FenrisC0de Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Begynner å mistenke at en av diskene mine holder på ta kvelden (hører sånn "Klikk..klikk..klikk" i ny og né, problemet er at jeg har 4 stk, og er vanskelig å finne ut hvilken. Er det noe program som kan kjøre en skikkelig diagnostikk av diskene og finne eventuelle feil? Tusen takk! Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 (endret) Hvis jeg skal ta deg på ordet: Ja. det finnes. Ikke nok med at det finnes, men det finnes også i massevis. Det holder med å ta et lite google-søk Å spørre om ting som så lett kan søkes frem på nettet blir som å stå inni et naust og spørre om det finnes noe sjøvann i nærheten. Men, det du først kan gjøre, er å laste ned harddiskprodusentens eget verktøy for å finne feil på hver enkelt disk. Det høres ut for meg til å være det sikreste. Problemet er at harddisken tilsynelatende kan være fullt funksjonell selv om det skulle være en fatal feil på selve armen som holder lese/skrivehodet. Og da vil mest sansynligvis vanlige harddisk diagnoseprogram rapportere alle harddiskene som feilfrie. . Løsninga på det er selvsagt å framprovosere feilen. Da vet jeg om to måter det kan la seg gjøre på. Defragmentering. Alle defragmenteringsprogram, inklusivt det som følger med windows framtvinger svært mye diskaktivitet med påfølgende bevegelse i lesearmen. Hvis det er feil med disken kan det godt tenkes at harddisken tar kvelden mens defragmenteringa pågår, noe som gjerne resulterer i bsod eller at maskinen henger seg opp. Verktøy som måler aksesstid: Får også lesearmen til å gå i ett for en kort tid. Jeg vet ikke om det finnes programmer som kan måle aksesstid over lengre tid, for det er mulig at disken tar kvelden først når den utsettes for stress over lengre tid (f.ex > 1 minutt). Holder selv en finger på at diskdefragmenteringa er det beste alternativet av de to. Endret 31. oktober 2006 av geir__hk Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 hehe, jeg ser at jeg glemte et viktig element i spørsmålet mitt! Jeg er ute etter et godt program. Det finnes tonnevis av programmer der ute ja, men jeg har prøvd 3 stk, og ingen av dem var særlig nyttige. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Oj oj oj så kjappt du var. Bare sånn til info: Avsnitt 4 og nedover har du ikke lest ennå av forrige posten min. Skulle kanskje skrevet [edit], men må jo lage ny post i tråden for at trådstarter skal få nyss i oppdateringa Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 Tusen takk, skal finne frem Western Digital Caviar (som alle diskene mine er) sitt verktøy.. hadde glemt dette! Tusen takk for info! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå