Gå til innhold

OTES viften til Hovedkort Abit IC7-MAX3 støyer per

Pensjonisten

Anbefalte innlegg

Hei!

OTES viften i HK Abit IC7-MAX3 har i det siste begynt å støye periodevis og må skiftes.

Har foretatt diverse undersøkelser med negativt resultat.

Kjøpt HK hos komplett i 2003. De kunne ikke skaffe ny vifte.

Er det noen som har samme HK og har hatt de samme problemer med OTES viften?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

OTES viften i HK Abit IC7-MAX3 har i det siste begynt å støye periodevis og må skiftes.

Har foretatt diverse undersøkelser  med negativt resultat.

7192166[/snapback]

Vet ikke om du er klar over det, men disse viftene går ikke alltid, men når de først går, så bråker de en del, selv på laveste turtall.

Det er ikke du som har stilt dem inn på å starte ved lavere temp. enn vanlig, eller skiftet en komponent nylig som genererer mer varme enn før?

Lenke til kommentar
Hei!

7192166[/snapback]

Lenke til kommentar
Hei!

7192166[/snapback]

Nei, jeg har ikke skiftet noen komponenter. PÅ mitt HK går denne viften heile tiden.

Har redusert til 60 % speed (3125 RPM). Det ble bedre men når det støyer på det værste er jeg redd viften skal krasje.

Må ta ut HK for å komme til viften og det vil jeg ikke gjøre før jeg har fått litt mer informasjon om viften. (størrelse,kapasitet osv).På microplex har de vifter i alle varianter men er uskkker på om noen av dem kan brukes.

Lenke til kommentar
Hei!

7192166[/snapback]

joda jeg måtte bytte på min her men fant det hos http://www.digitalimpuls.no/

ble litt dyrt ca 400 kroner

Lenke til kommentar
Hei!

7192166[/snapback]

7196444[/snapback]

Har du mer informasjon vedr. denne viften?

Lenke til kommentar

nei ikke mere en dette

det er ca 1 1/2 år siden

har også set tidligere at det er folk som har fjerna hele otes vifta men da må man ha god kjøling rund baut i kabinette for å gjøre det.

har vurdert å gjøre det vis det blir flere problemer da hovedkortet drar på åra og bedre kort fines til duru2conro

Endret av kvase
Lenke til kommentar

7196444[/snapback]

OTES viften på mitt MAX3 er en 40mm og billigste vifte fra Microplex koster 79,-

Vet ikke hvor i landet trådstarter bor men hos datakjeden m.f selger slike over disk til ikke mange kronene mer.

Når jeg selv en gang må bytte ville jeg kanskje valgt en Papst vifte, 8m³/time, 26 dB(A) til 148,- Både pga Papst har et godt rykte på seg og jeg har gode erfaringer selv..

Endret av Marzo
Lenke til kommentar

7196444[/snapback]

OTES viften på mitt MAX3 er en 40mm og billigste vifte fra Microplex koster 79,-

Vet ikke hvor i landet trådstarter bor men hos datakjeden m.f selger slike over disk til ikke mange kronene mer.

Når jeg selv en gang må bytte ville jeg kanskje valgt en Papst 10m³/time, 18 dB(A) til 148,- Både pga Papst har et godt rykte på seg og jeg har gode erfaringer selv..

7196711[/snapback]

Takk for informasjonen. Har rengjort viften så godt det lar seg gjøre uten å ta ut HK. Som jeg ser det er det enklest å kjøpe ny 40mm vifte hos Microplex.

Lenke til kommentar

Ser at jeg har bomma litt på den ene vifta papst vifta jeg anbefalte. Den siste er 25mm tykk, som da ikke vil passe. (endra nå!)

Ser ut som de fleste andre er 10mm, da er det bare å dømme etter støynivået. Den gamle gikk på omlag 4500rpm?

Endret av Marzo
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har 2 sånne Max3 kort.

Avmontèr viften (fra NB-kjøler) og gi den 2 dråber med 'Handy Oil' fra Shell-stationen og la viften ligge opp/ned nogen timer.

Denne behandlingen holder ca et havlt års tid og passer bra med den halvårlige avstøvning av PC'erne.

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...