frisk Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 (endret) Jeg har en periodisk feil på min lancer 91 mod. Glxi .hører et rele som tikker og så stopper motoren, av og til i løpet av sekunder og den har kunne gått en hel dag på det meste. plutselig slutta den også å ladde, har skiftet helt ny fordeler men det ble ikke bedre. har vært slik i et par mnd. men laddefeilen kom for to uker siden...kan det være hjernen... finnes det en enkel måte å sjekke dynamoen, den må vel ha 12 V inn på en ledning?? hvilken??for å kunne ladde .er det noen som kan hjelpe?? Endret 31. oktober 2006 av frisk Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 For å få klart en ting først. Har du byttet fordeler etter at bilen dynamoen sluttet å lade? ( Henger ikke helt med her ) Hvis bilen mister ladingen vil releer begynne å slå og motor stopper. Dette kan være periodisk. Husk å sjekk syrevekt på batteri. Tipper på at det er svak spenning som fører til problemene. Uansett må du starte i den "enden" med feilsøking/retting. Lenke til kommentar
frisk Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 For å få klart en ting først. Har du byttet fordeler etter at bilen dynamoen sluttet å lade? ( Henger ikke helt med her )Hvis bilen mister ladingen vil releer begynne å slå og motor stopper. Dette kan være periodisk. Husk å sjekk syrevekt på batteri. Tipper på at det er svak spenning som fører til problemene. Uansett må du starte i den "enden" med feilsøking/retting. 7193821[/snapback] bytta fordeler før laddingsfeilen, det ble ikke noen forskjell etter det. prøvde bilen daglig, noen ganger startet den bare for så å stoppe med det samme noen ganger gikk den i flere timer. en dag så alt bra ut, virka i flere timer, kjørte vel ca 2 mil med følgebil etter dagen etter fikk jeg såvidt startet da lyste også laddelampa, har hatt ute dynamoen å sjekka børstene de så helt fine ut. før laddelampa begynte å lyse var det 14 V over batteriet også da fusket bilen... Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Javel. Da kan det altså være to separate feil. Hvis ladelampen lyser når du slår på tenningen betyr dette at strømmen i lampa går til gods en plass. Hvis lampa slokker når du drar løs multipluggen på dynamoen er kretsen fram til dynamoen i orden. Da ligger feilen mest sansynlig i dynamoen. Vær sikker på at minus og plussledninger fra batteriet og ned på motoren har god forbindelse. Det sitter et modulrele til motorstyringen i mittkonsollen. er det herfra det klikker? Motorstyringen er helt sikkert i orden. Blir det feil med den vil feilen være konstant. Lenke til kommentar
frisk Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 Javel. Da kan det altså være to separate feil. Hvis ladelampen lyser når du slår på tenningen betyr dette at strømmen i lampa går til gods en plass. Hvis lampa slokker når du drar løs multipluggen på dynamoen er kretsen fram til dynamoen i orden. Da ligger feilen mest sansynlig i dynamoen. Vær sikker på at minus og plussledninger fra batteriet og ned på motoren har god forbindelse.Det sitter et modulrele til motorstyringen i mittkonsollen. er det herfra det klikker? Motorstyringen er helt sikkert i orden. Blir det feil med den vil feilen være konstant. 7194296[/snapback] Ja det va helt som du sa, lampa lyste når tenningen ble satt på og slokna når pluggen ble dratt ut... det reelet som klikker sitter i midtkonsollen høres det ut som klikker halvt sekund før motoren stopper... hmmm så da må æ nok bytte dynamoen kanskje.... takk for hjelpa så langt Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 husker for mange år siden var jeg borti samme problem.Da var det også dynamofeil eller rettere sagt dårlig kontakt på dynamoen.Mener ledningen var hvit ,men som sagt mange år siden. Lenke til kommentar
frisk Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 Nu har jeg skiftet ny dynamo og reim men det samme va det samme bilen gikk i 2 min og så stoppa den helt opp. etter hvert fikk æ start men den går bare i 5 sek. jeg målte ladespenningen til 14,36 V når den gikk. hver gang etterpå gikk spenningen opp til over 14 V. før den stoppa.. ka i verden gør æ nu?? Lenke til kommentar
Ixil Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Ladespenningen ser ut til å være riktig, har du sjekket jordinger godt? Iblant kan korrosjon/rust ligge på kontakter overalt. Lenke til kommentar
frisk Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Ja det er vel sånn at jeg må sjekke elektriske kabler og alle jordforbindelser, det hadde vært fint å ha et el. skjema å følge, da kunne man gå rett på div reeler, ee det noen som vet kor man kan få tal i slike, kanskje det kan lastes ned fra nette en plass? Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Ut ifra det du sier kan vi nok rette feilsøkingen direkte på motor / motorstyring. Sjekk bensintilførsel og tenningspuls. Bensintilførselen sjekker du enkelt ved å løse slange på galleriet ved dysene. Noen bilmerker har en ventil (ala dekkventil) på galleriet for lett tilkobling av trykkmanometer. Det skal komme en god sprut bensin når du trykker inn ventilstolpen / løsser slangen. Tenningspulsen sjekker du med tenningslampe. La lampen henge på når du starter opp. Da vil du se om tenningen kutter i forbindelse med motorstopp. Er det forresten sjekket for lagrede feilkoder? Lenke til kommentar
frisk Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 takk for gode råd, æ får feilkode 42 som er bensinpumpen, men denne kode har æ ikke fått før, da va det styreenheten...på bensintilførselen er det ikke noen ventil som æ kunne finne.. men det er en "klump" på torpedoveggen ...kanskje det er et filter eller lignende, kan den være tett? æ må nok sjekke bensinpumpe og filter...God helg i kveld er det julebord.. Lenke til kommentar
Backbone Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 1: lær deg å sette punktum (.) og komma (,) på rett plass. Slitsomt å lese dette... 2: enda ett bevis på at biler over '90 suger Lenke til kommentar
frisk Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Nu har æ sjekka bensinpumpen den virker når jeg gir 12 V direkte på ledningen inn, da får jeg en kraftig sprut inn på " dysemanifolden??" men når jeg har den koblet opp normalt får jeg ingen sprut der når jeg slår på tenningen. ( koblet fra slangen før manifolen). Det kan virke som om bensinpumpa ikke får strøm, skulle gjerne fått tak i et elektrisk koblingsskjema for bilen. ( lancer 91 mod.) Endret 11. desember 2006 av frisk Lenke til kommentar
frisk Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 NU har jeg delvis funnet feilen, bensin releet får ikke -12V fra control uniten. så nå har jeg koblet bensinpumpen direkte på 12V til tenningen, det ser ut til å virke bra.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå