fremtidige elskerinne skrike "Svin! Svin!" da Goldstein kom til synet på TV-skjermen:

tenk på Bin Laden. Er han kasnje like ekte eller like ueksisterende som Goldstein? man får i alle fall tilsvarende som "to minutter hat" de i 1984 fikk, hver gang minnet på om hvor ondt Terrorisme er og hvor viktig ar at vi bekjemper den. Morsomt nok, akkurat som "undergrunnen" var lagt av Tankepolitiet, så var Al-Quaida grunnlagt og sponset i sin barndom av CIA.

Selvfølgelig er 1984 ingen god argument mot noe som helt siden den er ren fiksjon, men den skaper politisk dissidens, og får mennesker til å kritisere samfunnet og DESVERRE så er veldig mye idag voldsomt likt 1984.

 

jeg vil anbefale alle å ta en titt på equilibrium, en veldig god film med samme type "konspirasjonsteori" bak:

http://en.wikipedia.org/wiki/Equilibrium_%282002_movie%29

Lenke til kommentar

Kom over denne nyheten, og synes den passet inn her.

 

Fox News har funnet ut at de skal endre sendeskjema denne helga. De skal sette inn filmen

 

"Obsession: Radical Islam's War Against the West,

(a) frightening new documentary by filmmaker Wayne Kopping .... "

 

 

Filmen er i realiteten ett år gammel. Fox News skal vise den fire (!) ganger i løpet av helga.

 

Kan det ha noe med valget i neste uke å gjøre tro... :)

 

http://www.newshounds.us/2006/11/02/fox_ne...rs_to_polls.php

 

--------------------

Noen tekstlinjer fra 1980 som også passer bra inn :

 

"De sier vi har rett til å leve våre egne liv

mens alt vi gjør havner i arkiv

Vi punches inn på datamaskiner

og ender opp som kontrollerte kaniner

På discoen blir vi ennå dummere

Får oss nummer med andre nummere"

 

The Aller Værste : "Discodrøv" (1980)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...