the_masked_cow Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 (endret) jeg skal ha en kabel som jeg har tengt å koble opp til en switch fra datamaskinen min. etter det jeg har forstått kan man kjøpe en ledning og noen plugger og sette dem sammen. jeg har aldri prøvd dette før så jeg trenger litt hjelp. er det mulig å sette sammen disse to til en tp-kabel? kabel og plugg dette blir selvfølgelig billigere enn å kjøpe den på butikk. men jeg er skeptisk. funker dette? edit: eller må jeg bruke denne kabelen? duger denne kabelen til å koble inn på switch? jeg lurer også på om hva som er forskjellen på en skjermet og en uskjermet kabel. det er to forskjellige kategorier på komplett.no Endret 31. oktober 2006 av the_masked_cow Lenke til kommentar
hiper Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 hvis du bare skal lage en eller to kabler blir det 100% garantert billigere og kjøpe ferig enn og lage selv du må nemlig ha en tang for og klemme på endestykkene så trenger du selve kabelen og rj45 pluggene i enden! Lenke til kommentar
2mmy Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Hvor mange/lange kabler trenger du egentlig ? Slik jeg ser det, skal man enten ha behov for flere lange (5-30m) kabler eller at man skal gjennom vegger og slikt med kabelen før man gidder å lage dem selv. Ferdig kabler med støpte plugger/strekkavlastning er som regel mer "solid" en dem man lager selv. Men til saken - begge kablene kan brukes, og pluggene er riktig. I tillegg trenger du en RJ45-tang (eller kombo RJ9-11-45) og aller helst også strekkavlastning til hver plugg. STP (skjermet kabel) trengs normalt ikke, typisk bruksområde for disse er industri, forsvaret eller andre plasser det stilles ekstra høye krav til skjerming av kabel for støy. |2mmy| Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 (endret) Forskjellen på uskjermet og skjermet kabel er innpakningen rundt lederne, noe du ikke trenger å bry deg om i ett hjemmenettverk. Gå for uskjermet, de er lettest å jobbe med. I tillegg til plugg og kabel, trenger du også en krympetang for å montere pluggene på kabelen (link), og da blir det straks dyrt med mindre du skal ha meget mange kabler. Vil anbefale deg å kjøpe en ferdig kabel med mindre dette er en kabel som skal gjennom vegger eller tak. Endret 31. oktober 2006 av JacEr Lenke til kommentar
the_masked_cow Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 takk for alle tips. dere har fått meg til å tenke. duger denne kabelen inn på switch? Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 takk for alle tips. dere har fått meg til å tenke. duger denne kabelen inn på switch? 7193126[/snapback] Den skal funke helt utmerket Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå